Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

HelsinkiUni Help ger allmän studentrådgivning till studenter på alla campus. Via HelsinkiUni Help får du också kontakt med din hemfakultets rådgivning när du behöver mer detaljerad hjälp.

Kontrollera först anvisningarna

Innan du kontaktar studentrådgivningen, vänligen kolla om svaret på dina frågor finns lätt tillgängligt i anvisningarna. HelsinkiUni Help får flera frågor till exempel om läsårsanmälananvändning av Sisu och studierätter. Genom att först kolla anvisningarna hjälper du oss att undvika rusning.

Många ärenden kan skötas online utan separat kontakt. Bekanta dig till exempel med följande:

Så kontaktar du rådgivningen

Om du inte hittar svaret själv kan du alltid kontakta studentrådgivningen. Välj det kontaktsätt som passar din situation bäst:

  • När du vill sköta ärendet online, kontakta oss via HelsinkiUni Help oavsett vad ärendet gäller. HelsinkiUni Help hjälper dig vidare även när du behöver fakultets- eller utbildningsprogramspecifik rådgivning.
  • Om du vill besöka ett serviceställe utan tidsbokning du kan kom antingen till HelsinkiUni Helps serviceställe i Kajsahuset eller studentrådgivningens serviceställen i Vik och Mejlans. Se öppettider nedan. Det finns för närvarande inget serviceställe i Gumtäkt.
  • Om du har frågor som kräver mer detaljerade rådgivning kan du boka ett möte på din hemfakultets studentservice. Berätta så noggrant som möjligt vad ditt ärende gäller, så kan vi bättre förbereda oss inför mötet med dig.

Obs! Vänligen undvik att kontakta oss via Sisu. Meddelanden och kommentarer som skickas i Sisu är främst för din ISP-handledare.

HelsinkiUni Help

HelsinkiUni Help är universitetets nya rådgivningstjänst som du kan kontakta alltid när du behöver studierådgivning. Studentrådgivningen i Kajsahuset nu en del av HelsinkiUni Help.

I vår digitala tjänst kan du:

  • söka innehåll bland universitetets stora nättjänster med hjälp av en enda sökfunktion
  • chatta med HelsinkiUni Helps experter varje vardag kl. 9–15
  • lämna en servicebegäran. Servicebegäranden besvaras på vardagar.

Du hittar HelsinkiUni Help i Studietjänstens övre kant och på adressen uni-help.helsinki.fi.

Om behövs, du kan också skicka oss e-post på adressen uni-help@helsinki.fi.

Vid vårt serviceställe kan du:

  • Besöka när du behöver personlig service.
  • Hämta intyg och andra dokument (studieintyg, måltidsstödkort, läsårsdekaler osv.).

Servicestället finns i Kajsahusets entréhall (3:e våningen, Fabiansgatan 30). Servicestället är öppet måndagar kl. 12–16 och torsdagar kl. 12–15.

Vi ordnar också ibland pop up-rådgivning om användning av Sisu (tekniska frågor, val av rätt ansökningstyp osv.). Pop up-tillfällena ordnas i Kajsahusets Handledningshörna nära vårt serviceställe. Kommande tillfällen:

  • to 11.12.2025 kl. 14–16

Serviceställets postadress

Postadressen för HelsinkiUni Help -servicestället i Kajsahuset är:

HelsinkiUni Help
Kajsahusets studentrådgivning
PB 24, 00014 Helsingfors universitet

Undantag i öppettider

HelsinkiUni Help -servicestället i Kajsahuset är stängt under julen. Sista öppetdag är 18.12. Information om öppningsdag i januari uppdateras senare på denna sida. Digitala tjänsten är öppen varje vardag även under julen och vid årsskiftet.

Studentservicen i Kronohagen

Studentservicen i Kronohagen ger fakultetsspecifik studierådgivning för studerande vid Svenska social- och kommunalhögskolan och Statsvetenskapliga fakulteten.

  • Kontakta oss: HelsinkiUni Help (avbrytandet av avhandlingens bedömningsprocess: kruununhaka-student@helsinki.fi)
  • Statsvetenskapliga fakulteten: Unionsgatan 37, PB 54, 00014 Helsingfors universitet
  • Svenska social- och kommunalhögskolan: Snellmansgatan 12 (ingång från Yrjö-Koskinens gata), PB 16, 00014 Helsingfors universitet

Avhämtning av betyg från Kajsahuset vid HelsinkiUni Help eller bibliotekets servicedisk under öppettiderna.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte. Den statsvetenskapliga fakultetens tidsbokningar hålls i Forsthuset (Unionsgatan 40).

Undantag i öppettider: 

Servicen är stängd från 20.12.2025 till 6.1.2026. Vi svarar per e-post i mån av möjlighet men behandlingstiden kan vara längre än vanligt. Serviceställets telefontjänst är permanent stängd. 

Studentservicen i Gumtäkt

Studentservicen i Gumtäkt ger fakultetsspecifik studierådgivning för studenter vid matematisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Avhämtning av examensbetyg: Kontakta oss för att avtala om avhämtningen.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte.

Drop-in studierådgivning:

Vid veckovisa drop in-tillfällen kan du diskutera med en studierådgivare utan tidsbokning. Vi har cirka 20 minuter till en student.

  • Tid: Varje onsdag mellan 3.9.2025 – 17.12.2025, kl. 13.00–15.00.
  • Plats: Physicum E206. Physicum 2. vån, anvisningar, Gustaf Hällströms gata 2.

Undantag i öppettider

Vänligen observera att svarstiden kan vara längre än vanligt under julen och årsskiftet. Serviceställets telefontjänst är permanent stängd. 

Studentservicen i Mejlans

Studentservicen i Mejlans ger fakultetsspecifik rådgivning för studenter vid medicinska fakulteten.

Serviceställe

Vår serviceställe är öppen på onsdagar kl. 12–14.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte.

Undantag i öppettider

Servicestället är stängt från 18.12.2025 till 6.1.2026. Serviceställets telefontjänst är permanent stängd. 

Studentservicen i Forsthuset

Studentservicen i Forsthuset ger fakultetsspecifik rådgivning: för studenter vid Humanistiska fakulteten och Teologiska fakulteten.

Avhämtning av betyg från Kajsahuset vid HelsinkiUni Help eller bibliotekets servicedesk under öppettiderna.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte.

Telefonservice:

Vi ger telefonrådgivning fram till 22.12.2025 på måndagar kl. 14–16 och på torsdagar kl. 9–11.

  • Humanistiska fakulteten: Tel. 02941 22322
  • Teologiska fakulteten: Tel. 02941 22699

Pop up -studierådgivning:

Ta med dig din egen dator!

Höstterminen 2025
  • torsdagen den 11.12. kl. 16–17.30, hum. och teolog., Forsthuset, B214 (sal 4)
Vårterminen 2026

Vi ger pop up -studierådgivning kl. 16.00–17.30 följande torsdagar: 8 januari, 5 februari, 12 mars, 9 april och 21 maj, på 3:e våningen i Forsthuset (rumsinformation meddelas närmare datumet)

Torsdagen 8.1. kl. 16.00–17.30 i Forsthuset:

  • Humanistiska fakulteten:
    B314 (rum 7), utbildningsprogram i språk (inhemska och utländska)
    B312 (rum 9), utbildningsprogram i filosofi, historia, konst, kultur etc. andra än i språk
  • Teologiska fakulteten:
    B313 (rum 8)

Undantag i öppettider:

Telefonservicen är stängd 8.12.2025. 

Studentservicen i Porthania

Studentservicen i Porthania ger fakultetsspecifik rådgivning till studerande vid juridiska fakulteten.

Avhämtning av betyg från Kajsahuset vid HelsinkiUni Help eller bibliotekets servicedesk under öppettiderna.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte. Förhandsbokade fysiska möten för studierådgivning ordnas i Porthania (Universitetsgatan 3) rum 363.

Pop up -studierådgivning

Pop up -studierådgivning ges ungefär en gång per månad. Nästa Pop up -studierådgivning: torsdag 6.11. kl. 12-14 i sal P518.

Undantag i öppettider

Tjänsten är stängd 22.12.2025 - 11.1.2026. Vi svarar på e-post så mycket som möjligt, men svarstiden kan vara längre än vanligt. Serviceställets telefontjänst är permanent stängd. 

Studentservicen på Brobergsterrassen

Studentservicen på Brobergsterrassen ger fakultetsspecifik rådgivning för studerande vid Pedagogiska fakulteten.

Avhämtning av betyg från Kajsahuset vid HelsinkiUni Help eller bibliotekets servicedesk under öppettiderna.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte.

Undantag i öppettider:

Serviceställets telefontjänst är permanent stängd. 

Studentservicen i Vik

Studentservicen i Vik ger fakultetsspecifik studierådgivning för studenter vid bio- och miljövetenskapliga fakulteten, veterinärmedicinska fakulteten, farmaceutiska fakulteten samt agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten.

  • Kontakta oss: HelsinkiUni Help (avbrytandet av avhandlingens bedömningsprocess: viikki-student@helsinki.fi)
  • Adress: Infocenter Korona, 2:a vån. rum 2050, Viksbågen 11, PB 62, 00014 Helsingfors universitet

Serviceställe

Vårt kundserviceställe är öppet torsdagar kl. 13–15.

  • Studentservice i smådjurs- och hästsjukhuset erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.
  • Mäntsäläs produktionsdjursjukhus erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.

Tidsbokning

Om du behöver utbildningsprogramspecifik eller mer ingående rådgivning, boka tid för studierådgivning. Bokningen kan ske per telefon, som videomöte eller fysiskt möte.

Undantag i öppettider:

Servicestället är stängd från 19.12.2025 till 7.1.2026. Serviceställets telefontjänst är permanent stängd.

Internationella studentrådgivning

Den internationella studentrådgivningen erbjuder allmän studentrådgivning för internationella examensstudenter. För mer information om tjänsten, vänligen ändra språket på sidan till engelska.

Chattbot ger råd dygnet runt

En brådskande fråga och alla studentservicepunkter är stängda? Vår chattbot Hubot är tillgänglig för dina frågor 24/7.

Chatt-fönstret finns till höger på denna sida, ovanför feedback-ikonen. Om du inte kan se fönstret, kontrollera att du har accepterat funktionella webbkakor.

Huboten talar tre språk: svenska, finska och engelska. Boten talar det språk på vilket språks sida du påbörjar diskussionen. Om boten inte kan svara på dina frågor, kan du lämna en kontaktbegäran till HelsinkiUni Help via chatten.