Tillgänglighetsutlåtande för Studietjänsten

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

Helsingfors universitets mål är att så många som möjligt kan använda universitetets digitala tjänster, och vi beaktar tillgänglighet när vi utvecklar tjänsterna.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Helsingfors universitets Studietjänsten på adressen studies.helsinki.fi. Tjänsten omfattar startsidan, Instruktioner för studerande, Kalender, Examensstruktur och Kurser.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en utomstående expertorganisation i augusti 2020 och det ursprungliga tillgänglighetsutlåtandet har utarbetats utgående från bedömningen. Utlåtandet uppdateras i takt med att de upptäckta bristerna åtgärdas.

Utlåtandet har utarbetats 4.9.2020 och uppdaterats 4.6.2021, 22.12.2021, 2.6.2022, 10.2.2023, 28.3.2023, 2.1.2025, 22.10.2025.

Är tjänsten tillgänglig?

Tjänsten uppfyller de flesta tillgänglighetskraven på A- och AA-nivå (WCAG-2.1). De upptäckta bristerna i tillgängligheten beskrivs närmare nedan.

Eftersom innehållet på sidorna uppdateras regelbundet kan en del av innehållet innehålla de brister i tillgängligheten som anges nedan:

Brister som gäller möjlighet att uppfatta: 

  • Rubrikanvändningen är ställvis inkonsekvent. (WCAG 1.3.1)
  • Från tjänsten kan man ladda ner vissa filer som har producerats med kontorsprogram och som inte är till alla delar tillgängliga. (WCAG 1.1.1, 1.3.1 och 1.4.3)
  • Tjänsten kan innehålla bilder som har text. (WCAG 1.4.5)
  • Det kan finnas tabeller på sidorna, som inte till alla delar är tillgängliga. (WCAG 1.3.1)

Brister som gäller hanterbarhet:  

  • Beskrivningen av vissa av tjänstens interna länkar och länkar som leder till innehåll som laddas ner eller till en extern tjänst är inte tillräckliga. (WCAG 2.4.4.)

Brister som gäller begriplighet: 

  • På en sida kan det finnas delar som avviker från det språk som fastslagits för sidan. (WCAG 3.1.2)
  • Målet är att åtgärda de ovan nämnda bristerna när innehållet uppdateras.

Rapportering av brister

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem i tjänsten kan du ge respons på följande sätt:

Per e-post: studentinfo@helsinki.fi

Du kan också besöka studentrådgivningen för att ge respons. Studentrådgivningen ligger i huvudbibliotekets entréhall i Kajsahuset, 3:e våningen, Fabiansgatan 30.

Vi svarar dig inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet Transport- och kommunikationsverket Traficoms enheten för tillsyn över digital tillgänglighet. På Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats tillgänglighetskrav.fi finns det beskrivet hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas. 

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter 

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000

Icke-tillgängligt innehåll i tjänsten

Tjänstens funktioner eller innehåll uppfyller ännu inte kraven till alla delar. 

Möjlighet att uppfatta: 

  • Användning av rubriker
    I tjänsten avviks det ibland från rubrikhierarkin vilket gör innehållets betydelse otydligare. Till exempel på fliken Kurser i sökresultaten eller på sidan Examensstruktur används det inte rubriknivåer för innehållet eller också har de inte använts enligt hierarkin. (WCAG 1.3.1)
  • Strukturen av elementet Välj utbildningsprogram
    Knappen Välj utbildningsprogram har getts namn enbart utifrån det valda värdet, vilket betyder att den synliga etiketten inte är kopplad till elementet. (WCAG 1.3.1)
  • Strukturen av elementen på sidan Kalender
    På grund av brister i programmeringen i fråga om helhetsstrukturen är det svårt att läsa vecko- och månads- och tidsstrukturen i elementet Kalender med skärmläsaren. Därutöver innehåller varje kalenderevenemang en knapp och en länk inom den: Integrerade interaktiva element fungerar inte på ett tillförlitligt sätt med skärmläsaren. De uppgifter som utförs i aktivitetslistan på sidan Kalender har en vilseledande programmatisk struktur. På samma sida är det svårt att programmatiskt särskilja innehållet i listan Mina kurser och tentamina. I kalendern framhävs vyn för innevarande dag enbart visuellt. (WCAG 1.3.1)
  • Strukturen av elementet Lunchmenyer
    Med skärmläsaren hörs inte namnet på den valda restaurangen i elementet Lunchmenyer, och namnet finns inte att tillgå någon annanstans. (WCAG 1.3.1)
  • Sökresultatens programmatiska struktur
    Det är svårt att skilja mellan sökresultaten, eftersom det inte har använts någon programbaserad gruppering eller till exempel rubricering för dem. (WCAG 1.3.1)
  • Användning av färger
    De blå länkarna i texten är utan understreck och skiljer sig inte tillräckligt från den svarta brödtexten. (WCAG 1.4.1)
  • Kontrast
    Vissa textinnehåll skiljer sig inte med tillräcklig kontrast från sin bakgrund. (WCAG 1.4.3)
  • Responsivitet
    Chattfönstret syns inte helt och hållet när den förstoras, vilket gör det svårt eller omöjligt att använda det. (WCAG 1.4.10)
  • Kontrast i fråga om annat än textinnehåll
    Kontrasten i sidans egen fokusindikator är inte tillräcklig bland annat i orangefärgade meddelanden eller i elementen i den blå delen av menyn Service och verktyg. På sidan Examensstruktur finns orange info-ikoner som inte har tillräcklig kontrast med tanke på den vita bakgrunden. På anvisningssidan i elementet Välj utbildningsprogram finns det stjärnikoner med otillräcklig kontrast till sin bakgrund. (WCAG 1.4.11)

Hanterbarhet:  

  • Icke-funktionella element med fokusindikering
    Tjänsten innehåller icke funktionella element som dock får tangentbordsfokus. (WCAG 2.4.3)
  • Tabbordning
    I tjänsten finns det ställen där tangentfokus inte har hanterats på bästa möjliga sätt. Detta gör att användaren blir tvungen att navigera mer i onödan. (WCAG 2.4.3)
  • Länkarna har inte ett begripligt namn
    Tjänsten har långa URL-formade länkar som saknar ett begripligt namn och som också orsakar problem med responsiviteten. (WCAG 2.4.4).
  • Etiketter i namn på knappar
    I vyn Vecka på sidan Kalender framgår det inte av namnen på knapparna för respektive dag vad de är avsedda för. Det framgår inte av namnen på Moodle-knapparna i avdelningen Mina kurser vad de anknyter till. (WCAG 2.4.6)
  • Det synliga namnet ingår inte i det tillgängliga namnet
    I elementet Välj studieinriktning har alternativet "Välj studieinriktning" skrivits över med aria-etiketten "Inget alternativ valt". (WCAG 2.5.3)

Begriplighet: 

  • Språk för del av sida
    Tjänsten har innehåll som avviker från sidans språk men saknar egen språkkod. (WCAG 3.1.2)
  • Ändring av kontext utifrån ett blankettelement
    I tjänsten finns grupper med radioknappar, där användarens val genast stänger vyn. (WCAG 3.2.2)
  • Konsekvent markering
    Alla länkar som öppnas på nya flikar är inte konsekvent markerade. (WCAG 3.2.4)

Robusthet:

  • Status av elementen på sidan Kalender
    Det saknas datainformation om när elementet Lägg till kalender och knappen Funktioner i mobilversionen har stängts eller byggts ut. (WCAG 4.1.2)
  • Intern länk i menyknapp
    I vissa menyknappar i tjänsten är namnetiketten också ett länkelement. Detta leder till att det inom det element som ska fokuseras finns ett annat element med fokusindikering, och det är omöjligt att aktivera bara ett av elementen med skärmläsaren. (WCAG 4.1.2)
  • Elementet Välj utbildningsprogram
    Attributet för knappen, ariahaspopup="menu", motsvarar inte det innehåll som ska öppnas. (WCAG 4.1.2)
  • Skärmläsarrespons
    När användaren bläddrar i kalendern blir det ingen skärmläsarrespons vid byte av vy. I menyn Lägg till kalender visas ingen skärmläsarrespons på kopiering på klippbordet. I sökfältet för elementet Välj utbildningsprogram hinner användaren inte höra responsen under den tid hen skriver ett sökord. I elementet Lunchmenyer på ingångssidan får användaren ingen respons på valet, eftersom fokus försvinner någon annanstans i samband med valet. När användaren lägger till vissa filter i kurssökningen visas ingen skärmläsarrespons. (WCAG 4.1.3) 

Innehåll som tillgänglighetskraven inte gäller

  • Enligt lag behöver video- och ljudinspelningar som publicerats före 23.9.2020 inte göras tillgängliga eller raderas. I Studietjänsten finns det videor som har publicerats före 23.9.2020 och som kan sakna textbeskrivningar och/eller ljudbeskrivning.
  • I undervisningen kan man tillfälligt och i begränsade grupper använda undervisningsinnehåll som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Som tillfällig användning uppfattas till exempel en period som omfattar en termin. Tillfällig användning kan åtminstone inte fortsätta i flera år.
  • Tillgänglighetskraven gäller inte innehåll som har arkiverats före 23.9.2019. Det kan handla om t.ex. en fil, blogg eller nyhet.
  • Gamla filer som publicerats på nätet före 23.9.2018 behöver inte retroaktivt göras förenliga med tillgänglighetskraven, förutom om de behövs för att sköta ett pågående ärende eller om de är väsentliga för att sköta ett ärende.

Stöd för användningen av tjänsten

Studentrådgivningen i Kajsahuset erbjuder stöd för de användare som tjänsterna inte är tillgängliga för. Studentrådgivningen kan kontaktas per e-post eller genom att besöka Kajsahuset.

Kontaktuppgifter:

studentinfo@helsinki.fi
Entréhallen i huvudbiblioteket i Kajsahuset, 3:e våningen, Fabiansgatan 30
PB 53, 00014 Helsingfors universitet
Öppettiderna finns på studentrådgivningens webbplats.

Vid behov kan också individuella arrangemang göras som stöd för studierna. Läs mer om individuella arrangemang i Instruktioner för studerande.