Kontaktuppgifter och studierådgivning | Öppna universitetet

Studierådgivning

Helsingin yliopiston liekkilogo Metsätalon ovessa.

Studieutbud, anmälan och studier

I frågor som gäller anmälning och studier ger öppna universitetets studierådgivning dig råd. Du kan kontakta oss per e-post, telefon eller chatt. Innan du kontaktar oss, kontrollera om svaret på dina frågor redan finns bland instruktionerna för studenter vid öppna universitetet.

Studierådgivningen får många frågor om till exempel:

E-post

Du kan kontakta oss per e-post i alla frågor som gäller studieutbud, anmälning och studier. Om du skickar ditt meddelande från en annan e-postadress än Helsingfors universitets adress ska du alltid ha med ditt fullständiga namn och ditt studentnummer (eller födelsedatum) och ditt telefonnummer i meddelandet – på det här sättet hjälper du oss att snabbare betjäna dig och andra studenter.

Om du behöver mer ingående rådgivning i dina studier, sammanställning av studiehelheter eller studieintyg är e-post det bästa sättet att kontakta oss.

Chat

Chattjänsten är tillgänglig dygnet runt. Du hittar chatten nere till höger på sidan. Observera att du måste acceptera kakor för statistik för att kunna se chatten.

• Våra kundrådgivare är på plats på tisdagar, onsdagar och fredagar klockan 12–14.
  • När kundrådgivarna inte är på plats besvarar ansöknings- och studentrådgivningens chattbot Hubotti frågorna.
  • Botten förstår bäst frågor som är korta och som ställs en åt gången.
  • Om botten inte kan besvara din fråga kan du använda den för att lämna en kontaktbegäran till kundrådgivarna.
  • Förutom på den här sidan hittar du chattfönstret på sidorna öppna universitetet och Instruktioner för studerande: Alla instruktioner

Telefontjänst

Du kan kontakta oss per telefon om din fråga gäller kursutbudet i allmänhet, hur du anmäler dig till kurser, studieavgifter eller hur du genomför kurser. Om du behöver mer ingående rådgivning i dina studier, sammanställning av studiehelheter eller vill beställa ett studieintyg ska du kontakta oss per e-post i stället för per telefon.

• Öppettider: torsdagar kl. 12–14
  • Telefonnummer: 02941 29601 (lna/msa)

Tyvärr erbjuder vi inte personlig studierådgivning eller studieplanering.

Avvikande öppettider

• Vår chat är stängt 1.5.
  • Vår telefontjänst är stängt 9.5.

Kontakta läraren

Opiskelijoita ikkunan takana seuraamassa luentoa.

Om du behöver nå kursens lärare är det enklaste sättet att nå honom antingen under kursen eller via Moodle-området eller annan digital lärandemiljö som används för kursen.

Individuella arrangemang

Opiskelija selaa tenttikirjoja Kaisa-kirjastossa.

Tentamina

Opiskelija työskentelee kannettavan tietokoneen äärellä.

Ansökan till universitetet och öppna universitetsleden

Rådgivning för invandrare