Studentservicen

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

OBS! På grund av coronavirussituationen fungerar universitetets rådgivning huvudsakligen på distans. Du hittar servicepunkternas information nedan.

Studentservicen

Studentservicen betjänar alla studerande vid universitetet. Följande service fås på alla serviceställen (Gumtäkt, Kajsahuset, Mejlans, Vik):

Närserviceställena

Närserviceställena (Brobergsterassen, Forsthuset, Gumtäkt, Kronohagen, Mejlans, Porthania och Vik) är specialiserade på en eller flera fakulteter och erbjuder studievägledning om studier och examen vid den fakulteten. Om ditt ärende kräver grundligare utredning, kan du reservera tid genom länken som du hittar bredvid de olika serviceställenas kontaktuppgifter på den här sidan.

Vid sidan om rådgivning på plats kan du också kontakta rådgivningen per e-post på närservicepunkternas student-epostadresser samt  per telefon under telefontiderna. För att underlätta servicen per e-post, uppge i ditt meddelande ditt fullständiga namn samt ditt studerandenummer vid HU (eller ditt födelsedatum) samt telefonnummer, eller använd din helsinki.fi e-postadress.

Förutom Studentservicens betjäningsställen får du rådgivning även från följande ställen:

Rådgivning gällande Sisu

Helsingfors universitet tog i bruk det nya studieförvaltningssystemet Sisu 31.5.2021. Om du behöver rådgivning gällande ditt eget utbildningsprogram eller studieinriktning, kontakta din egen fakultets studentservice. Vid studentservicen i Kajsahuset får du hjälp med Sisu- tekniska problem samt allmän rådgivning till exempel gällande vilken ansökan du skall välja.

OBS! Kontakta studentservicen via adresserna nedan. Meddelanden och kommentarer som skickas i Sisu är främst för din ISP-handledare.

Innan du kontaktar studentservicen, se om din fråga har besvarats på sidan Vanliga frågor om Sisu. Kom också ihåg att kolla Sisu-instruktionerna för studerande.

Studentinformation i Kajsahuset

Studentinformation i Kajsahuset betjänar i följande ärenden: läsårsanmälan, namn- och adressändringar, officiella studieprestationsutdrag, intyg för resebiljetter till studerandepris samt rådgivning angående studentförmåner och inskrivning vid universitetet. I övriga ärenden betjänar studentrådgivningens närservicepunkter, som specialiserat sig på en eller flera fakulteter.

Kontaktuppgifter:

Huvudbibliotekets entréplan i Kajsahuset, 3:e våningen, Fabiansgatan 30
PB 53, 00014 Helsingfors Universitet
studentinfo@helsinki.fi

Öppettider:

Kundservice

  • måndagar och torsdagar 12-15

OBS ! Torsdagen 7.10. är kundservice öppen 10-12.

Chat

  •  tis kl. 13-15 och ons kl. 11-13

Du kommer till chatten då den är öppen via en länk till höger på den här sidan. Andra tider finns det istället ett kontaktformulär på samma ställe.

Walk in Sisu-rådgivning i Zoom

Tekniska problem samt allmän rådgivning till exempel gällande vilken ansökan du skall välja. Var förberedd att dela din studieplan i Sisu. 

Telefonservice
Studentinformation i Kajsahuset har inte telefonservice. Närservicepunkterna har telefonservice. Tider och kontaktuppgifter till dem finns nertill på den här sidan.

Studentservicen i Kronohagen

Fakultetsspecifik studierådgivning: Svenska social- och kommunalhögskolan, Statsvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

Svenska social- och kommunalhögskolan, Snellmansgatan 12, ingång från Yrjö-Koskinens gata
PB 16, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 22221
kruununhaka-student@helsinki.fi

Studierådgivningen under undantagstillståndet

All studierådgivning sker distans per e-post, telefon eller Zoom/Teams. Om du har bokat tid till studierådgivning, vänligen följ med din e-post.

Öppettider:

Notera vänligen att telefonservicen är avsedd för allmänna frågor. Om du behöver mera djupgående rådgivning, vänligen skicka e-post eller boka tid till studierådgivning.

Statsvetenskapliga fakulteten
Telefonservice
tis kl. 14–15

Svenska social- och kommunalhögskolan
Telefonservice
tis kl. 13–14

Avhämtning av examensbetyg
Examensbetygens avhämtningspunkt är stängd tillsvidare. Examensbetyg skickas per post.

Studentservicen i Gumtäkt

Fakultetsspecifik rådgivning: Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

Physicum, Gustaf Hällströms gata 2
PB 64, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 50066
kumpula-student@helsinki.fi
 

Öppettider:

Studentservicen

Öppettider från och med 28.10.2021 på torsdagar kl. 13-15 i campusbiblioteket i Gumtäkt.

Telefonservice

Torsdag 12–14

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post kumpula-student@helsinki.fi

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken "Boka tid". 

Studentservicen i Mejlans

Fakultetsspecifik rådgivning: Medicinska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Mejlans
Biomedicum 1, 3. vån. Haartmansgatan 8
PB 63, 00014 Helsingfors universitet

Tel. 02941 26200

meilahti-student@helsinki.fi
meilahti-specialist@helsinki.fi (yr­kes­in­rik­tad på­bygg­nads­ut­bild­ning)
meilahti-phd@helsinki.fi (doktorsutbildning)

Öppettider:

Kundservicen tillsvidare:
tors 12–14

Telefonservice:
mån 12–15 
tors 12–14

Studentservicen i Forsthuset

Fakultetsspecifik rådgivning: Humanistiska fakulteten, Teologiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Forsthuset, C-flygeln, 3. vån., rum C305, Unionsgatan 40
PB 24, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 22322 (humanistiska fakulteten)
Tel. 02941 22699 (teologiska fakulteten)
metsatalo-student@helsinki.fi

Studierådgivningen under undantagstillståndet

Den personliga kundservicen i  Studentservicen i Forsthuset är stängd tillsvidare. Rådgivning med tidsbokning ges på distans.

Du kan kontakta studentservicen per e-post och per telefon under de vanliga öppethållningstiderna.
E-post är för tillfället överbelastad och svaren kan dröja längre än vanligt.

Öppettider:

Humanistiska fakulteten
Telefonservice
mån kl. 14–16
tis kl. 13–15
tors kl. 9–11

Teologiska fakulteten
Telefonservice
mån kl. 14–16
tors kl. 9–11

Avhämtning av examensbetyg
Stängt tillsvidare, betyget kan skickas per post ifall du så önskar.
Frågor: per e-post till metsatalo-student@helsinki.fi, skriv i rubriken ”Examensbetyg”.

Studentservicen i Porthania

Fakultetsspecifik rådgivning: Juridiska fakulteten, också Språkcentrum

Kontaktuppgifter:

Svenska social- och kommunalhögskolan, Snellmansgatan 12 (ingång från Yrjö-Koskinens gata).
PB 16, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 24720
porthania-student@helsinki.fi

Juridiska utbildningen i Vasa:

Studierådgivning oik-vaasa-neuvonta@helsinki.fi

Hur kontaktar du Studentservicen under undantagssituationen?

  • Alla mottagningar är distans (telefon/e-post/zoom) så långt som möjligt.
  • Avhämtning av examen på torsdagar stängd. Leverans av betyg avtalas separat.

Öppettider:

Juridiska fakulteten
Telefonservice
mån kl. 14–15
ons kl. 11–12

Avhämtning av examensbetyg (rum 106) tors kl. 15–17

  • Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken nedan.
  • Du kan lämna blanketter i postfack nummer 70 (Studentservicen, Porthania) i Svenska social- och kommunalhögskolans lobby under byggnadens öppettider.

 

Studentservicen på Brobergsterrassen

Fakultetsspecifik rådgivning: Pedagogiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

Minerva, Brobergsterrassen 5 A
PB 9, 00014 Helsingfors universitet
Tel. 02941 29600
siltavuori-student@helsinki.fi

Öppettider:

Telefonservice
mån kl 12-14
tors kl 10-12

Avhämtning av examensbetyg i Minerva (Brobergsterrassen 5 A, rum K141d): tors kl. 14-16

Under undantagssituationen ges studierådgivning med tidsbokning huvudsakligen på distans men det är också möjligt att boka tid för närträff.

Studentservicen i Vik

Fakultetsspecifik rådgivning: bio- och miljövetenskapliga fakulteten, veterinärmedicinska fakulteten, farmaceutiska fakulteten, agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter (NY ADRESS):

Biocentrum 1, 2. vån. rum 2009a, Viksbågen 9
PB 56, 00014 Helsingfors universitet
Tel. +358 2941 57600
viikki-student@helsinki.fi

Öppettider

OBS. Kundservicen är stängt ända tills 10.11.2021, men du kan avhämta examensbeviset på tisdagar eller onsdagar kl. 14-16.

Nya öppettider från och med 11.11.2021: Kundservicen på torsdagar kl. 13-15.
Du kan avhämta examensbeviset också på tisdagar kl. 14-16.

Telefonservice (+358 2941 57600) ända tills 3.11.2021 på måndagar kl. 12–15, från och med 4.11.2021 på torsdagar kl. 13-15.

  • Om du behöver mera djupgående rådgivning kan du boka tid från länken nedan. OBS. Under undantagssituationen är mottagningar per telefon (eller tillsammans med telefon och e-post).
  • Studentservice i smådjurs- och hästsjukhuset erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.
  • Mäntsäläs produktionsdjursjukhus erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.

Studierådgivning med bokad tid

Har du frågor om dina studier som du inte hittar svar på t.ex. i Instruktioner för studerande? Om du har frågor om innehållet i din examen lönar det sig att kontakta undervisningspersonalen, men om du t.ex. vill veta vilka kurser du fortfarande behöver eller din examensstruktur är oklar för dig, lönar det sig att boka tid till en studierådgivare eller utbildningsplanerare som känner till ditt utbildningsprogram. Länken till tidsbokningen hittar du ovan.

Kom ihåg att välja ditt utbildningsprogram i menyn och berätta så noggrant som möjligt vad ditt ärende gäller. Då kan vi bättre förbereda oss inför mötet med dig!