En god inomhusluft bidrar till en trivsam, hälsosam och trygg arbetsmiljö där alla kan studera och arbeta. Nyckelfaktorer för ett bra inomhusklimat är samarbete, planering, målinriktning och öppenhet. Såväl byggnadstekniska lösningar som användarnas verksamhet påverkar inomhusluftens kvalitet i byggnaden.
Det är varje students och anställds ansvar att för sin del se till att det är möjligt att regelbundet rengöra lokalerna och att det till exempel inte uppstår onödig fuktbelastning (bl.a. genom att stänga fönstren när man lämnar rummet, inte hålla fönster öppna vid fuktigt väder och meddela om läckande vattenkranar och värmeelement).
Om du upptäcker störningar eller problem som påverkar inomhusluften i studiemiljön, meddela byggnadens vaktmästare, som gör en felanmälan.
Om du har symtom (t.ex. långvarig irritation i ögon, hud eller slemhinnor, heshet, torr hosta eller återkommande inflammationer), som du misstänker att kan bero på inomhusluften, kontakta SHVS.
På Flamma (kräver inloggning) finns en beskrivning av universitetets modell för att lösa problem med inomhusluften.