Sisu-instruktion: Studieplan för fristående studier och JOO-studier

Här hittar du instruktioner för hur du kan lägga till dina fristående studier eller JOO-studier i din studieplan i Sisu. Efter detta kan du anmäla dig till undervisningen.

Du hittar mer instruktioner om genomförande av fristående studier under Yrkesinriktad påbyggnadsutbildning-instruktionsgrupp.

Att skapa en studieplan för fristående studier och JOO-studier

1. Öppna sidan Min profil i Sisu och klicka på din studierätt. Namnet på din studierätt är antingen Övriga fristående studier eller JOO-avtal, fristående studier.
    Skärmdump av Sisus användargränssnitt.

2. Skrolla ner på sidan tills du ser rubriken ’Studiehelheter som du har rätt att genomföra’ eller ’Studieavsnitt som du har rätt att genomföra’. Kom ihåg eller skriv upp koderna för de bekräftade avsnitten eller helheterna.
    Skärmdump av Sisus användargränssnitt.

3. Gå till sidan Studiestruktur och klicka på knappen Skapa en ny studieplan. Välj utbildning och undervisningsplansperiod, och skapa planen.
    Skärmdump av Sisus användargränssnitt.

4. Öppna urvalshjälparen genom att klicka på den nedersta rubrikraden i din studieplan.
    Skärmdump av Sisus användargränssnitt.

5. Urvalshjälparen har två Lägg till i planen-sökfält. Med hjälp av det övre sökfältet kan du lägga till de studieavsnitt som du har rätt att genomföra. Med hjälp av det nedre sökfältet kan du lägga till de studiehelheter som du har rätt att genomföra. Om du vill sammanställa studieavsnitten till en modul någon gång, lägg inte till studieavsnitten individuellt i din plan utan lägg först till den studiemodul som studieavsnitten tillhör.
    Skärmdump av Sisus användargränssnitt.

6. När du har lagt till alla studier som du har rätt att genomföra i din studieplan kan du färdigt göra val som anknyter till exempelvis studiehelheter och anmäla dig till undervisningen. Närmare illustrerade instruktioner finns i Sisu-instruktionen: Anmälning till undervisning och tentamen.

Länkar till andra Sisu-instruktioner

Du hittar alla bruksanvisningar om Sisu sammanställda på sidan Sisus systeminstruktioner.

Du hittar svar på vanliga problem och frågor på sidan Vanliga frågor om Sisu.