Millä tavoin opintoja suoritetaan?

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Opiskelu ja omien opintojen suunnittelu yliopistossa on itsenäistä. Opintojen suoritustapoja on monia ja tietyn kurssin ja/tai opintojakson mahdolliset suoritustavat on ilmoitettu Kurssisivuilla. Tässä ohjeessa avataan yleisimpiä opintojen suoritustapoja.

Kurssit

Yleinen tapa suorittaa kurssi on osallistua luennoille ja kurssin päätteeksi järjestettävään loppukuulusteluun tai -tenttiin. Kurssit voivat olla esimerkiksi suurelle opiskelijajoukolle suunnattuja massaluentoja tai pienryhmätyöskentelyä.

Kaikille kursseille määritellään opetustapa lähi-, etä-, monimuoto- tai verkko-opetukseksi. Opetustavan näet Opiskelu-palvelun kurssihaussa ja kurssisivuilla. Monimuoto-opetus tarkoittaa tässä sekä lähi- että etäopetusta sisältäviä kursseja. Verkkokurssit eivät sisällä aikataulutettua opetusta, vaan kaikki opetus on tallenteina. Kurssit voivat lisäksi sisältää itsenäistä työskentelyä tai ryhmätöitä sekä aikataulutettuja etä- tai lähitenttejä riippumatta sen opetustavasta. Tarkempaa tietoa määrittelyistä:

Lähiopetus

  • Kurssi, jonka kaikki kellonaikaan sidotut opetuskerrat pidetään lähiopetuksena eli opettaja ja opiskelijat ovat fyysisesti samassa tilassa.

Etäopetus

  • Kurssi, jonka kaikki kellonaikaan sidotut opetuskerrat pidetään etäopetuksena eli opettaja ja opiskelijat ovat fyysisesti eri tiloissa, mutta yhteydessä etäyhteyden kautta.

Monimuoto-opetus (sisältää lähi- ja etäopetusta)

  • Kurssi, jonka kellonaikaan sidotuista opetuskerroista osa pidetään lähiopetuksena ja osa etäopetuksena.
  • Kaikki tai osa opetuskerroista voidaan pitää myös hybridiopetuksena, jossa opettaja ja opiskelijat ovat osin fyysisesti samassa tilassa ja osin etäyhteyden kautta. Hybridiopetuksessa etä- ja lähiopetukseen osallistujat on voitu määritellä ennakkoon tai osallistumisen muoto voi olla vapaasti valittavissa.

Verkko-opetus

  • Kurssi, jolla ei ole kellonaikaan sidottuja opetuskertoja, vaan opetus tarjotaan esim. tallenteina. Tallenteiden katsomiselle ja muille aktiviteeteille voi olla annettu määräajat ja/tai ne voi olla aikataulutettu esim. viikkotasolle.

Huomioithan, että kaikilla näillä opetustavoilla määritellyt kurssit saattavat sisältää myös

  • itsenäistä työskentelyä, joka on yleensä tehtävä tiettyihin määräaikoihin mennessä ja/tai aikataulutettu esim. viikkotasolle. Itsenäinen työskentely voi olla esimerkiksi kirjallisuuden lukemista, oppimispäiväkirjan kirjoittamista tai opetustallenteiden katsomista.
  • ryhmätyöskentelyä, joka voi olla valmiiksi aikataulutettu esim. viikkotasolle, mutta tapaamiset ovat tyypillisesti opiskelijaryhmän itse aikatauluttamia ja he voivat itse sopia, ovatko tapaamiset lähi- vai etätapaamisia.
  • tentin, joka voi olla aikataulutettu ja joka voidaan toteuttaa etä- tai lähitenttinä. Tenttejä voi olla yksi tai useampia.

Tenttiminen

Joissakin koulutusohjelmissa osa opinnoista suoritetaan täysin itsenäisesti tenttimällä. 

Luentojen sijaan tenttikysymykset voivat perustua oheiskirjallisuuteen. Tällöin tentti on kirjatentti. Tenttikirjallisuus opiskellaan itsenäisesti. Tenttiin tulee ilmoittautua.

Joissain tapauksissa on mahdollista suorittaa verkkotentti esimerkiksi Moodlessa tai sähköisessä Examinarium-tenttimispalvelussa.

Tutustu yleisiä tenttejä koskeviin ohjeisiin.

Muita suoritustapoja

Muita yleisiä suoritustapoja ovat muun muassa erilaiset kirjalliset tehtävät, kuten esseet ja luento- tai oppimispäiväkirjat, ryhmätyöt, suulliset esitykset, seminaarit, harjoittelujaksot ja harjoitustyöt.

Essee on tietystä aiheesta kirjallisuuden perusteella laadittu kirjoitelma, joka yhdistää lähdeteosten referoinnin ja omat ajatukset. Esseen tulee olla johdonmukaisesti argumentoitu sekä sujuva ja selkeä rakenteeltaan. Heti opintojen alusta asti sinun on tärkeää opetella myös tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä, johon kuuluvat esimerkiksi lähdeluettelo ja lähdeviitteet.

Seminaareissa harjoitellaan ohjatusti ja käytännössä tutkimustyön tekemistä, lähdemateriaalin käyttöä, tieteellistä kirjoittamista sekä tieteellistä keskustelua ja argumentointia. Seminaareissa kukin osallistuja valmistelee ja esittelee seminaarityönsä.

Luento- tai oppimispäiväkirja on suppeahko kirjallinen tehtävä, jonka keskeisenä tavoitteena on tehdä oppiminen näkyväksi niin itselle kuin opettajallekin. Oppimispäiväkirjassa tarkasteltava oppiminen liittyy opintojaksolla käsiteltyyn tiettyyn aiheeseen tai teemaan.

Joihinkin opintoihin kuuluu harjoituskurssi tai harjoitustöitä eli opitun soveltamista käytännössä. Harjoitustyöt voivat olla esimerkiksi laboratoriotyöskentelyä.