Språkcentrums undervisningsutbud i modersmål (svenska)

Nedan hittar du Språkcentrums undervisningsutbud i modersmål (svenska) för läroplansperioden 2023-2026. Genom att klicka på kursnamnet hittar du kursbeskrivningar, undervisningsgrupper och tentamina på sidan Kurser. Undervisningsutbud för andra språken hittar du på sidan Språkcentrums språk- och undervisningsutbud.

Anmälningen till Språkcentrums kurser och tenter görs i Sisu.

Om du har frågor som gäller språkstudier, kontakta Studierådgivning i Språkcentrum.

Obs! Dessa kurser är avsedd för studenter som har svenska som skolutbildningsspråk.

Obligatoriska modersmålstudier i kandidatexamen

I en del utbildningsprogram ordnas modersmålsundervisningen (svenska) av den egna fakulteten. Mer information om studierna kan du hitta i ditt utbildningsprograms examensstruktur i Sisu eller på sidan Examens omfattning och struktur

Obs! Kurskoderna i akademiskt skrivande 1 sp och 2 op förändras från 1.8.2023. De nya kurskoderna är KK-MOAKSK1SP och KK-MOAKSK2SP. Du kan lägga till den nya kursen i din primära studieplan på fliken Ersättande studier i gamla kursens kursinformationsbroschyr.

KK-MOAKSK2SP Akademiskt skrivande (svenska) (2 sp)

KK-MOAKSK1SP Akademiskt skrivande (svenska) (1 sp)

Obs! Både kurskoderna och namn i Retorik och kommunikation 1 sp och 2 sp förändras från 1.8.2023. Nya kursnamn är Akademisk kommunikation 1 sp (KK-MOAKKO1SP) och akademisk kommunikation 2 sp (KK-MOAKKO2SP). Du kan lägga till den nya kursen i din primära studieplan på fliken Ersättande studier i gamla kursens kursinformationsbroschyr.

KK-MOAKKO1SP Akademisk kommunikation (svenska) (1 sp)

KK-MOAKKO2SP Akademisk kommunikation (svenska) (2 sp)