Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

På denna sida hittar du information om öppna universitetets studierådgivning och andra tjänster som du kan kontakta när du har frågor.

Välj rätt tjänst

Förutom öppna universitetets studierådgivning kan du också förlita dig på flera andra universitetstjänster – det snabbaste sättet att få hjälp är att kontakta rätt tjänst direkt:

  • Om du har en fråga om aktivering av ditt användarnamn på universitetet, vänligen kontakta universitetets IT-Helpdesk. Först, läs igenom instruktionerna om aktivering av användarnamnet. Kom ihåg att aktivera ditt användarnamn i god tid innan du börjar dina studier.
  • Om din fråga gäller kursinnehållet eller kursens Moodle-område, vänligen kontakta kursens lärare. Du hittar lärarens kontaktuppgifter och en länk till kursens Moodle-område på kurssidan för den kurs du har valt. För att logga in på Moodle använder du ditt användarnamn från universitetet.
  • Om du behöver individuella arrangemang söm stöd till studier, vänligen läs instruktioner och, om behövs, kontakta universitetets kontaktpersonen för tillgänglighetsfrågor.
  • Om du söker till universitetet via öppna universitetsleden, se anvisningarna för sökande och kontakta universitetets ansökningsrådgivning.
  • I övriga frågor om kurser, anmälning och studier, vänligen kontakta öppna universitetets studierådgivning.

Beställ studieintyg

Beställ studieprestationsutdrag

Beställ samamnställning av en studiehelhet

Kontakta oss per e-post

Du kan kontakta oss per e-post i alla frågor som gäller studieutbud, anmälning och studier.

Om du skickar ditt meddelande från en annan e-postadress än Helsingfors universitets adress ska du alltid ha med ditt fullständiga namn och ditt studentnummer (eller födelsedatum) och ditt telefonnummer i meddelandet – på det här sättet hjälper du oss att snabbare betjäna dig och andra studenter.

Om du behöver mer ingående rådgivning i dina studier, sammanställning av studiehelheter eller studieintyg är e-post det bästa sättet att kontakta oss.

Telefontjänst och chat

Vi bygger nytt: öppna universitetets telefontjänst är stängd från och med början av november. I slutet av november öppnar vi en förnyad rådgivningstjänst där våra rådgivare finns tillgängliga varje vardag kl. 9–15. Vi informerar mer om den nya tjänsten inom kort i Studietjänsten!

Vår chattjänst är tillgänglig dygnet runt. I chatten besvaras dina frågor av Hubotti, som är ansöknings- och studierådgivningens kundtjänstbot.

  • Du hittar chatten nere till höger på sidan. Observera att du måste acceptera kakor för statistik för att kunna se chatten.
  • Förutom på den här sidan hittar du chattfönstret på sidorna öppna universitetet och Instruktioner för studerande: Alla instruktioner.
  • Botten förstår bäst frågor som är korta och som ställs en åt gången.
  • Om botten inte kan besvara din fråga kan du använda den för att lämna en kontaktbegäran till kundrådgivarna.
     

Besök oss på servicestället

Du kan fråga oss om öppna universitetsstudier på plats vid Kajsahusets studentrådgivnings servicepunkt eller på distans i Zoom. Vänligen kontrollera öppethållningstiderna före besöket. 

Vi betjänar i ankomstordning. Du behöver inte boka tid i förväg. Var beredd på att det kan vara köer och att det kan hända att vi inte hinner betjäna alla.

Kundservice

Kajsahusets studentrådgivnings servicepunkt i Kajsabibliotekets entréhall, 3. våningen, Fabiansgatan 30

  • måndagar kl. 12–16
  • torsdagar kl. 12–15

Vi bygger nytt: tidigare erbjöds rådgivning även i Zoom. Den här tjänsten har stängt i början av november. I slutet av november öppnar en förnyad rådgivningstjänst där våra rådgivare finns tillgängliga varje vardag kl. 9–15. Vi informerar mer om den nya tjänsten inom kort i Studietjänsten!