Står examen för dörren? Spara din sekundära e-postadress i Sisu innan du ansöker utexaminering

En student arbetar på en barbär dator.
Meddelande 31.10.2025

Under studietiden är universitetets e-postadress den primära e-postadressen för alla studenter. Använd universitetets e-postadress när du behöver sköta studierelaterade ärenden – och följ upp de meddelanden du får regelbundet. 

Förutom universitetets e-postadress kan du också lägga till en sekundär e-postadress i Sisu om du vill. När du lägger till en sekundär adress i Sisu: 

  • Du får en länk för nedladdning av ditt elektroniska examensbevis till båda adresserna efter att du har tagit examen.
  • Om du så önskar sparas en e-postadress i alumnregistret, som vi kan använda för att kontakta dig även efter att din e-post från universitetet har upphört att gälla. Som alumn håller du kontakt med universitetet och har tillgång till en mängd alumnförmåner.
  • Universitetet kan kontakta dig efter examen om det behövs - och även under dina studier om du har registrerat dig som frånvarande. 

Lägg till din sekundära e-postadress i din personliga information i Sisu på sidan Min profil. Om du redan har en sekundär adress i din profil, kontrollera att den fortfarande är aktuell senast innan du ansöker om utexaminering. 

Observera dock att du också behöver ditt universitets användarnamn för att ladda ner ditt examensbevis. Om du utexamineras på vårterminen är ditt användarnamn och e-post giltigt fram till den 30 september. Om du utexamineras på höstterminen är ditt användarnamn och e-post giltigt fram till den 31 januari. 

Mer om ämnet:

Bild: Lotta Paakinaho (Helsingfors universitet)