Moodle-instruktioner

Moodle är Helsingfors universitets nätstudiemiljö. Moodle används när lärare vill ha en interaktiv nätarbetsmiljö för examensstudenter eller som öppna universitetsstudier.

Moodle fungerar både som stöd för närundervisning som för distansstudier.

Moodle erbjuder möjlighet till flexibel undervisning och flexibla studier, eftersom undervisningen inte behöver vara bunden till ett visst klockslag och föreläsningssal. Med Moodle lärare kan implementera multimodal undervisning – till exempel lärare kan flexibelt undvika öga mot öga undervisning med onlineuppgifter och delvis ersätta kontaktundervisning med dem.

Beroende på hur kursen genomförs kan man i den webbaserade lärmiljön bland annat

• se på webbföreläsningar
  • göra och lämna in uppgifter
  • föra nätdiskussioner
  • genomföra nättentamina och
  • informera i frågor som gäller studierna.

Närmare information om din egen kurs finns på kursens kurssida.

Vad är onlineinlärning? Läs mer: Nätstudier.

Anvisningar

Prova Moodles funktioner i en övningskurs Moodle harjoituskurssi / Moodle training course (för de mesta på finska / engelska). Du kan själv registrera dig på kursen, det behövs ingen kursnyckel. På övningskursen kan du öva de vanligaste funktionerna, så som inlämningsuppgifter och att skriva tentamen.

Instruktionerna kommer att uppdateras till Moodle 4 -versionen under hösten 2023 - den nya versionen introducerades vid Helsingfors universitet den 28 juni 2023. Se videon för att se vad som förändras!

• Studentens digitalkompetens: Inlärningsmiljöer på kurser t.ex. Moodle profil, aktiviteter, vitsord och uppföljning av prestationer och vad är en kurssida och MOOC.

Logga in i Moodle

När Moodleområdet öppnats hittar du det också på Moodles Mina kurser -sida. Du kan också markera Moodle-områden som dina favoriter genom att klicka på de tre prickarna bredvid kursen:

Markera kursen som favorit i Moodle Mina kurser sidan

Sortera sedan din vy efter din favorit-Moodle med hjälp av menyerna på sidan Mina kurser. Du kan också sortera din vy efter de Moodle-områden du senast åtkomst.

Du kan också hitta dina Moodle-områden i din Moodle-profil (övre högra hörnet):

Profil i Moodle

Kursnyckel

En del kurser har en kursnyckel som behövs vid den första inloggningen i Moodle. Information om kursnyckeln finns på kurssidan.

Gör så här om ingen kursnyckel behövs på kursen:

• Klicka på Moodle-knappen på kurssidan eller gå på Moodles Mina kurser -sida.
  • Logga in med ditt användarnamn vid Helsingfors universitet.

Gör så här om kursnyckel behövs på kursen:

• Börja med att logga in på kurssidan med ditt användarnamn vid Helsingfors universitet.
  • Som inloggad ser du kursnyckeln för Moodle under Moodle-knappen.
  • Kopiera kursnyckeln, klicka på Moodle-länken och registrera dig i kursområdet genom att slå in kursnyckeln.
  • Följande inloggningsgånger behöver du ingen kursnyckel längre, utan du kan logga in i Moodle t.ex. direkt via Moodle-länken på kurssidan.

Öppna universitet studerande

Du kan logga in i Moodle med ditt användarnamn vid Helsingfors universitet via Moodle-knappen på kurssidan. Knappen syns på kurssidan och lärmiljön öppnas senast vid kursens början. Tidpunkten för när lärmiljön öppnas anges på kurssidan.

Användarnamnet till Helsingfors universitets informationssystem har beviljats dig i samband med din anmälan. Användarnamnet skickas inte separat till dig, utan du får användarnamnet genom att aktivera det i god tid innan studierna inleds. Inloggning med användarnamnet i kursens Moodle är möjligt från och med en timme och upp till ett dygn efter att du anmält dig till kursen eller aktiverat ditt användarnamn. Mer information: Användarnamn vid Helsingfors universitet

Problem med Moodle?

• Se Moodleunderhåll och uppdateringsavbrott från Moodles hemsida.
  • Kontakta i första hand kursens lärare när du har problem med innehållet i en Moodle-kurs (kursnyckel, material, uppgifter, tentamina, diskussionsforum, anvisningar, kursfordringar, tidtabeller mm). Varje lärare ansvarar för innehållet på sitt kursområde.
  • Gällande allmänna problem med användarnamnet ska du kontakta Helpdesk.