Mielen hyvinvointi

Valitse koulutusohjelma

Hae koulutusohjelmaa

Kandiohjelmat

Maisteri- ja lisensiaattiohjelmat

Tohtoriohjelmat

Palauta oletusarvoihin

Tarvitsetko kuuntelijaa, vertaistukea tai keskustelukumppania? Kun tarvitset apua, sitä on saatavilla monelta opiskelijaa tukevalta taholta!

Yliopiston toimijat

Opintopsykologit

Opintopsykologit tarjoavat yksilöohjausta ja ryhmiä Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille, jotka kaipaavat tukea opiskelutaitoihin, motivaatioon, ajankäyttöön, jaksamiseen, jännittämiseen tai tutkielmien tekoon liittyvissä kysymyksissä. Lue lisätietoa opintopsykologien ohjesivulta.

Yliopistopapit

Voit ottaa yhteyttä yliopistopappiin, kun haluat keskustella hengellisistä asioista, opiskelusta, työstä, ihmissuhteista tai muista elämään liittyvistä kysymyksistä. Yliopistopapit tarjoavat kaikille turvallisen tilan riippumatta henkilön vakaumuksesta, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Lue lisää yliopistopappien ohjesivulta.

YTHS:n mielenterveyspalvelut

YTHS:llä mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä sinua auttavat terveyden- ja sairaanhoitajat, yleislääkärit, psykiatriset erikoissairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät, psykologit ja psykiatrit.

Tutustu myös YHTS:n mielen hyvinvoinnin maksuttomiin verkkokursseihin.

Huom! Lue YTHS:n ohjeet asiointiin koronavirusepidemian aikana.

Nyyti ry

Nyyti ry on opiskelijoiden tukikeskus, joka edistää ja tukee opiskelijoiden mielen hyvinvointia sekä elämänhallinta- ja opiskelukykyä. Toiminta ja palvelut on tarkoitettu kaikille yliopisto-opiskelijoille.

Opiskelijoille tarjotaan kohdennettua ennaltaehkäisevää toimintaa kuten ryhmächatteja ja NyytiTalkeja stressiin, uupumukseen, jännittämiseen ja elämänhallinnan haasteisiin liittyen. Pääkaupunkiseudulla Nyyti järjestää myös teemailtoja, ryhmiä ja kursseja. Yksi suosituimmista kursseista on elämäntaitokurssi, johon voit tutustua myös verkkoversiona.

Lue lisää Nyytin palveluista ja toiminnasta Nyytin sivuilta.

Muita auttavia tahoja

Kun tarvitset tukea, voit olla yhteydessä myös seuraaviin tahoihin:

Mielen hyvinvoinnin tukeminen koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana

Koronaviruksen aiheuttamat muutokset arjessa saattavat herättää huolta ja ahdistusta. Tässä luvussa on vinkkejä ja tahoja, joista voi olla sinulle apua koronavirustilanteen aiheuttaman huolen lievittämisessä. Tätä osuutta päivitetään säännöllisesti.

Vinkkejä mielen hyvinvointiin

  1. Vältä spekulaatiota ja huhupuheita, jotka saattavat aiheuttaa lisää ahdistusta. Seuraa luotettavia lähteitä.
    - Ajantasaista tietoa koronaviruksesta saat esimerkiksi Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen sivuilta.
    - Lue myös YTHS:n ohjeet asiointiin koronaviruksen aikana.
    - Helsingin yliopiston ohjeistuksia käytännön opiskelun järjestämiseen löydät Opiskelijan ohjeiden tiedotteesta Koronaviruksen vaikutus opiskeluun.
    - Seuraa myös sähköpostiasi.
  2. Noudata annettuja suosituksia kotonaolosta sekä hygieniasta. Muista pestä kätesi sekä noudattaa hygieniaa, on sinulla flunssaoireita tai ei.
  3. On suositeltavaa pitää päivärutiinit mahdollisimman samanlaisina kuin arkena. On tärkeää muistaa hyvä ravinto, liikkuminen ja lepo. Voit halutessasi saada apua myös tälle sivulle listatuilta tahoilta ja keskittyä esimerkiksi mielen hyvinvoinnin sekä liikkumisen etäpalveluihin (listattu alla).
  4. Pohdi, miten paljon seuraat mediaa tänä aikana, jos se aiheuttaa ahdistusta. On tärkeää saada oikeaa ja ajantasaista tietoa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen miten uutisvirran jatkuva seuraaminen saattaa vaikuttaa mielialaasi.
  5. Ole yhteydessä muihin. Stressaavan tilanteen aikana on helpompi toimia, kun on yhteydessä perheeseen ja ystäviin vaikkapa etäyhteydellä. Voit olla yhteydessä myös ammattilaisiin, joita on listattu tälle sivulle.

Miten ylläpitää jaksamista koronaviruksen luomissa poikkeusoloissa?

Lue kysymyksiä ja vastauksia yliopiston työntekijöiden ja opiskelijoiden lähettämiin kysymyksiin 2. huhtikuuta järjestetystä "Kuinka jaksamme koronan keskellä" -tilaisuudesta Flamma-intranetistä.

Opiskelijoille tarjotaan opiskelukykyä ja hyvinvointia tukevia tapahtumia Ohjauskulman Hyvinvointitiistain tapahtumissa. Lue lisää Hyvinvointitiistain ohjeesta.

Opintopsykologeilta tukea etäopiskelun haasteisiin

Koronan aiheuttaman huolen ja ahdistuksen lisäksi siirtyminen etäopiskeluun voi olla haastavaa. Arjessa ei ole ulkopuolelta tulevaa struktuuria, kursseja peruutetaan tai niiden siirtäminen verkkoon ei onnistu kitkatta. Voi myös olla, että joudut keskeyttämään kursseja esimerkiksi perhetilanteen takia. Toisaalta jos etäopiskelun haasteisiin löytää sopivia ratkaisuja, keskittyminen opiskeluun voi viedä ajatuksia pois ahdistavasta tilanteesta ja tuoda arkeen mielekästä tekemistä. Etätyöskentelyä tukevien keinojen etsimiseen siis kannattaa käyttää vähän aikaa.

Opintopsykologit ovat koonneet vinkkejä etäopiskelun helpottamiseksi Opiskelun tueksi –sivulle. Lisäksi voit varata ajan etäohjaukseen, linkki ajanvaraukseen löytyy Opintopsykologien sivulta. Heidän kanssaan voit jakaa huolesi ja miettiä, millainen opiskelu on tässä tilanteessa sinulle mahdollista ja miten se voisi käytännössä onnistua. 

Helsingin yliopiston oppilaitospapit ovat tukenasi

Kun sinä oppilaitosyhteisön jäsen

  • kaipaat luottamuksellista keskustelua, sielunhoitoa tai rukousta
  • tunnet tarvetta pohtia elämän suuria kysymyksiä (esim. kaiken tarkoitus, toivo tai toivottomuus, yksinäisyys, turvattomuus)
  • olet karanteenissa ja tarvitset apua

Ota yhteyttä oppilaitospappiisi. Yliopistopapit ovat oppilaitosyhteisömme jäseniä varten ja toimivat jokaisen vakaumusta kunnioittaen.

Voit sopia tapaamisen heidän kanssaan myös erikseen. Yhteystiedot:

Yhteisöllisyyttä voi rakentaa myös etänä

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on perustanut oman Discord- yhteisöllisyysalustan, josta voit löytää juttuseuraa ja vertaistukea eri teemoista. Lue lisää Ylioppilaskunnan sivuilta. Discord- palvelimelle pääset tästä kutsulinkistä!

Mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja ahdistuksen lievittämiseen tukea monelta taholta

Mindfulness- ja stressinhallintaharjoituksia Nyyti ry:ltä

Unisport edistää liikkumistasi

  • Voit ladata koneellesi Unisportin maksuttoman Break Pro- taukojumppaohjelman. Ohjelman avulla voit tauottaa opiskelua ohjatusti. Taukojumpan voi tehdä missä tahansa, myös pienessä tilassa. Lue lisää ohjelmasta Unisportin sivuilta Opiskelijan ohjeista!