Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

Studentrådgivning betjänar alla studerande vid universitetet. Allmän studentrådgivning ges på alla campus. Kajsahusets studentrådgivning ger dig råd även med frågor som rör språk- och kommunikationsstudier. För rådgivning som rör ditt eget utbildningsprogram eller studier kan du kontakta din hemfakultets närserviceställe.

En brådskande fråga och alla studentservicepunkter är stängda? Studentrådgivningens chattbot Hubotti är tillgänglig för dina frågor 24/7.

Så här väljer du rätt serviceställe

Välj servicestället beroende på vilken typ av rådgivning du behöver: allmän studentrådgivning eller rådgivning som rör din examen.

Allmän studierådgivning för alla studerande ges på följande serviceställen:

Fakultetsspecifik rådgivning ges på serviceställena i Brobergsterassen, Forsthuset, Gumtäkt, Kronohagen, Mejlans, Porthania och Vik. Varje serviceställe är specialiserat på en eller flera fakulteter och erbjuder studierådgivning om studier och examen vid den fakulteten.

Frågor om doktorsstudier besvaras av service för doktorander. Öppna universitetets studenter betjänas av Öppna universitetets studierådgivning.

Vid studentservicen i Kajsahuset får du hjälp med Sisu-tekniska problem samt allmän rådgivning till exempel gällande vilken ansökan du skall välja. Om du behöver Sisu-rådgivning gällande ditt eget utbildningsprogram eller studieinriktning, kontakta din egen fakultets studentservice.

Så här kontaktar du oss

Innan du kontaktar studentrådgivningen, vänligen kolla om svaret på dina frågor finns lätt tillgängligt i anvisningarna. Studentrådgivningen får flera frågor t.ex. om följande ämnen: läsårsanmälan, uppdatering av kontakt- och personuppgifterna, studieprestationsutdrag och närvarointyg, reserabatter och andra studentförmåner, universitets fonders stipendier, inskrivning och studierätter, frågor gällande Sisu.

Välj den kontaktmetod som passar bäst för just din situation:

  • Besök på ett serviceställe: Kontrollera öppettider och platser för serviceställen nedan. Observera att vissa serviceställen endast är öppna efter överenskommelse.
  • E-post: Vänligen kontakta oss i första hand med din helsinki.fi e-postadress. Om du använder en annan adress, uppge alltid ditt fullständiga namn samt ditt studentnummer (eller födelsedatum) och telefonnummer.
  • Telefon: Kolla telefontiderna för serviceställena nedan. Observera att telefontjänsterna är avsedda för allmänna frågor. Studentrådgivningen i Kajsahuset har inte telefontjänster.
  • Chatt: Studentrådgivningens kundtjänstrobot Hubotten är tillgänglig för att svara på enkla frågor om dina studier. Du hittar chattfönstret till höger på den här sidan, ovanför respons-knappen. Om du inte kan se chattfönstret, kontrollera att du har accepterat funktionella webbkakor.
  • Boka ett möte: Om du har frågor som kräver mer detaljerade rådgivning kan du boka ett möte på din hemfakultets serviceställe. Berätta så noggrant som möjligt vad ditt ärende gäller, så kan vi bättre förbereda oss inför mötet med dig.

Obs! Vänligen undvik att kontakta oss via Sisu. Meddelanden och kommentarer som skickas i Sisu är främst för din ISP-handledare.

Studentrådgivningen i Kajsahuset

Studentrådgivningen i Kajsahuset:

  • ger råd om läsårsanmälan, studierätter och studentförmåner
  • ger råd om Språkcentrums undervisningsutbud, anmälan till språkkurser och svarar på frågor om genomförande och tillgodoräknande av de obligatoriska språk- och kommunikationsstudierna i examen. På frågor om tillgodoräknande av valfria språkstudier svarar din egen fakultets studentservicepunkt.
  • hjälper med allmänna och tekniska frågor om Sisu, till exempel frågor om studieplan, kursanmälan och delprestationer
  • gör ändringar i personuppgifter i studentregistret
  • ger till exempel officiella studieprestationsutdrag, studieintyg, måltidsstödkort och läsårsdekal till ditt studentkort
  • fyller i olika blanketter, till exempel HRT:s blankett för reserabatt

E-post

Vi betjänar vardagar per e-post (även hela sommaren): 

Om du behöver ett studieprestationsutdrag eller ett studieintyg, läs beställningsinstruktionerna innan du kontaktar oss:

Beställ studieprestationsutdrag

Beställ studieintyg
 

Kundservice

Kajsahusets studentrådgivnings servicepunkt i Kajsabibliotekets entréhall, 3. våningen, Fabiansgatan 30

  • måndagar kl. 12–16
  • torsdagar kl. 12–15
  • onsdag 10.9. kl. 12-15

Rådgivning i Zoom

I Zoom kan du få hjälp och rådgivning i samma ärenden som vid vår servicepunkt, till exempel allmän och teknisk Sisu-rådgivning fungerar bra i Zoom. I Sisu-frågor, förbered dig på att dela din studieplan i Sisu. Du kan komma när det passar dig under vår Zoom-rådgivningstid. Om det är kö till rådgivningen, vänligen vänta i väntrummet. Vi släpper in dig så snart som möjligt.

Pop-up Sisu-rådgivning

i Kajsahusets Handledningshörna 

  • to 9.10.2025 kl. 14-16
  • to 4.12.2025 kl. 14-16
  • to 11.12.2025 kl. 14-16

Chatt

  • Kundtjänstbotten Hubotten betjänar dig dygnet runt. Chatt-ikonen finns till höger på denna sida, ovanför feedback-ikonen. Om du inte kan se chatt-ikonen, kontrollera att du har accepterat funktionella webbkakor.
  • Hubotten talar tre språk: svenska, finska och engelska. Botten talar det språk på vilket språks sida du påbörjar diskussionen. Om botten inte kan svara på dina frågor, kan du lämna en kontaktbegäran till rådgivningen via chatten.

Postadress

Studentrådgivningen i Kajsahuset
PB 59, 00014 Helsingfors Universitet

Kajsahusets studentrådgivning har ingen telefonservice.

Studentservicen i Kronohagen

Fakultetsspecifik studierådgivning: Svenska social- och kommunalhögskolan, Statsvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

  • Statsvetenskapliga fakulteten: Unionsgatan 37, PB 54, 00014 Helsingfors universitet
  • Svenska social- och kommunalhögskolan: Snellmansgatan 12 (ingång från Yrjö-Koskinens gata), PB 16, 00014 Helsingfors universitet

Studierådgivning med e-post:

Vi betjänar på vardagar per e-post kruununhaka-student@helsinki.fi.

Studierådgivning med bokad tid:

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid. Den statsvetenskapliga fakultetens tidsbokningar hålls i Forsthuset (Unionsgatan 40).

Avhämtning av examensbetyg:

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider: 

Servicen är stängd under sommaren från 18.6.2025 till 10.8.2025. Vi svarar per e-post i mån av möjlighet men behandlingstiden kan vara längre än vanligt.

Studentservicen i Gumtäkt

Fakultetsspecifik rådgivning: Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter:

Drop-in studierådgivning:

Du kan komma och diskutera med studierådgivare utan att boka tid. Vi har 20 minuter till en student.

Varje onsdag mellan 3.9.2025 – 17.12.2025, kl. 13.00–15.00.

Physicum E206. Physicum 2. vån, anvisningar, Gustaf Hällströms gata 2.

 

Observera! Under orienteringsveckan (25.8.–29.8.)  hålls extra drop-in-sessioner enligt följande:

Physicum E206, Physicum lobby 2:a våningen, Gustav Hällströminkatu 2.

Mån 25.8. kl. 13.00–15.00

Tis 26.8. kl. 12.00–13.00 - Undantag!

Ons 27.8. kl. 13.00–15.00

Tors 28.8. kl. 13.00–15.00

Fre 29.8. kl. 13.00–15.00

 

Telefonservice:

Torsdagar kl. 13–15.

Studierådgivning med e-post:

Vi betjänar på vardagar per e-post kumpula-student@helsinki.fi.

Studierådgivning med bokad tid:

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Avhämtning av examensbetyg:

Skicka ett meddelande till kumpula-student@helsinki.fi

Undantag i öppettider:

Telefonservicen är stängd den 29.5.2025 och under sommaren från 20.6.2025 till 6.8.2025.

 

Studentservicen i Mejlans

Fakultetsspecifik rådgivning: Medicinska fakulteten

Kontaktuppgifter:

  • Biomedicum 1, 3. vån. Haartmansgatan 8, PB 63, 00014 Helsingfors universitet
  • Tel. 02941 26200

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: 

Undantag från öppettider:

Servicepunkten och telefonservicen är stängda under sommaren från 22.6.2025 till 3.8.2025.

11.8. - 17.9.2025 är servicepunkten öppen måndagar och onsdagar kl. 12-14.​

25.8.- 28.8.2025 är servicepunkten öppen måndag, tisdag, onsdag och torsdag kl. 12-14.

Telefonservice:

Vår telefonservice ger allmän studierådgivning samt rådgivning för yrkesinriktad påbyggnadsutbildning. Den allmänna studierådgivningslinjen besvaras av en studievägledare som ger råd om allmänna frågor relaterade till examenstudier:

  • allmän rådgivning: mån kl. 12–13.30
  • rådgivning för yrkesinriktad påbyggnadsutbildning: mån kl. 12–15 och tors kl. 12–14

Servicepunkt

Vår servicepunkt är öppen på onsdagar kl. 12–14.

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Studentservicen i Forsthuset

Fakultetsspecifik rådgivning: Humanistiska fakulteten, Teologiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

  • Forsthuset, C-flygeln, 3. vån., rum C305, Unionsgatan 40, PB 24, 00014 Helsingfors universitet
  • Tel. 02941 22322 (humanistiska fakulteten)
  • Tel. 02941 22699 (teologiska fakulteten)
  • metsatalo-student@helsinki.fi

Telefonservice:

  • Humanistiska fakulteten: måndagen kl. 14–16 och torsdagen kl. 9–11.
  • Teologiska fakulteten, måndagen kl. 14–16 och torsdagen kl. 9–11
  • Telefonservicen är stängd under perioden 17.6.-8.8.2025.

Studierådgivning med e-post:

Vi betjänar på vardagar per e-post metsatalo-student@helsinki.fi.

Studierådgivning med bokad tid:

Om du vill, det är också möjligt att boka tid för studierådgivning. Om tidsbokningen är upptagen ring eller skicka e-post. Bokningen är stängd 5.6.-8.8.2025.

Pop up -studierådgivning:

Höstterminen 2025
  • torsdagen den 21.8. kl. 16–17.30, hum. och teolog. (inte för nya studerande), Forsthuset, B302 (sal 5), B314 (sal 7) och B313 (sal 8)
  • fredagen den 29.8. kl. 12–14.00, hum. och teolog., för nya studerande, Forsthuset, B214 (sal 4)
  • torsdagen den 18.9. kl. 16–17.30, hum. och teolog., tema: tillgodoräknande av studier, Forsthuset, B313 (sal 8), B310 (sal 11) och B308 (sal 12)
  • torsdagen den 23.10. kl. 16–17.30, hum. och teolog., Forsthuset, B317 (sal 6)
  • torsdagen den 13.11. kl. 16–17.30, hum. och teolog., Forsthuset, B214 (sal 4)
  • torsdagen den 11.12. kl. 16–17.30, hum. och teolog., Forsthuset, B214 (sal 4)

Pop up -studierådgivning. Ta med dig din egen dator.

Avhämtning av examensbetyg:

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider:

Telefonservicen är stängd under perioden 17.6.-8.8.2025. Bokningen är stängd 5.6.-8.8.2025.

Studentservicen i Porthania

Fakultetsspecifik rådgivning: juridiska fakulteten 

Kontaktuppgifter:

Förhandsbokade fysiska möten för studierådgivning ordnas i Porthania (Universitetsgatan 3) rum 363.

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: porthania-student@helsinki.fi eller oik-vaasa-neuvonta@helsinki.fi (studierådgivning vid enheten i Vasa)

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Pop up -studierådgivning

Pop up -studierådgivning ges ungefär en gång per månad i Porthanias tidningssal (P219). Nästa Pop up -studierådgivning: torsdag 4.9. kl. 12-14:30.

Avhämtning av examensbetyg

Studentrådgivningen i Kajsahuset eller bibliotekets kundservice (entréplan i tredje våningen, Fabiansgatan 30). Kontrollera din e-post för närmare information.

Undantag i öppettider: 

Studentservicen på Brobergsterrassen

Fakultetsspecifik rådgivning: Pedagogiska fakulteten

Kontaktuppgifter:

  • Minerva, Brobergsterrassen 5 A, PB 9, 00014 Helsingfors universitet

     

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: siltavuori-student@helsinki.fi

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid.

Undantag i öppettider:

-

Studentservicen i Vik

Fakultetsspecifik rådgivning: bio- och miljövetenskapliga fakulteten, veterinärmedicinska fakulteten, farmaceutiska fakulteten, agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten

Kontaktuppgifter

  • Infocenter Korona, 2. vån. rum 2050, Viksbågen 11, PB 62, 00014 Helsingfors universitet
  • Tel. +358 2941 57600
  • viikki-student@helsinki.fi

Servicepunkt

Vår servicepunkt är öppen på torsdagar kl. 13–15.

  • Studentservice i smådjurs- och hästsjukhuset erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.
  • Mäntsäläs produktionsdjursjukhus erbjuder rådgivning enligt överenskommelse.

Telefonservice:

Vår telefonservice är öppen på torsdagar kl. 13–15. Telefonservicen är för allmänna studiefrågor. Om du behöver mera djupgående rådgivning är det bäst att skicka e-post eller boka en tid.

Studierådgivning med e-post

Vi betjänar på vardagar per e-post: viikki-student@helsinki.fi  

Studierådgivning med bokad tid

Om du behöver mera djupgående rådgivning du kan boka tid. Möten kan hållas antingen via telefon, videolänk eller personligt. 

Undantag i öppettider:

Servicepunkten och telefonservicen är stängda den 29.5.2025.

Servicepunkten och telefonservicen är stängda under sommaren från 20.6.2025 till 6.8.2025.

Internationella studentrådgivning

Den internationella studentrådgivningen erbjuder allmän studentrådgivning för internationella examensstudenter. För mer information om tjänsten, vänligen ändra språket på sidan till engelska.

Andra servicen

Glöm inte att förutom studierådgivning erbjuder universitetet många andra tjänster för att stödja dina studier. Planerar du ett studentutbyte? Behöver du råd om språkstudier eller karriärplanering? Eller kanske stöd för ditt välbefinnande eller IT-problem?

Med hjälp av Rådgivningskompassen kommer du på rätt väg i alla situationer.

Är du ännu inte studerande vid Helsingfors universitet? Ansökningsservicen hjälper dig i frågor som gäller att söka till Helsingfors universitet.