Återställande av rätten att avlägga examen
Tillhör teman:
Sök utbildningsprogram
Kandidatprogrammen
Magister- och licentiatprogrammen
Doktorandprogrammen
Yrkesinriktade påbyggnadsutbildningar
Som grundexamensstuderande måste du varje läsår anmäla dig som antingen närvarande eller frånvarande under anmälningstiden. Om du inte anmäler dig i tid, blir din studierätt passiv.
För att återställa studierätten under samma läsår (fram till 31.7) se instruktionerna på sidan Glömd läsårsanmälan och återinskrivningsavgift.
Så här ansöker du om återställande av studierätten läsåret efter att du glömde anmälan
- Lämna in ansökan om återställande av studierätten till den fakultet du studerade vid med blanketten nedan.
- Till ansökan hör en återinskrivningsavgift, som ska betalas i samband med ansökan.
Observera följande:
- Ansök om återställande av studierätt bara om studierätten ännu är i kraft den termin du anmäler dig till. Om din studietid har tagit slut eller slutar före terminen du anmäler dig till, ansök om förlängd studietid.
- Om du har haft rätt att avlägga flera examina samtidigt, lämna in ansökan till de fakulteter där du vill fortsätta dina studier.
- Ansökan gäller återställandet av rätten att avlägga examen som du förlorat. Nya studierätter beviljas inte med den här ansökan.
- För studierätter som inte leder till en examen (till exempel fristående studier, specialiserings- och fortbildningsstudier som inte leder till examen, öppna universitetsstudier) är läsårsanmälan inte möjlig och du behöver inte ansöka om återställande fastän du haft paus i studierna. Om studierätten i en sådan utbildning hunnit ta slut, kontakta studentservicen för din fakultet.
- Om du är doktorand och glömt läsårsanmälan, följ instruktionen Att återvända till doktorandstudierna.
Efter återställningsbeslutet
- Du får ett meddelande om beslutet om din ansökan godkänns eller avslås till den e-postadress du angivit.
- Då fakulteten återställt din studierätt, gör läsårsanmälan inom den tidsfrist som meddelas i beslutet
- närvaroanmälan genom att betala studentkårsavgiften för grundexamensstuderande och skicka kvittot och fakultetens beslut om återställande till Kajsahusets studentrådgivning studentinfo@helsinki.fi.
- som frånvaroanmälan räcker e-postmeddelande och beslutet om återställande till Kajsahusets studentrådgivning studentinfo@helsinki.fi.
- Kom ihåg att ange ditt studentnummer eller födelsedatum i meddelandet.
Läsårsanmälan
- Om återställningsbeslutet har gjorts under vårterminen då nästa läsårs anmälningstid redan börjat (1.4.-31.7.) kan du välja om du vill anmäla dig till pågående vårtermin senast 31.7. eller/och till nästa läsår under anmälningstiden. Om du inte anmäler dig innan anmälningstiden till nästa läsår upphör, förfaller återställningsbeslutet. Då skall du ansöka om återställande av studierätt på nytt och betala återinskrivningsavgiften.
- Om återställningsbeslutet har gjorts under höstterminen 1.8.-31.12., kan du fram till 31.12. välja om du vill anmäla dig till hela läsåret eller enbart till vårterminen. Om du inte anmäler dig före läsårets slut, förfaller återställningsbeslutet. Då skall du ansöka om återstallände av studierätt på nytt och betala återinskrivningsavgiften.
Man kan inte anmäla sig till gångna terminer.