Sisu-ohje: Opintosuoritusotteen ja opiskelutodistuksen lataaminen

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Voit ladata virallisen opintosuoritusotteen ja opiskelutodistuksen Sisussa Omat tiedot -sivulla, jonka löydät Sisun päävalikosta.

Sähköisesti varmennetut PDF-tiedostot ovat virallisia vain sähköisessä muodossa ­­­­­– eivät siis esimerkiksi paperille tulostettuina. Tiedostoja ei voi muokata tai manipuloida, sillä muutokset tekevät sähköisen allekirjoituksen vialliseksi.

Jos tarvitset dokumentin paperisena, katso tilausohjeet seuraavilta sivuilta:

Sähköisesti allekirjoitettu opintosuoritusote

Voit ladata varmennetun eli sähköisesti allekirjoitetun opintosuoritusotteen Suoritukset-välilehdellä.

1. Klikkaa Muodosta opintosuoritusote -nappia oikeasta yläkulmasta ladataksesi ote pdf-tiedostona.
Kuvakaappaus Muodosta opintosuoritusote -napista Sisussa.

2. Voit valita haluatko tulosteelle kaikki suorituksesi vai vain tiettyihin opiskeluoikeuksiin suoritetut opinnot. Kaikki opintosuoritukset -valinta muodostaa yhden tulosteen, jolla on kaikki Helsingin yliopiston rekisterissä olevat opinnot. Valitse opiskeluoikeudet -valinnalla muodostetaan jokaisen opiskeluoikeuden opinnoista oma erillinen tulosteensa eli saat yhtä monta tiedostoa kuin olet valinnut opiskeluoikeuksia.

3. Voit valita haluatko tulosteelle myös opintojaksojen osasuoritukset. Oletuksena tulosteelle tulostetaan vain opintojaksojen kokonaissuoritukset.

4. Valitse millä kielellä haluat otteen: suomeksi, ruotsiksi vai englanniksi. Voit myös valita useita, jos haluat tulostaa otteen useammalla kielellä.

5. Tulosta-nappia klikkaamalla Sisu alkaa muodostamaan suoritusotetta.
Kuvakaappaus opintosuoritusotteen valinnoissta Sisussa

6. Otteen muodostuminen kestää hetken. Kun ote on valmis tulostettavaksi, yläreunaan tulee ilmoitus "Pdf-tiedosto on muodostettu. Lataa pdf". Klikkaamalla ilmoitusta voit avata tai tallentaa tiedoston.
Kuvakaappaus Sisun käyttöliittymästä.

Jos valitsit useita opiskeluoikeuksia tai kieliä, muodostuu pakattu tiedosto, joka sisältää erillisen pdf-tiedoston jokaista valintaa kohden. Tiedosto tulee ensin tallentaa koneelle ja purkaa, jotta voit tarkastella ja tulostaa suoritusotteita.

Suoritusotteen alussa näkyvät henkilötietosi ja aktiiviset opiskeluoikeutesi. Seuraavilla sivuilla on listattuna suorittamasi tutkinnot, kokonaisuudet ja opintojaksot (ja osasuoritukset, jos valitsit ne tulostettavaksi). Suoritusotteen lopussa on eritelty opintosuoritusten arvosana-asteikot ja selitteet.

Sähköisesti allekirjoitettu opiskelutodistus

Voit ladata varmennetun eli sähköisesti allekirjoitetun opiskelutodistuksen Sisun Omat tiedot -sivulla, välilehdellä Opiskeluoikeudet.

"Kuvakaappaus Sisun käyttöliittymästä."

Valitaksesi opiskelutodistuksen kielen paina "muodosta opiskelutodistus".

Kuvakaappaus Sisun käyttöliittymästä.

Valitse millä kielellä haluat todistuksen: suomeksi, ruotsiksi vai englanniksi. Voit myös valita useita, jos haluat tulostaa todistuksen useammalla kielellä. Muodosta-nappia klikkaamalla Sisu alkaa muodostamaan opiskelutodistusta.

Sähköisen allekirjoituksen aitouden ja eheyden tarkastaminen

Sähköinen allekirjoitus eli varmenne on tarkistettavissa vain alkuperäisestä sähköisestä asiakirjasta. Mikäli sähköistä asiakirjaa muutetaan, sähköinen allekirjoitus poistuu. Sähköinen allekirjoitus ei ole voimassa paperikopiossa. Asiakirjan vastaanottajan ei tule hyväksyä pelkkää paperikopiota ilman varmennettua sähköistä asiakirjaa.

Sähköinen allekirjoitus tarkistetaan pdf-dokumentista seuraavasti (suomenkielinen ote):

1. Avaa pdf-tiedosto Adobe Acrobat Readerilla.
  2. Avaa Signatures-paneeli oikeasta reunasta.
  3. Avaa varmenteen tiedot Signature Details -otsikon alta Certificate Details... -painikkeesta.

Signatures-valikko

4. Helsingin yliopiston asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu, kun sähköisessä pdf-dokumentissa on alla mainitut tiedot Summary-välilehdellä:

Certificate-details

Huom: Helsingin yliopiston käyttämä varmenne on vaihtunut 22.3.2024. Tätä ennen myönnetyissä opintosuoritusotteissa ja opiskelutodistuksissa esiintyy vanha varmenne, jonka tiedot voi tarkistaa alta:

Signed by University of Helsinki (registrar@helsinki.fi)

Issued by:       GEANT Code Signing CA 4
                             GEANT Vereniging

Valid from:    2021/03/25 03:00:00 + 03’00’
Valid to:          2024/03/25 02:59:59 + 03’00’

Varmenteen luotettavuuden voi lisäksi tarkistaa olemalla yhteydessä osoitteeseen registrar@helsinki.fi, joka näkyy myös varmenteen tiedoissa..

Lisätietoa sähköisistä allekirjoituksista

Helsingin yliopiston läsnä olevana opiskelijana voit tilata sähköisesti varmennetun virallisen suoritusotteen tai opiskelutodistuksen Sisusta. Nämä dokumentit ovat PDF-tiedostoja, joissa on sähköinen allekirjoitus, joka vahvistaa niiden aitouden ja eheyden.

Sähköinen allekirjoittaminen on korvaamassa monessa kohtaa perinteiset allekirjoitukset ja leimat. Näiden sähköisesti varmennettujen asiakirjojen tulisi olla hyväksyttyjä ja ensisijaisia vaihtoehtoja niihin tarkoituksiin, joissa aiemmin toimittiin allekirjoitettujen tai leimattujen paperisten asiakirjojen varassa. Mikäli jostain syystä jokin taho ei vielä hyväksykään sähköisesti varmennettua asiakirjaa, voit kuten ennenkin pyytää omasta opiskelijapalvelupisteestäsi perinteisemmän virallisen asiakirjan.

Linkit muihin Sisu-ohjeisiin

Löydät kaikki Sisun käyttöohjeet kootusti sivulta Sisun käyttöohjeet.

Löydät vastauksia yleisimpiin ongelmiin ja kysymyksiin sivulta Usein kysytyt kysymykset Sisusta.