Att ansöka om förlängd studietid

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

I universitetslagen finns bestämmelser om hur länge du kan studera innan din examen måste vara klar. Närmare uppgifter om de målsatta tiderna för examina och studietiderna finns här. Du kan följa din återstående studietid i Sisu: när du klickar på ditt namn och väljer Min profil, ser du din studietid under fliken Studierätter.

Om din studietid har tagit slut kan din fakultet på ansökan bevilja dig extra tid för att slutföra studierna. För ansökan om förlängd studietid ska du göra upp en studieplan som siktar på utexaminering. Du kan ansöka om extra tid i Sisu om någon av dina studierätter är i kraft. Om du inte har studierätter i kraft, ska du ansöka om förlängd studietid med e-blanketten nedan. 

Om du under din studietid har varit frånvarande av lagstadgade skäl, ska du innan din studietid tar slut lämna in ett intyg över orsaken till den lagstadgade frånvaron till Studentservicen. Med intyget får du en förlängning på din studietid. Läs mera om lagenliga orsaker till frånvaro här.

Beakta följande innan du ansöker om extra tid

  • Ansökan om extra tid gäller dig endast om du har inlett dina studier 1.8.2005 eller senare. Då omfattas din rätt att avlägga examen av lagen om begränsad studietid, vilket innebär att examen måste slutföras inom en viss tid.
  • För att ansökan om tilläggstid skall kunna behandlas, bör du först betala en förordningsenlig behandlingsavgift på 50 euro.
  • Ansök om förlängd studietid först när du har reella möjligheter och motivation att slutföra studierna. 
  • Du behöver inte ansöka om förlängd studietid så fort din studierätt har upphört. 
  • Gör upp en studieplan som är så realistisk som möjligt med beaktande av din livssituation. 
  • Studieplanen ska sikta på lägre högskoleexamen om du har fått studierätt för både lägre och högre högskoleexamen och inte har slutfört den lägre examen inom utsatt tid.
  • Studentservicen och din ISP-handledare vägleder dig vid behov med uppgörandet av planen. 
  • Studier som har framskridit enligt planen används som grund för ett eventuellt senare beslut om förlängd studietid.
  • I din studieplan ska du också beakta studiernas giltighetstid

Så här ansöker du om extra tid i Sisu

För att du ska kunna ansöka om extra tid i Sisu måste din studieplan vara i ordning, dvs. planens alla delar måste ha statusen ”Val gjorda”. Närmare anvisningar med bilder hittar du på sidan Sisu-instruktion: Ansökan om förlängd studietid.

Handläggningsavgiften

Innan du skickar in din ansökan om tilläggstid kommer Sisu att hänvisa dig till en separat betalningstjänst för att betala handläggningsavgiften. Ansökan behandlas inte om avgiften inte har betalats. Du får ett kvitto på betalningen till din e-post. Efter betalningen återvänder du till Sisu.

Processen för ansökan om extra tid i korthet:

  1. Lägg till de studieavsnitt som saknas i din studieplan och planera in dem i ditt schema för den pågående terminen eller kommande terminer.
  2. Gör en ansökan om extra tid på sidan Min profil i Sisu.
  3. Sisu hänvisar dig till att betala handläggningsavgiften i en separat betalningstjänst innan du skickar in ansökan. Ansökan behandlas inte om avgiften inte har betalats.
  4. Vid behov kan Studentservicen be dig skicka bilagor eller andra preciseringar per e-post. Du ska inte skicka känsliga bilagor, t.ex. läkarintyg, om vi inte ber om dem. Vid behov får du instruktioner för hur du använder krypterad e-post.
  5. Handläggningstiden för ansökningar om extra tid varierar beroende på fakulteten. Fakulteternas ansökningstider och handläggningstider finns längre ner på denna sida.
  6. Du meddelas om beslutet i Sisu eller per post beroende på vilketdera alternativet du har angett i din ansökan.

Ansök om tilläggstid utan giltigt användarnamn

Försök först logga in i Sisu för att ansöka om tilläggstid och för att betala handläggningsavgiften för ansökan om tilläggstid i Sisu.

Om din studietid redan har tagit slut och du inte kan logga in i Sisu kan du ansöka om extra tid med e-blanketterna nedan. Betala först behandlingsavgiften. I ansökan ska du göra en studieplan som siktar på utexaminering. En ansökan som görs på e-blankett bedöms på samma sätt som en ansökan som görs i Sisu. 

Använd inte e-blanketten eller betalningslänken ovan om din studierätt och ditt användarnamn är i kraft: ansök i så fall om tilläggstid i Sisu.

Så här betalar du 

Handläggningsavgiften för ansökan om förlängd studietid är 50 euro. Handläggningsavgiften gäller ansökningar om förlängd studietid som lämnats in den 1 januari 2025 eller senare. Betala avgiften i Helsingfors universitets online-betaltjänst:

Ansökningsavgift för förlängning

Du behöver inte lämna in ett kvitto för behandlingsavgiften för ansökan om förlängd studietid när du betalar avgiften via online-betalningstjänsten.

Om du inte har möjlighet att betala avgiften i online-betalningstjänsten kan du betala den till Helsingfors universitets konto FI58 5000 0120 3778 32, (BIC (SWIFT): OKOYFIHH, referens 161220266, Bankens adress: OP Bank, Gebhardsplatsen 1, FI-00510 Helsingfors, Finland. I det här fallet, lämna in kvittot till din fakultets studentservice.

Instruktioner för att ansöka om förlängd studietid i Sisu hittar under ”Så här ansöker du om extra tid i Sisu”. Om du inte kan logga in i Sisu, vänligen se instruktionerna för att ansöka om förlängd studietid utan användarnamn under "Ansök om tilläggstid utan giltigt användarnamn”.

Vad ska ansökan innehålla?

Utöver studieplanen ska du i din ansökan ge en fritt formulerad redogörelse för följande:

  • Redogör för orsakerna till att dina studier har fördröjts. Orsaker som beaktas är faktorer som påverkar studentens livssituation, t.ex. sjukdom eller svår livssituation, samhälleligt engagemang under studietiden, deltagande i internationellt student- eller praktikantutbyte och/eller systematisk träning för toppidrott. Första gången du ansöker om förlängd studietid räcker det att du själv redogör för din situation.
  • Om du studerar på heltid ska studierna framskrida med 45 studiepoäng/läsår. Om du planerar att genomföra mindre än 45 sp/läsår ska du motivera detta i din ansökan.
  • Om din plan förutsätter att studietakten avsevärt ökar under den extra tiden ska du motivera det.
  • Om det enda som saknas av studierna är ditt examensarbete ska du redogöra för hur långt du har kommit med arbetet och när du kommer att slutföra det. Universitetet kan följa dina framsteg i arbetet utgående från din redogörelse. Vidare kan fakulteten begära ett utlåtande över hur arbetet framskrider av examensarbetets handledare.

Om du ansöker om förlängd studietid en andra gång eller flera gånger

När du ansöker en andra gång eller fler gånger om förlängd tid tillämpas följande principer:

  • I ansökan ska du redogöra för vilka studier du genomförde under den föregående förlängda tiden. Om dina studier har avancerat enligt din ursprungliga plan behövs ingen annan redogörelse.
  • Om dina studier har framskridit långsammare än den ursprungliga planen ska du uppdatera planenDen uppdaterade planen bedöms enligt samma kriterier som den ursprungliga.
  • Om du har genomfört studier som inte ingår i planen för slutförande av studierna under den tidigare extra tiden, beaktas de inte då man överväger extra tid.
  • Om du vill hänvisa till personliga skäl, beskriv din livssituation i ansökan. En godtagbar orsak måste ha ett tydligt samband med att studierna har fördröjts. Vid behov blir du ombedd att skicka bilagor per e-post, t.ex. eventuella läkarintyg eller andra intyg.

Hur mycket extra tid kan beviljas?

Förlängd studietid kan beviljas om studenten har möjlighet att slutföra sina studier inom skälig tid. Förlängd studietid beviljas alltid för en bestämd tid som kan vara minst en termin och högst fyra terminer. När beslutet om förlängd studietid fattas beaktas också eventuella tidigare beslut om förlängd studietid och studiernas framskridande enligt den tidigare upplagda planen för slutförande av studierna.

På basis av behovet beviljas första gången högst två läsår extra tid för att genomföra studieplanen. De följande gångerna beviljas högst ett läsår extra tid, om examen enligt planen inte kan avläggas på kortare tid.  I regel kan förlängningarna sammanlagt inte utgöra en längre tidsperiod än den målsatta tiden för examen (t.ex. tre eller fem läsår).

Skälig tid för slutförande av studierna definieras enligt följande:

  • studierätt för lägre högskoleexamen (målsatt tid 3 läsår): högst 6 terminer extra tid
  • studierätt för högre högskoleexamen (målsatt tid 2 läsår): högst 4 terminer extra tid
  • studierätt för lägre och högre högskoleexamen (målsatt tid 5 läsår): högst 10 terminer extra tid.

Undantag är följande utbildningar som har längre målsatta tider:

  • psykologi, lägre + högre högskoleexamen (målsatt tid 5,5 läsår): högst 11 terminer extra tid
  • veterinär, lägre + högre högskoleexamen (målsatt tid 6 läsår): högst 12 terminer extra tid
  • magisterexamen i psykologi, endast högre högskoleexamen (målsatt tid 2,5 år): högst 5 terminer extra tid
  • odontologie licentiatexamen i ett steg (målsatt tid 5 eller 5,5 läsår): högst 11 terminer extra tid
  • medicine licentiatexamen i ett steg (målsatt tid 6 läsår): högst 12 terminer extra tid.

Avslag på ansökan och begäran om omprövning

Ett eventuellt negativt beslut på ansökan om förlängd studietid ges skriftligen och med motiveringar. Till beslutet fogas anvisningar om hur du kan begära omprövning av beslutet. Om omprövningsbeslutet också är negativt, är det möjligt att anföra besvär över beslutet hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Du kan dessutom lämna in en ny, bearbetad ansökan om förlängd studietid, t.ex. med en mer realistisk studieplan.

Handläggningen vid fakulteterna

Om din studietid redan har tagit slut och du inte kan logga in i Sisu kan du ansöka om extra tid med e-blanketterna nedan.

Bio- och miljövetenskapliga fakulteten, Veterinärmedicinska fakulteten, Farmaceutiska fakulteten, Agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten

Du får beslutet om förlängd studietid per e-post ca 4 veckor efter att du har lämnat in ansökan. Ansökan om extra tid ska lämnas in i god tid innan studietiden tar slut.

  • Om din studietid tar slut i slutet av vårterminen (31.7) ska du lämna in din ansökan senast i mitten av maj.
  • Om din studietid tar slut i slutet av höstterminen (31.12) ska du lämna in din ansökan senast i slutet av november.

E-blanketter:

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Vik

Humanistiska fakulteten

Du får beslutet om förlängd studietid per e-post ca 4 veckor efter att du har lämnat in ansökan. Ansökan om extra tid ska lämnas in i god tid innan studietiden tar slut.

  • Om din studietid tar slut i slutet av vårterminen (31.7) ska du lämna in din ansökan senast i slutet av maj.
  • Om din studietid tar slut i slutet av höstterminen (31.12) ska du lämna in din ansökan senast i slutet av november.

E-blankett:

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Forsthuset 

Pedagogiska fakulteten

Det finns årligen sex dagar för ansökan om förlängd studietid: 15.8, 15.9, 30.11, 6.1, 15.2 och 31.5. Du får beslutet om förlängd studietid cirka 3–4 veckor efter att ansökningstiden gått ut. Pedagogiska fakulteten följer dessa ansökningstider. Ansök om tilläggstid först när din studietid håller på att ta slut och du ämnar fortsätta med dina studier. Notera dock att ansökningar om tilläggstid för studierätter som tar slut i juli behandlas först i samband med ansökningsdatumet i maj. Ansökningar för studierätter som tar slut i slutet av året behandlas i samband med ansökningsdatumet i november. Kontakta siltavuori-student@helsinki.fi om du har en motiverad orsak att få din ansökan behandlad tidigare.

Ansökan lämnas in senast
Du hinner anmäla dig till
15.8. period I
15.9. period II
30.11. period III
6.1. period III
15.2. period IV
31.5. period I (nästa läsåret)

Informationen om beslutet om beviljad förlängning av studietiden samt numret och datumet för dekanus beslut registreras i Sisu. Du ska själv göra läsårsanmälan.

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Brobergsterrassen

Medicinska fakulteten

Det finns två ansökningstider: Om din studietid upphör 31.7 ska du göra din ansökan under tiden 1.4–15.5. Om din studietid upphör 31.12 ska du göra din ansökan under tiden 1–30.11. Fakultetens dekanus fattar beslut om beviljande av förlängd studietid.

Du får beslutet om förlängd studietid innan terminen tar slut.

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Mejlans

Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten

Om du tänker fortsätta studierna ska du lämna in din ansökan om förlängd studietid i god tid innan studietiden går ut. Om din studietid tar slut i slutet av vårterminen (31.7) ska du lämna in din ansökan senast vid slutet av den första veckan i juni. Om din studietid tar slut i slutet av höstterminen (31.12) ska du lämna in din ansökan senast i mitten av november.

Ett positivt beslut skickas per e-post till den adress som du har angett. Om beslutet är negativt, får du det skriftligt till den postadress som du har angett.

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Gumtäkt

Juridiska fakulteten

Det finns årligen vissa dagar för ansökan om förlängd studietid. Under läsåret 2025-2026 behandlas ansökningar på 6.8.2025, 15.10.2025, 17.12.2025, 14.1.2026, 11.3.2026 och 27.5.2026

Du får beslutet om förlängd studietid per e-post cirka 3–4 veckor efter att ansökningstiden gått ut. Ansökan om förlängd studietid ska lämnas in i god tid innan studietiden tar slut; senast i mitten av maj om din studietid tar slut i slutet av juli.  Notera dock att ansökningar om tilläggstid för studierätter som tar slut i juli behandlas först i samband med ansökningsdatumet i maj. Du ansvarar själv för att anmäla dig som närvarande. Lämna in din ansökan på Sisu.

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Porthania

Svenska social- och kommunalhögskolan

Ansökan om förlängd studietid ska lämnas in i god tid innan studietiden tar slut. Ansökningarna behandlas i regel fyra gånger per år: januari, maj, augusti och december. 

Informationen om beslutet om förlängd studietid samt numret och datumet för dekanus beslut registreras i Sisu. Du ansvarar själv för att anmäla dig som närvarande eller frånvarande.

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Kronohagen

Teologiska fakulteten

Du får beslutet om förlängd studietid per e-post ca 4 veckor efter att du har lämnat in ansökan. Ansökan om extra tid ska lämnas in i god tid innan studietiden tar slut.

  • Om din studietid tar slut i slutet av vårterminen (31.7) ska du lämna in din ansökan senast i slutet av maj.
  • Om din studietid tar slut i slutet av höstterminen (31.12) ska du lämna in din ansökan senast i slutet av november.

E-blankett:

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Forsthuset

Statsvetenskapliga fakulteten

Ansökan om förlängd studietid ska lämnas in i god tid innan studietiden för tar slut; senast i mitten av maj om din studietid tar slut i slutet av juli, eller i november om din studietid tar slut i december.

Om du är missnöjd med beslutet, kan du lämna in klagomål hos dekanus inom 14 dagar från delgivandet av beslutet. Begäran ska innehålla vilket beslut du kräver att ska omprövas, på vilket sätt och på vilka grunder du begär det och dina kontaktuppgifter. Begäran om omprövning skickas till  Studentservicen i Kronohagen (kruununhaka-student@helsinki.fi).

Kontaktuppgifter: Studentservicen i Kronohagen

Läsårsanmälan efter du har beviljats förlängd studietid

Du måste göra läsårsanmälan också för den förlängda studietiden. 

När du gör din första läsårsanmälan efter att du har beviljats förlängd studietid (oberoende om det är första gången studietiden förlängts eller inte)

  • kan du anmäla dig när som helst under läsåret
  • behöver du inte betala en återinskrivningsavgift.

Kommande läsårsanmälningar som ska göras inom samma förlängda studietid (om den förlängda studietiden fortsätter till nästa läsår):

  • Anmäl dig normalt för kommande terminer och läsår medan den årliga anmälningstiden pågår.
  • Om du glömmer att anmäla dig måste du betala en återinskrivningsavgift.

Du kan göra din första anmälan när som helst under den förlängda studietiden. Vi rekommenderar ändå att du anmäler dig så fort som möjligt efter att du beviljats förlängd studietid, så att du kan utnyttja tiden du beviljats.

Så här gör du anmälan:

  • Om den normala anmälningstiden för läsårsanmälan pågår önskar vi att du sköter anmälan själv i Oili. Du kan anmäla dig i Oili ett par dagar efter att du fått meddelandet om att du beviljats förlängd studietid.
  • Om du anmäler dig utanför den normala anmälningstiden eller om ditt användarnamn inte längre är i kraft kan du anmäla dig per e-post eller vid studentrådgivningens betjäningsställe i Kajsahuset.
  • Betala studentkårens medlemsavgift i samband med anmälan.

Närmare anvisningar om anmälan och betalning av studentkårens medlemsavgift hittar du på den allmänna sidan om Läsårsanmälan (se punkten Så här gör du anmälan). 

Märk att du inte behöver betala återinskrivningsavgiften om du anmäler dig första gången inom en förlängning av studietiden. Det gäller också om du haft tidigare förlängningar och nu fått en ny.

Betalningsvillkor

Innan du betalar för ansökan om förlängd studietid, läs noggrant instruktionerna om att ansöka om förlängd studietid i Instruktioner för studerande under avsnittet "Att ansöka om förlängd studietid".

En avgift på 50 euro tas ut för behandlingen av ansökan om förlängd studietid från och med 1.1.2025 (Statsrådets förordning 199/2024, 4 §). 

Avgiften återbetalas inte.

Avgifterna grundar sig på universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om avgifter som tas ut i universitetens verksamhet (1082/2009) och på ändringen av förordningen (1436/2014).

Studieavgifterna är momsfria (Mervärdesskattelag 1501/1993, 39 §).

Avgifterna jämte räntor och kostnader är offentliga fordringar och därmed direkt utsökbara utan separata åtgärder (Lag om verkställighet av skatter och avgifter 706/2007).

Betalningen sker omedelbart. Avgifterna betalas med kreditkort, mobilbetalning (MobilePay, Siirto) eller bankgiro (finska banker). Betalningarna sker via Verifone Finland Oy:s webbplats BlueCommerce.