Studentservicen

På grund av coronavirussituationen fungerar universitetets rådgivning huvudsakligen på distans. Du hittar servicepunkternas information nedan.

Följ med meddelanden från universitetet och din egen fakultet. Följ också aktivt med sidan coronavirus och studierna i Instruktioner för studerande och aktuellt om coronavirusläget på universitetets webbsida.

***

Studentservicen betjänar alla studerande vid universitetet. I studentservicen i Kajsahuset sköter du enkelt ärenden som till exempel läsårsanmälan eller adressändring i samband med ett biblioteksbesök. Följande service fås på alla serviceställen (Gumtäkt, Kajsahuset, Mejlans, Vik):

Närserviceställena (Brobergsterassen, Forsthuset, Gumtäkt, Kronohagen, Mejlans, Porthania och Vik) är specialiserade på en eller flera fakulteter och erbjuder studievägledning om studier och examen vid den fakulteten. Om ditt ärende kräver grundligare utredning, kan du reservera tid genom länken som du hittar bredvid de olika serviceställenas kontaktuppgifter på den här sidan.

Vid sidan om rådgivning på plats kan du också kontakta rådgivningen per e-post på närservicepunkternas student-epostadresser samt  per telefon under telefontiderna. För att underlätta servicen per e-post, uppge i ditt meddelande ditt fullständiga namn samt ditt studerandenummer vid HU (eller ditt födelsedatum) samt telefonnummer, eller använd din helsinki.fi e-postadress.

Förutom Studentservicens betjäningsställen får du rådgivning även från följande ställen:

Studentinformation i Kajsahuset

Studentinformation i Kajsahuset betjänar i följande ärenden: läsårsanmälan, namn- och adressändringar, officiella studieprestationsutdrag, intyg för resebiljetter till studerandepris samt rådgivning angående studentförmåner och inskrivning vid universitetet.

Kontaktuppgifter:

Huvudbibliotekets entréplanet av Kajsahuset, 3:e våningen, Fabiansgatan 30
PB 53, 00014 Helsingfors Universitet
studentinfo@helsinki.fi

Öppettider:

Kundservicen är stängd tillsvidare

Chattjänsten är öppen

  • må-to kl. 11-15

Undantag:

  • Onsdag 5.5. är chat öppen 11-12

Du kommer till chatten då den är öppen via en länk till höger på den här sidan. Andra tider finns det istället ett kontaktformulär på samma ställe.

Telefonservice
Studentinformation i Kajsahuset har inte telefonservice.

Studentservicen i Kronohagen

Fakultetsspecifik studierådgivning: Svenska social- och kommunalhögskolan, Statsvetenskapliga fakulteten

  • Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken nedan.
  • Du kan lämna blanketter i postfack nummer 70 (Studentservicen, Kronohagen) i Svenska social- och kommunalhögskolans aula under byggnadens öppettider.

Kontaktuppgifter:

Svenska social- och kommunalhögskolan, Snellmansgatan 12, ingång från Yrjö-Koskinens gata
PB 16, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 22221
kruununhaka-student@helsinki.fi

Hur kontaktar du Studentservicen under undantagssituationen?

Förändringar i våra service från och med måndagen 16.3.2020:

  • All studierådgivning sker per e-post eller telefon. Om du har bokat tid till studierådgivning, vänligen följ med din e-post.
  • Examensbetygens avhämtningspunkt är stängd tillsvidare. Examensbetyg skickas per post.

Öppettider:

OBS! Studentservicen i Kronohagen är stängd på sommaren 25.6.–8.8.2021. I juni och augusti svarar vi på e-post i mån av möjlighet, men svarstiden kan vara längre än normalt. I juli har vi inte möjlighet att besvara e-post.

Statsvetenskapliga fakulteten
Telefonservice
tis kl. 14–15

Avhämtning av examensbetyg (rum 106)
tors kl. 15–17 (STÄNGD TILLSVIDARE)

Svenska social- och kommunalhögskolan
Telefonservice
tis kl. 13-14

Avhämtning av examensbetyg (rum 106)
tors kl. 15–17 (STÄNGD TILLSVIDARE)

Studentservicen i Gumtäkt

Fakultetsspecifik rådgivning: Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

Physicum, Gustaf Hällströms gata 2
PB 64, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 50066
kumpula-student@helsinki.fi
 

På grund av coronavirussituationen är kundservicen stängd. Studentservicen i Gumtäkt betjänar per e-post och telefon.

Telefonservice Torsdag 12–14

  • Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken nedan. 

OBS! Telefonservice är stängd 28.6.-30.7.2021. Vi betjänar per e-post under hela sommaren, men svarstiden kan eventuellt vara längre.

 

Studentservicen i Mejlans

Fakultetsspecifik rådgivning: Medicinska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Mejlans
Biomedicum 1, 3. vån. Haartmansgatan 8
PB 63, 00014 Helsingfors universitet

Brunakärr
Tandkliniken, 4. vån. Brånakärrsvägen 9
PB 41, 00014 Helsingfors universitet

Tel. 02941 26200
meilahti-student@helsinki.fi
meilahti-specialist@helsinki.fi (yr­kes­in­rik­tad på­bygg­nads­ut­bild­ning)
meilahti-phd@helsinki.fi (doktorsutbildning)

Öppettider:

Kundservicen är stängd tillsvidare

Telefonservice:
mån 12–15 
tors 12–14

Undantag: Telefonservice är stängd 29.4.

Studentservicen i Forsthuset

Fakultetsspecifik rådgivning: Humanistiska fakulteten, Teologiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Forsthuset, C-flygeln, 3. vån., rum C305, Unionsgatan 40
PB 24, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 22322 (humanistiska fakulteten)
Tel. 02941 22699 (teologiska fakulteten)
metsatalo-student@helsinki.fi

Studierådgivningen under undantagstillståndet

Den personliga kundservicen i  Studentservicen i Forsthuset är stängd tillsvidare. Rådgivning med tidsbokning ges på distans.

Du kan kontakta studentservicen per e-post och per telefon under de vanliga öppethållningstiderna.

Öppettider:

Humanistiska fakulteten
Telefonservice
mån kl. 14–16
tis kl. 13–15
tors kl. 9–11 (obs: ej 13.,20 och 27.5.)

Teologiska fakulteten
Telefonservice
mån kl. 14–16
tors kl. 9–11 (obs: ej 13.,20 och 27.5.)

Avhämtning av examensbetyg
Stängt tillsvidare, betyget kan skickas per post ifall du så önskar.
Frågor: per e-post till metsatalo-student@helsinki.fi, skriv i rubriken ”Examensbetyg”.

Studentservicen i Porthania

Fakultetsspecifik rådgivning: Juridiska fakulteten, också Språkcentrum

Kontaktuppgifter:

Svenska social- och kommunalhögskolan, Snellmansgatan 12 (ingång från Yrjö-Koskinens gata).
PB 16, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 24720
porthania-student@helsinki.fi

Hur kontaktar du Studentservicen under undantagssituationen?

Förändringar i servicen från måndag 16.3.2020:

  • Alla mottagningar är distans (telefon/e-post/zoom) så långt som möjligt.
  • Avhämtning av examen på torsdagar stängd. Leverans av betyg avtalas separat.

Öppettider:

Juridiska fakulteten
Telefonservice
mån kl. 14–15
ons kl. 11–12

På sommaren undantagsservicetider: Telefonservice och rådgivning per tidsbeställning stängd 28.6-30.7.2021

Avhämtning av examensbetyg (rum 106) tors kl. 15–17

  • Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken nedan.
  • Du kan lämna blanketter i postfack nummer 70 (Studentservicen, Porthania) i Svenska social- och kommunalhögskolans lobby under byggnadens öppettider.

 

Studentservicen på Brobergsterrassen

Fakultetsspecifik rådgivning: Pedagogiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Minerva, Brobergsterrassen 5 A
PB 9, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 29600
siltavuori-student@helsinki.fi

Öppettider:

Telefonservice
mån kl 12-14
tors kl 10-12

Avhämtning av examensbetyg i Minerva (Brobergsterrassen 5 A, rum K141d):

stängd tillsvidare

Examensbetyg skickas per post.

Under undantagssituationen studierådgivningstider som de studerande reserverat sköts huvudsakligen per telefon eller e-post.

Studentservicen i Vik

Fakultetsspecifik rådgivning: bio- och miljövetenskapliga fakulteten, veterinärmedicinska fakulteten, farmaceutiska fakulteten, agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter (NY ADRESS):

Biocentrum 1, 2. vån. rum 2009a, Viksbågen 9
PB 56, 00014 Helsingfors universitet
Tel. +358 2941 57600
viikki-student@helsinki.fi

Öppettider

OBS. På grund av coronavirussituationen är kundservicen och examensbetygens avhämtningspunkten stängda. Studentservicen i Vik betjänar per e-post och telefon.

Telefonservice (+358 2941 57600)
mån 12–15

Telefonservice är stängd 28.6.-15.8.2021. Vi betjänar per e-post under hela sommaren, men svarstiden kan eventuellt vara längre.

  • Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken nedan. OBS. Under undantagssituationen är mottagningar per telefon (eller tillsammans med telefon och e-post).
  • Studentservice i smådjurs- och hästsjukhuset erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.
  • Mäntsäläs produktionsdjursjukhus erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.

Studierådgivning med bokad tid

Har du frågor om dina studier som du inte hittar svar på t.ex. i Instruktioner för studerande? Om du har frågor om innehållet i din examen lönar det sig att kontakta undervisningspersonalen, men om du t.ex. vill veta vilka kurser du fortfarande behöver eller din examensstruktur är oklar för dig, lönar det sig att boka tid till en studierådgivare eller utbildningsplanerare som känner till ditt utbildningsprogram. Länken till tidsbokningen hittar du ovan.

Kom ihåg att välja ditt utbildningsprogram i menyn och berätta så noggrant som möjligt vad ditt ärende gäller. Då kan vi bättre förbereda oss inför mötet med dig!