Millä tavoin opintoja suoritetaan?

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Opiskelu ja omien opintojen suunnittelu yliopistossa on itsenäistä. Opintojen suoritustapoja on monia ja tietyn kurssin ja/tai opintojakson mahdolliset suoritustavat on ilmoitettu Kurssisivuilla. Tässä ohjeessa avataan yleisimpiä opintojen suoritustapoja.

Kurssit

Yleinen tapa suorittaa kurssi on osallistua luennoille ja kurssin päätteeksi järjestettävään loppukuulusteluun tai -tenttiin. Kurssit voivat olla esimerkiksi suurelle opiskelijajoukolle suunnattuja massaluentoja tai pienryhmätyöskentelyä.

Kaikille kursseille määritellään opetustapa lähi-, etä-, monimuoto- tai verkko-opetukseksi. Opetustavan näet Opiskelu-palvelun kurssihaussa ja kurssisivuilla. Monimuoto-opetus tarkoittaa tässä sekä lähi- että etäopetusta sisältäviä kursseja. Verkkokurssit eivät sisällä aikataulutettua opetusta, vaan kaikki opetus on tallenteina. Kurssit voivat lisäksi sisältää itsenäistä työskentelyä tai ryhmätöitä sekä aikataulutettuja etä- tai lähitenttejä riippumatta sen opetustavasta. Tarkempaa tietoa määrittelyistä:

Lähiopetus

  • Kurssi, jonka kaikki kellonaikaan sidotut opetuskerrat pidetään lähiopetuksena eli opettaja ja opiskelijat ovat fyysisesti samassa tilassa.

Etäopetus

  • Kurssi, jonka kaikki kellonaikaan sidotut opetuskerrat pidetään etäopetuksena eli opettaja ja opiskelijat ovat fyysisesti eri tiloissa, mutta yhteydessä etäyhteyden kautta.

Monimuoto-opetus (sisältää lähi- ja etäopetusta)

  • Kurssi, jonka kellonaikaan sidotuista opetuskerroista osa pidetään lähiopetuksena ja osa etäopetuksena.
  • Kaikki tai osa opetuskerroista voidaan pitää myös hybridiopetuksena, jossa opettaja ja opiskelijat ovat osin fyysisesti samassa tilassa ja osin etäyhteyden kautta. Hybridiopetuksessa etä- ja lähiopetukseen osallistujat on voitu määritellä ennakkoon tai osallistumisen muoto voi olla vapaasti valittavissa.

Verkko-opetus

  • Kurssi, jolla ei ole kellonaikaan sidottuja opetuskertoja, vaan opetus tarjotaan esim. tallenteina. Tallenteiden katsomiselle ja muille aktiviteeteille voi olla annettu määräajat ja/tai ne voi olla aikataulutettu esim. viikkotasolle.

Huomioithan, että kaikilla näillä opetustavoilla määritellyt kurssit saattavat sisältää myös

  • itsenäistä työskentelyä, joka on yleensä tehtävä tiettyihin määräaikoihin mennessä ja/tai aikataulutettu esim. viikkotasolle. Itsenäinen työskentely voi olla esimerkiksi kirjallisuuden lukemista, oppimispäiväkirjan kirjoittamista tai opetustallenteiden katsomista.
  • ryhmätyöskentelyä, joka voi olla valmiiksi aikataulutettu esim. viikkotasolle, mutta tapaamiset ovat tyypillisesti opiskelijaryhmän itse aikatauluttamia ja he voivat itse sopia, ovatko tapaamiset lähi- vai etätapaamisia.
  • tentin, joka voi olla aikataulutettu ja joka voidaan toteuttaa etä- tai lähitenttinä. Tenttejä voi olla yksi tai useampia.

Tenttiminen

Joissakin koulutusohjelmissa osa opinnoista suoritetaan täysin itsenäisesti tenttimällä. 

Luentojen sijaan tenttikysymykset voivat perustua oheiskirjallisuuteen. Tällöin tentti on kirjatentti. Tenttikirjallisuus opiskellaan itsenäisesti. Tenttiin tulee ilmoittautua.

Joissain tapauksissa on mahdollista suorittaa verkkotentti esimerkiksi Moodlessa tai sähköisessä Examinarium-tenttimispalvelussa.

Tutustu yleisiä tenttejä koskeviin ohjeisiin.

Muita suoritustapoja

Muita yleisiä suoritustapoja ovat muun muassa erilaiset kirjalliset tehtävät, kuten esseet ja luento- tai oppimispäiväkirjat, ryhmätyöt, suulliset esitykset, seminaarit, harjoittelujaksot ja harjoitustyöt.

Essee on tietystä aiheesta kirjallisuuden perusteella laadittu kirjoitelma, joka yhdistää lähdeteosten referoinnin ja omat ajatukset. Esseen tulee olla johdonmukaisesti argumentoitu sekä sujuva ja selkeä rakenteeltaan. Heti opintojen alusta asti sinun on tärkeää opetella myös tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä, johon kuuluvat esimerkiksi lähdeluettelo ja lähdeviitteet.

Seminaareissa harjoitellaan ohjatusti ja käytännössä tutkimustyön tekemistä, lähdemateriaalin käyttöä, tieteellistä kirjoittamista sekä tieteellistä keskustelua ja argumentointia. Seminaareissa kukin osallistuja valmistelee ja esittelee seminaarityönsä.

Luento- tai oppimispäiväkirja on suppeahko kirjallinen tehtävä, jonka keskeisenä tavoitteena on tehdä oppiminen näkyväksi niin itselle kuin opettajallekin. Oppimispäiväkirjassa tarkasteltava oppiminen liittyy opintojaksolla käsiteltyyn tiettyyn aiheeseen tai teemaan.

Joihinkin opintoihin kuuluu harjoituskurssi tai harjoitustöitä eli opitun soveltamista käytännössä. Harjoitustyöt voivat olla esimerkiksi laboratoriotyöskentelyä.

Koulutusohjelmasi erityispiirteet

Kotitalousopettajan opintosuunnassa suoritettaviin kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkintoihin sisältyy yhteensä 20 opintopistettä ohjattua opetusharjoittelua. Opetusharjoittelut suoritetaan kenttäkouluverkoston kouluissa ja yliopiston harjoittelukouluissa sekä yhteistyöorganisaatioissa.

Muihin opintojaksoihin voi sisältyä myös työpajoja, harjoitustöitä sekä projektitöitä.

Läsnäolo

  • Jokaisen osallistuminen opetukseen on tärkeää sekä oman oppimisen että yhteisen oppimistilanteen kannalta. Lähtökohtaisesti opetukseen osallistutaan annetun ohjelman mukaisesti.

  • 15 % poissaolo on tarkoitettu äkillisille sairastapauksille. 

  • Opintojakson ensimmäiselle opetuskerralle tulee osallistua (kurssi-ilmoittautumisen vahvistaminen). Mikäli opiskelija ei voi osallistua ensimmäiselle opetuskerralle (painava syy), poissaolosta on sovittava vastuuopettajan kanssa etukäteen. Poissaolo kuluttaa poissaolomäärää (15%).

  • Jos poissaolot ylittävät äkillisille poissaoloille varatun määrän (15%), yksi poissaolokerta on mahdollista korvata korvaavilla tehtävillä vastuuopettajan harkinnan mukaan. Korvaavien tehtävien määrän, sisällön ja palautusajankohdan määrittelee opintojakson vastuuopettaja. Jos poissaoloja on enemmän, kurssisuoritus lähtökohtaisesti siirtyy seuraavaan opintojakson ajankohtaan. Ylitys sallitaan vain painavista (yleensä terveydellisistä) syistä. Poikkeustapauksista keskustellaan etukäteen opintojakson vastuuopettajan kanssa. 

  • Opetusharjoitteluissa edellytetään 100 % läsnäoloa. Opettajalla ei ole velvollisuutta laatia opiskelijalle poissaoloja korvaavia tehtäviä.

Lähi-, etä- ja hybridiopetus

  • Opetus järjestetään lähtökohtaisesti opetusohjelmassa ilmoitettavalla tavalla lähi- tai etäopetuksena.

  • Opiskelijat ja opettaja voivat sopia etäosallistumismahdollisuudesta tai hybridiopetuksesta yhteisesti. Etäosallistumisessa ja lähiosallistumisessa voi olla toisistaan poikkeavia oppimista tukevia tehtäviä. 

  • Opettajalle ei ole velvoitetta järjestää hybridi- tai etäosallistumismahdollisuutta. Opintosuunnassa ei ole laitteistoa useaan yhtäaikaiseen etä- tai hybriditoteutukseen.

Opintojaksojen vastuuhenkilöt

Yksittäisen opintojakson suorittamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä opintojakson vastuuhenkilöön, jonka nimi löytyy Sisusta kunkin opintojakson tiedoista.

Kasvatustieteellisen tiedekunnan opetuksen ja opiskelun yhteiset toimintaohjeet

Kasvatustieteellisen tiedekunnan opetuksen ja opiskelun toimintaohjeet ovat tarkennettuja toimintaohjeita opetuksen järjestämisestä ja opiskelemisen käytännöistä. Toimintaohjeet täydentävät kasvatustieteellisen tiedekunnan opintoja koskevia pysyväismääräyksiä sekä Helsingin yliopiston tutkintoja ja opintoja koskevia linjauksia sekä muita opintoja ja opetusta koskevia päätöksiä.

Tutustuthan huolella toimintaohjeisiin.