Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

Studierådgivning för studerande vid öppna universitetet ges av HelsinkiUni Help. När det gäller användarkonto hjälper dig universitetets IT-Helpdesk, och vid frågor om kursinnehåll kontaktar du kursens lärare.

Välj rätt tjänst

Förutom öppna HelsinkiUni Help kan du också förlita dig på flera andra universitetstjänster – det snabbaste sättet att få hjälp är att kontakta rätt tjänst direkt:

  • Om du har en fråga om aktivering av ditt användarnamn på universitetet, vänligen kontakta universitetets IT-Helpdesk. Först, läs igenom instruktionerna om aktivering av användarnamnet. Kom ihåg att aktivera ditt användarnamn i god tid innan du börjar dina studier.
  • Om din fråga gäller kursinnehållet eller kursens Moodle-område, vänligen kontakta kursens lärare. Du hittar lärarens kontaktuppgifter och en länk till kursens Moodle-område på kurssidan för den kurs du har valt. För att logga in på Moodle använder du ditt användarnamn från universitetet.
  • Om du behöver individuella arrangemang söm stöd till studier, vänligen läs instruktioner och, om behövs, kontakta universitetets kontaktperson för tillgänglighetsfrågor.
  • I övriga frågor om kurser, anmälning och studier, vänligen kontakta HelsinkiUni Help.

Sköt ärenden själv online

Många ärenden kan du sköta själv online. Bekanta dig till exempel med dessa:

Kontakta oss online

HelsinkiUni Help ger dig råd i alla frågor som gäller kursutbud, anmälan, studier och ansökan till öppna universitetsstudier.

I HelsinkiUni Helps digitala tjänst kan du: 

  • söka innehåll bland universitetets stora nättjänster med hjälp av en enda sökfunktion
  • chatta med HelsinkiUni Helps experter varje vardag kl. 9–15
  • lämna en servicebegäran. Servicebegäranden besvaras på vardagar. 

Du hittar HelsinkiUni Help i Studietjänstens övre kant och på adressen uni-help.helsinki.fi.

Om behövs, du kan också skicka oss e-post på adressen uni-help@helsinki.fi.

Besök oss på servicestället

Du kan fråga oss om öppna universitetsstudier på plats vid HelsinkiUni Helps studierådgivnings serviceställe i Kajsahuset. Vänligen kontrollera öppethållningstiderna före besöket. 

Vi betjänar i ankomstordning. Du behöver inte boka tid i förväg. Var beredd på att det kan vara köer och att det kan hända att vi inte hinner betjäna alla.

HelsinkiUni Helps studietrådgivnings serviceställe hittar du i Kajsabibliotekets entréhall, 3. våningen, Fabiansgatan 30. Servicestället är öppen:

  • måndagar kl. 12–16
  • torsdagar kl. 12–15

Obs: servicestället är stängt under julen. Sista öppetdag är 18.12.2025

HelsinkiUni Help har ingen telefontjänst.

Chattbot ger råd dygnet runt

En brådskande fråga och HelsinkiUni Help är stängd? Vår chattbot Hubot är tillgänglig för dina frågor 24/7. 

Chatt-fönstret finns till höger på denna sida, ovanför feedback-ikonen. Om du inte kan se fönstret, kontrollera att du har accepterat funktionella webbkakor.

Huboten talar tre språk: svenska, finska och engelska. Boten talar det språk på vilket språks sida du påbörjar diskussionen. Om boten inte kan svara på dina frågor, kan du lämna en kontaktbegäran till HelsinkiUni Help via chatten.