IT-tjänster för studerande

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

IT-tjänsterna och användarstödet vid universitetet produceras av IT-centret. Du hittar kompletta beskrivningar av tjänsterna i IT-centrets servicekatalog (på engelska).

Användarnamn och e-post

Universitetets användarnamn och e-post är dina nycklar till universitetsgemenskapen. Aktivera användarnamnet och ta i bruk e-posten genast när studierna inleds.

Läs också dessa genast i början av studierna:

OBS! Studerande kan inte köpa enheter via universitetet.

Stöd och rådgivning

IT-Helpdesks webbplats finns självbetjäningsinstruktionerna för de vanligaste applikationerna och IT-tjänsterna vid universitetet sammanställda. Webbplatsen finns tillgänglig dygnet runt på finska, svenska och engelska.

IT Helpdesk erbjuder användarstöd med IT-tjänster, viktiga applikationer och informationssystem för alla som studerar och arbetar vid Helsingfors universitet. Du kan kontakta IT Helpdesk via chatten, per telefon eller per e-post. Om ditt ärende är brådskande, ska du i första hand använda chatten. I brådskande fall kan du även ringa. Om ärendet inte är brådskande, skicka e-post i stället.

ID Point-identifiering

ID Point är en identifieringstjänst med vilken alla med anknytning till universitetet kan enkelt och tryggt använda  tjänster som kräver personidentifiering per telefon. Du kan identifiera dig på alla campus och på flera distansverksamhetsställen. Mer information om ID Point finns på Helpdesks webbplats.

Inloggning och förbindelser

Användarnamn och lösenord

Du behöver ett användarnamn och ett lösenord för att logga in på universitetets arbetsstationer samt för universitetets elektroniska tjänster, till exempel e-post, intranet och hemkatalog. Behörighetens giltighetstid är alltid begränsad.

Trådlösa nätförbindelser

Universitetets besökarnätverk eduroam erbjuder en möjlighet att använda trådlösa förbindelser. Se instruktionerna för trådlösa förbinder vid universitet på IT-Helpdesks webbplats.

Fjärranvändning av nätverk och material

Användning av universitetets interna nättjänster utanför universitetet. Se instruktionerna för fjärranvändning av universitetets tjänster på IT-Helpdesks webbplats.

Datasäkerhet och dataskydd

Datasäkerhet angår alla på universitetet, och vi har alla ett gemensamt ansvar för att ta hand om den. Bekanta dig med anvisningarna nedan.

Dataskyddsförordningen ställer minimikrav för behandlingen av personuppgifter i EU-länderna.

Datasäkerhetsgruppen på IT-centret (Flamma) ansvarar för universitetets övergripande datasäkerhet och för att utveckla den.

Helsingfors universitets datasäkerhetstest

Helsingfors universitets datasäkerhetstest fäster uppmärksamhet vid datasäkerhet och datasäkert beteende. Det korta, årliga testet är obligatoriskt för personal och examensstuderande.

Instruktioner för hur du genomför datasäkerhetstestet vid universitetet och länken till årets test hittar du på IT-Helpdesks webbplats

Kontakter och publicering

Office 365

Office 365 är ett paket med tjänster för elektronisk kommunikation och tidsplanering för alla vid universitetet. Se instruktionerna för Office 365 på IT-Helpdesks webbplats.

E-post

Behörigheten omfattar en personlig helsinki.fi-adress och e-postlåda. Tjänsten innehåller filtrering för skräppost och skadeprogram. Postlistor och gemensamma serviceadresser finns som tilläggstjänst. Logga in på tjänsten med användarnamnet "namn@ad.helsinki.fi" (till exempel: rkeskiva@ad.helsinki.fi). Se instruktionerna för E-postprogram på IT-Helpdesks webbplats.

Krypterad e-post

Med hjälp av tjänsten för krypterad e-post kan du skicka e-postmeddelanden inklusive bilagor i krypterad form. Se instruktionerna för konfidentiell e-post  på IT-Helpdesks webbplats.

Bloggar

En tjänst för att administrera och publicera webbplatser i bloggformat. Instruktioner och support finns här (på engelska).

Unitube

En tjänstehelhet som är avsedd för produktion, publicering och visning av video- och audiomaterial. Se instruktionerna för Unitube på IT-Helpdesks webbplats.

Videokonferens

Helsingfors universitet erbjuder videokommunikation både som traditionell videokonferens och som webbmöten. Se instruktionerna för videokommunikation på IT-Helpdesks webbplats.

Lagring

Personligt lagringsutrymme är ett skyddat och säkerhetskopierat diskutrymme som vi rekommenderar att alla vid universitetet sparar sina filer i. Utöver det personliga lagringsutrymmet har du tillgång till flera andra lagringsmetoder som lämpar sig för att dela information med andra och bearbeta dokument tillsammans.

Utskrifter och programvaror

Utskrifter

Att skriva ut vid universitetet är alltid avgiftsbelagt för studerande. Priserna hittar du i Flamma. Ytterligare information på Unigrafias Uniprint.fi-webbplats (på finska och engelska)Se instruktionerna för utskrift på IT-Helpdesks webbplats.

Verktygen för nätundervisning

För nätundervisning använder universitetet bland annat Moodle, Teams och Zoom. Moodle-instruktioner för studerande hittar du i Studietjänstens instruktioner. Instruktioner för Teams och Planner samt instruktioner för videokommunikationstjänst Zoom hittar du på IT-Helpdesks webbplats.

Programvaror

IT-centret administrerar anskaffningen och användningen av programvarulicenser vid universitetet samt tillhandahåller program som skaffats för universitetets bruk via programdistributionen. Se instruktionerna för programvaror på IT-Helpdesks webbplats.

Universitetslicenser 

IT-centret har skaffat omfattande licenser för de flesta programvaror som används vid universitetet. Beroende på avtal omfattar licenserna förutom universitetets datorer även studerandenas egna datorer. Se instruktionerna för universitetetslicenser (Flamma).

Programdistributionen

Programdistributionen är en distributionstjänst för program som universitetet skaffat för hemanvändning av studerande och personal. Bruksanvisning för programdistributionen finns på IT-Helpdesks webbplats.

Office 365 ProPlus

Om du använder Office 365, får du tillgång till ett avgiftsfritt Office 365 ProPlus-paket som bland annat omfattar rätten att installera Microsoft Office-paketet även på egna enheter. Se instruktionerna för Office 365 ProPlus på IT-Helpdesks webbplats (på finska).

Linux

Dessutom tillhandahåller universitetet ett Cubbli-Linux som installeras på arbetsstationer och som även kan användas via en virtuell arbetsstation. Du kan använda Cubbli med ditt vanliga användarnamn till universitetet. Det ger dig tillgång till de viktigaste tjänsterna vid universitet. Se instruktionerna för Unix och Linux på IT-Helpdesks webbplats.

Sisu

Sisu är Helsingfors universitets studieförvaltningssystemet. I Sisu planerar du dina studier, gör kursanmälningarna och när utexaminering är nära ansöker du om ditt examensbevis. Om du har frågor gällande Sisu, vänligen kontakta Studentservicen. Läs mer på sidan Sisu-instruktioner för studerande(på finska och på engelska).

Du hittar kompletta beskrivningar av tjänsterna i IT-centrets servicekatalog.