Med tillgänglighet avser man att digitala tjänster utformas så att de beaktar människors olikheter och mångfald.
Tillgängliga digitala tjänster kan man använda även om man har någon form av bestående eller tillfällig funktionsnedsättning. Exempelvis behöver en person med nedsatt hörsel undertexter i videor, men också studenter som åker i en fullsatt buss har nytta av undertexterna.
I Finland förutsätter också lagen om tillhandahållande av digitala tjänster webbtillgänglighet. Lagen gäller webbinnehåll och webbtjänster som myndigheter, som universiteten, producerar.
Hur berörs studenterna av tillgängligheten?
Vissa offentliga digitala dokument som studenterna skapar omfattas av lagen. Det gäller i synnerhet magisteravhandlingarna, som sparas i E-thesis och som kan användas av kunderna vid Helsingfors universitets bibliotek.
Innehåll som produceras under en viss kurs (t.ex. essäer och föredrag som sparas på Moodle) behöver enligt lagen inte vara tillgängliga. Undantag är innehåll som används upprepade gånger, till exempel om en student gör en video som sparas och används som studiematerial under kommande läsår, måste videon förses med undertext. Det är också bra att i den mån det är möjligt ta tillgängligheten i beaktande bland annat i arbetet under kurserna.
Mer information och anvisningar om tillgänglighet hittar du på tillsynsmyndighetens webbplats Tillgänglighetskrav.fi.