Principer för en tryggare miljö

Alla våra evenemang genomförs enligt de principer om en tryggare miljö. När du deltar i ett evenemang förbinder du dig att bemöta de andra deltagarna öppet, respektera deras olikheter och bereda alla utrymme att definiera sin egen upplevelse.

Dessa principer har utformats för att alla deltagare i evenemanget ska känna sig så välkomna och trygga som möjligt. Var med och skapa en öppen, samtalsfrämjande och respektfull atmosfär. Dra ditt strå till stacken för en tryggare miljö!

Våra evenemang är öppen för alla som är redo att följa följande principer:

• Möt andra med ett öppet sinne, var vänlig och visa medkänsla och acceptans för både andra och dig själv.
  • Låt alla vara sig själva. Beakta människors mångfald. Kom ihåg att du inte känner till allas förmågor, erfarenheter och gränser..
  • Undvik att göra antaganden om andra. Låt alla definiera sina personliga upplevelser på sitt eget sätt. Lyssna på andra och försök att förstå dem.
  • Om du sårar någon, be om ursäkt. Försök att förlåta andra om de oavsiktligt sårar dig.

Alla våra evenemang ska vara fri från alla typer av diskriminering, trakasserier, mobbning och förödmjukning samt från hotfullt beteende. Om du möter eller bevittnar osakligt eller sårande beteende eller beteende som bryter mot dessa principer har du rätt att ta tag i det. Du kan också meddela evenemangets arrangör eller adressen hairintayhdyshenkilo@hyy.fi eller tyohyvinvointi@helsinki.fi.

Dessa principer tas upp i samband med evenemangens kommunikation, så att alla deltagare känner till dem.

Dessa principer för en tryggare miljö har utformats som ett samarbete inom universitetet i 2019. Även om de ursprungligen utarbetades för universitetets Handledningshörnor hoppas vi att de följs oavsett plats eller arrangör av evenemanget. Bekanta dig också med regler för användning av universitetets lokaler samt universitetets ordningsstadga.

På sidan Jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet vid universitet på universitetet hittar du mer allmän information om förebyggande av osakligt bemötande och trakasserier vid universitet och till exempel om flerspråkighet i vardagen på universitetet.