Maisterintutkielma on 30 opintopisteen laajuinen työ, jonka suosituspituus on 50–70 sivua (sanoina n. 15 000–20 000 sanaa). Tutkielma on yleensä muodoltaan monografia.
Onnistuneessa maisterintutkielmassa tutkimustehtävä on rajattu tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti tutkielman laajuuteen nähden. Aineistot on niin ikään rajattava tarkoituksenmukaisesti etenkin laadullisessa opinnäytteessä, jossa käytettävän tai kerättävän aineiston koko vaikuttaa työmäärään. Valmiiden aineistojen käyttöä on suositeltavaa. On myös suositeltavaa toteuttaa tutkielma osana tieteenalan ajankohtaista tutkimushanketta, jotta opetus ja tutkimus tukisivat toisiaan. Hankekonteksti antaa myös lisätukea opinnäytteen tekijälle. Tutkielman ohjaaja neuvoo, millaisiin linjauksiin tieteenalalla on päädytty.
Valmis maisterintutkielma voidaan jakaa karkeasti kolmeen pääosaan: 1) tutkimuskysymyksen muotoiluun aiemman tutkimuksen ja käsitteiden pohjalta, 2) analyysiin ja tuloksiin sekä 3) johtopäätöksiin ja pohdintaan. Viitteelliseksi ohjeeksi käy, että osat 1 ja 3 muodostaisivat yhdessä noin puolet ja osa 2 toisen puolen valmiista tekstistä. Lähdeluettelo lasketaan mukaan 50–70 sivun suosituspituuteen.
Alla on yksinkertainen runko tutkielman sisällöstä. Eri osien sisällöstä ja prosessin vaiheista kerrotaan tarkemmin jäljempänä suhteessa tutkielmaseminaarin etenemiseen ja seminaarissa käsiteltäviin tehtäviin.
Sisällysluettelon runko yläotsikkotasolla:
- Johdanto
- Aiempi tutkimus, teoriat ja käsitteet; tutkimuskysymykset
- Aineisto ja menetelmät
- Analyysi ja tulokset
- Johtopäätökset ja pohdinta
Lähteet
Tässä esitettyjen ”tyhjien” otsikoiden tilalla tutkielmassa voi käyttää etenkin kohdissa 2.–4. sisällöllisiä otsikoita, toisin sanoen otsikoita, jotka viittaavat suoraan tutkimuksen aiheeseen, käytettyihin menetelmiin ja tutkittuihin ilmiöihin.
Muutaman sivun mittaisessa johdannossa esitetään motivointi tutkielman aiheeseen ja tiiviisti tutkielman aihe. Seuraavassa luvussa esitetään tarkemmin tutkimuskysymyksiin johtava kirjallisuuskatsaus ja avataan tutkimuksen teoreettinen/käsitteellinen näkökulma; tässä voidaan käyttää omia alalukuja. Aiemman tutkimuksen hakemisen tulisi olla kohdennettu oman tutkimuskysymyksen kannalta relevanttiin tutkimukseen. Tutkielman alkuosa siis rakentuu niin, että tarkasti muotoiltuun tutkimuskysymyksen esittämiseen edetään kirjallisuuskatsauksen ja käsitteellisten ja/tai teoreettisten lähtökohtien avaamisen kautta; tutkimuskysymys tulee perustelluksi suhteessa aiempaan tietoon.
Menetelmäluvussa kuvataan käytetty aineisto, menetelmä ja tutkimuksen kulku. Analyysissa (tai, erityisesti kvantitatiivisessa tutkimuksessa, tulosluvussa) kuvataan aineistosta analyysimenetelmän kautta saatu vastaus tutkimuskysymykseen. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa analyysi, tulkinta ja keskustelu kirjallisuuden kanssa linkittyvät tavallisesti yhteen; kvantitatiivisessa tutkimuksessa tulokset esitetään tavallisesti erillään aiemmasta tutkimuksesta ja tulkinnasta. Johtopäätökset ja pohdinta kirjoitetaan suhteessa analyysiin ja tutkielman alkuosassa esitettyyn aiempaan tutkimukseen ja käsitteisiin: miten analyysi suhteutuu aiemmin tiedettyyn ja millaisia kysymyksiä se herättää jatkotutkimukselle. Lopuksi reflektoidaan myös käytettyä menetelmää, tutkimustulosten luotettavuutta ja yleistettävyyttä (kvantitatiivisessa työssä), tulosten tulkintaan vaikuttavia rajoituksia, tutkimuksen kuluessa nousseita eettisiä näkökohtia ja tulosten mahdollista yhteiskunnallista merkitystä ja käytännön sovellettavuutta. Johtopäätökset ja pohdinta -osassa on myös alajakso tutkimuksen rajoituksista.
Maisterintutkielmaan liitetään tiivistelmälomake (word-tiedosto).
Katso ohjeet ja aikataulu maisterintutkielman tarkastettavaksi jättämisestä Opiskelijan ohjeista kohdasta "Tiedekuntasi tutkielmaohjeet".
Vaihtoehtoisesti maisterintutkielmassa voi käyttää American Psychological Associationin (APA) tyyliohjeita, jotka ovat saatavilla englanniksi. Tieteenalalla voi olla myös omat ohjeet tutkielman muodosta. Erityisesti lähdeviitteiden asianmukaista merkitsemistä on hyvä palauttaa mieleen heti seminaarin alussa.