Mielen hyvinvointi

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Mielen hyvinvointi koostuu monesta osatekijästä; yksilöllisistä, sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisista tekijöistä. WHO:n määritelmän mukaan mielen hyvinvointia on se, että pystyt näkemään omat kykysi ja selviytymään elämään kuuluvissa haasteissa ja ottamaan osaa yhteisösi toimintaan. Voit itse vaikuttaa hyvinvointiisi eri tavoin. Yliopistolla on myös monenlaisia palveluja ja tahoja, jotka voivat auttaa kun tarvitset tukea esimerkiksi opintoihin liittyvissä haasteissa, kaipaat keskustelukumppania tai haet vertaistukea. Tälle sivulle on koottu erilaiset opiskeluhyvinvointia tukevat tahot sekä linkit erilaisiin yliopiston järjestämiin tapahtumiin.

Kannattaa myös tutustua seuraaviin opiskelijan ohjesivuihin: tukea opiskeluun ja yhteiset pelisäännöt.

Ajankohtaisia tapahtumia mielen hyvinvointiin

Tähän lukuun on kerätty yliopiston kumppaneiden ja toimijoiden ajankohtaisia tapahtumia mielen hyvinvointiin liittyen. Kannattaa myös tarkistaa Ohjauskulman opintoja tukevat erilaiset tapahtumat Ohjauskulman sivuilta.

Tämä luku päivittyy syksyn aikana.

Mistä haen apua akuutissa mielenterveyden kriisissä?

Terveysasema

Akuutissa mielenterveyden kriisissä ole yhteydessä oman kuntasi terveysasemaan. Terveysasemilla työskentelee mm. mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajia. Terveysasemat ovat auki arkisin klo 8-16 ja päivystykseen voit ottaa yhteyttä ympäri vuorokauden.

Kriisipuhelin

Valtakunnallinen Mieli ry:n kriisipuhelin päivystää suomen kielellä 24/7 numerossa puh. 09 2525 0111.

Sekasin chat

Sekasin-chat on valtakunnallinen keskustelualusta 10-29 -vuotiaille. Siellä voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

SOS-kriisikeskus

SOS-kriisikeskukseen voit olla yhteydessä elämän kriisitilanteissa. SOS-kriisikeskus Helsingissä tarjoaa lyhytkestoista keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi.

Aika tapaamiseen varataan puhelimitse numerosta 09 4135 0510, tai sähköisen SOS-kriisikeskuksen ajanvarauskalenterin kautta.

YTHS

YTHS:llä mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä sinua auttavat terveyden- ja sairaanhoitajat, yleislääkärit, psykiatriset erikoissairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät, psykologit ja psykiatrit. Voit lukea tarkempaa tietoa heidän vastaanottopalveluistaan YTHS:n vastaanottopalvelujen sivuilta.

Etä- ja lähivastaanottoon sinun tulee tehdä ajanvaraus. Hoidontarpeen arvioinnissa terveydenhuollon ammattilainen kartoittaa ja arvioi tilanteesi sekä hoidon kiireellisyyden, antaa itsehoito-ohjeita sekä ohjaa sinut tarvittaessa tarvittaessa muuhun palveluun, mikäli asiasi ei kuulu opiskeluterveydenhuollon piiriin. Voit varata ajan vastaanottoon joko puhelimitse tai chatissa. YTHS:n valtakunnalliset palvelunumerot palvelevat ma–to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-14.00.

Yleis- ja mielenterveyden palveluiden puhelinnumero on 046 7101073
Linkki chatiin YTHS:n ajanvaraus-sivulla

Valtakunnallinen mielenterveysneuvonta

Jos sinulla on huoli omasta tai läheisesi mielenterveydestä, omat keinot ovat hukassa, koet olevasi yksin huolesi kanssa tai mietit, mistä saisit apua, voit soittaa tai chattaa valtakunnalliseen mielenterveysneuvontaan arkisin kello 10–15 välillä.

Puhelinnumero 0203 91920  Puhelun hinta 8,35 senttiä / puhelu + 16,69 senttiä minuutti.

Valoa-chatissa kanssasi keskustelee arkisin kello 12–15 mielenterveysalan ammattilaiset, jonka jälkeen vertaiset ovat kuuntelemassa ja jakamassa kokemuksiaan arkisin kello 15–18.

Miten voin itse hoitaa mielenterveyttäni?

YTHS:n Mielenterveystiedon sivut

YTHS:n mielenterveystiedon sivulla voit tutustua mielenterveyteen vaikuttaviin osa-alueisiin ja suosituksia siitä mitä voit tehdä oman mielenterveytesi eteen.

Sivuilla käsitellään

  • Tunnetaitoja
  • Sosiaalisia suhteita
  • Itsemyötätuntoa
  • Stressinhallintaa
  • Jännittämistä

Mieli ry:n Oiva-kurssi

Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan läsnä, tunnistamaan itselle tärkeitä asioita ja käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunteita. Oivassa on yli 40 harjoitusta, joita pystyy tekemään helposti vaikka bussissa, nukkumaan mennessä tai kiireisen työpäivän lomassa. Suurin osa harjoituksista on 2-3 minuutin mittaisia ja niitä voi tehdä lukemalla tai kuuntelemalla.

Oivasta löydät harjoituskokonaisuudet esimerkiksi seuraaviin tilanteisiin:

  • Stressaa
  • Ahdistaa
  • Masentaa
  • En saa unta

Mielenterveystalo

Mielenterveystalon sivuilta löytyy erilaisia mielenterveyteen liittyviä omahoito-oppaita. Löydät apua esimerkiksi masennukseen, ahdistukseen tai alkoholin liikakäyttöön. Voit työskennellä vointisi parantamiseksi omaan tahtiisi, missä ja milloin vain.​

Nyyti ry:n elämäntaito-opas

Nyyti ry järjestää elämäntaitokurssia, jonka tavoitteena on vahvistaa osallistujan itsetuntemusta sekä antaa keinoja oman hyvinvoinnin lisäämiseen ja ylläpitämiseen. Kurssin avulla osallistuja voi löytää oivalluksia siitä, mistä itselle mielekäs ja hyvä arki rakentuu. Voit myös tutustua verkko-oppaaseen (pdf) ja tehdä harjoituksia itsenäisesti sopiviin osiin paloiteltuna Hyväkysymys-palvelussa.

Mistä haen tukea opintojeni edistämiseen?

Kohti parempaa opiskelua- kurssi

Kolmen opintopisteen Kohti parempaa opiskelua -kurssi on tarkoitettu kaikille yliopiston opiskelijoille. Kurssilla harjoitellaan erilaisia keinoja, jotka auttavat voimaan ja opiskelemaan paremmin ja opitaan tärkeitä työelämässä tarvittavia taitoja. Kurssi sisältää verkossa tehtäviä itsenäisiä harjoitteita sekä ryhmäkeskustelua.

Keskeinen sisältö kurssilla on psykologisen joustavuuden harjoitteleminen ja lisääminen. Se on vahvasti yhteydessä yleiseen hyvinvointiin ja opinnoissa edistymiseen. Psykologinen joustavuus on kykyä toimia itselle tärkeiden asioiden ja tavoitteiden mukaisesti ikävistä tunteista ja ajatuksista huolimatta. Se on kykyä oppia tunnistamaan ja tarkastelemaan omia ajatuksia sekä samalla toimia tilanteessa omien tavoitteiden mukaisesti. Lue lisää kurssista opintotarjonta-sivulta.

Opintopsykologien tarjoama tuki

Opintopsykologit tarjoavat yksilöohjausta ja ryhmiä Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille, jotka kaipaavat tukea opiskelutaitoihin, motivaatioon, ajankäyttöön, jaksamiseen, jännittämiseen tai tutkielmien tekoon liittyvissä kysymyksissä. Ohjauskäyntejä voi olla tarpeen mukaan 1-5. Tapaamisten määrä sovitaan opiskelijan kanssa. Lue lisätietoa opintopsykologien ohjesivulta.

Opintoihin palaavan tukipaketti

Nyyti ry:n Takaisin opintoihin-hankkeen tieto- ja ohjauspaketti on hyödyllinen opintoihin pitkän ajan jälkeen palaaville opiskelijoille.Tutustu Opintoihin palaajan pakettiin Nyyti ry:n sivuilla.

Tarvitsen keskustelutukea ja/tai hengellistä/henkistä tukea

Yliopistopapit

Voit ottaa yhteyttä yliopistopappiin, kun haluat keskustella henkisistä tai hengellisistä asioista, opiskelusta, työstä, ihmissuhteista tai muista elämään liittyvistä kysymyksistä. Yliopistopapit tarjoavat kaikille turvallisen tilan riippumatta henkilön vakaumuksesta, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Lue lisää yliopistopappien ohjesivulta.

Helsingin kaupungin Mieppi

Mieppi on maksuton matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu, joka on tarkoitettu Helsingissä asuville aikuisille ja yli 13-vuotiaille nuorille.

Ota yhteyttä Mieppiin, jos sinulla on esimerkiksi elämäntilanteeseen tai mielenterveyteen liittyviä huolia ja toivot keskustelutukea. Näin sinun on mahdollista sopia tarpeen mukaan 1–5 keskusteluaikaa tai saada ohjausta. Keskustelutuki voidaan toteuttaa asiakkaan toiveen mukaan etäyhteydellä tai kasvokkain. Lisätietoa Helsingin kaupungin Mieppi-sivuilta.

Kampin kappeli

Keskustelua, neuvontaa ja ohjausta voit saada Kampin kappelissa, seurakuntayhtymän työntekijöiltä ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sosiaaliohjaajilta.

Mistä saan sosiaalista ja yhteisöllistä tukea? Apua yksinäisyyteen?

Kaupunkiolohuone Kohtaus 

Kaupunkiolohuoneet Helsingin Vallilassa ja Malmilla panostavat yhteisölliseen toimintaan ja oleiluun ja ne tarkoitettu 18-30- vuotiaille nuorille aikuisille. Kaupunkiolohuoneet on perustettu aikuisten yksinäisyyden vähentämiseen. 

Kaupunkiolohuoneen Hävikkikioskista voit noutaa Stadin safkan toimittamaa hävikkiruokaa. Usein tarjolla on vihanneksia, hedelmiä, leipää ja eineksiä, mutta sisältö luonnollisesti vaihtelee paljon. Stadin safka on Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteistyötä, jolla kehitetään ruoka-aputoimintaa ja tarjotaan hävikkiruokaa ihmisten hyväksi. Samalla vähennetään ilmastovaikutuksia.

Kohtaus Vallila Päijänteentie 2, 00550 Helsinki
Kohtaus Malmi: Torikatu 3 (3.krs), 00700 Helsinki

Lisätietoa Kaupunkiolohuone Kohtauksen toiminnasta voit lukea Kohtauksen sivuilta.

HelsinkiMission yksinäisyystyö

HelsinkiMission sivuilta löydät apua yksinäisyyteen. Voit varata ajan tapaamiselle ohjattuun yksinäisyystyöskentelyyn. Saat tukea myös HelsinkiMission nuorten kriisipisteestä.

Etelä-Suomen klubitalot Eskot ry

Klubitalot ovat psykososiaalista tukea tarvitsevien, mielenterveyskuntoutujien ja henkilökunnan muodostama tasavertainen yhteisö. Klubitalot tukevat ihmisiä eidän arjessaan sekä työllistymisessä ja opinnoissa.Lue lisää toiminnasta Klubitalojen sivuilta.

Etsin vertaistukea mielenterveyteen liittyvissä asioissa

Nyyti ry

Nyyti ry on opiskelijoiden tukikeskus, joka edistää ja tukee opiskelijoiden mielen hyvinvointia sekä elämänhallinta- ja opiskelukykyä. Toiminta ja palvelut on tarkoitettu kaikille yliopisto-opiskelijoille.

Opiskelijoille tarjotaan kohdennettua ennaltaehkäisevää toimintaa kuten ryhmächatteja ja NyytiTalkeja stressiin, uupumukseen, jännittämiseen ja elämänhallinnan haasteisiin liittyen. Pääkaupunkiseudulla Nyyti järjestää myös teemailtoja, ryhmiä ja kursseja.

Lue lisää Nyytin palveluista ja toiminnasta Nyytin sivuilta.

HelsinkiMission Minä riitän -ryhmät

HelsinkiMission Minä riitän -ryhmät ovat ammatillisesti ohjattuja ja luottamuksellisia vertaistukiryhmiä 18-29-vuotiaille nuorille aikuisille.

Mistä saan apua päihde- tai riippuvuusongelmiin?

Päihderiippuvuusasioissa ole yhteydessä oman kaupunkisi terveydenhuollon ammattilaisiin seuraavasti:

Tietoa päihteistä ja riippuvuuksista, testejä sekä avuntarjoajien yhteystietoja löydät myös näiltä tahoilta

Lisätietoa päihdehaitoista ja niiden ehkäisemisestä yliopistolla voit lukea apua päihde- ja riippuvuusongelmiin- sivulta.

Miten voin tukea hyvinvointiani koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana?

Koronaviruksen aiheuttamat muutokset arjessa saattavat herättää huolta ja ahdistusta. Tässä luvussa on vinkkejä ja tahoja, joista voi olla sinulle apua koronavirustilanteen aiheuttaman huolen lievittämisessä. Tätä osuutta päivitetään säännöllisesti.

Vinkkejä mielen hyvinvointiin

  1. Vältä spekulaatiota ja huhupuheita, jotka saattavat aiheuttaa lisää ahdistusta. Seuraa luotettavia lähteitä.
    - Ajantasaista tietoa koronaviruksesta saat esimerkiksi THL:n sivuilta.
    - Helsingin yliopiston ohjeistuksia opiskeluun poikkeustilanteessa löydät Opiskelijan ohjeiden sivulta Koronaviruksen vaikutus opiskeluun.
    - Seuraa myös sähköpostiasi.
  2. Noudata annettuja suosituksia kotonaolosta sekä hygieniasta. Muista pestä kätesi sekä noudattaa hygieniaa, on sinulla flunssaoireita tai ei.
  3. On suositeltavaa pitää päivärutiinit mahdollisimman samanlaisina kuin arkena. On tärkeää muistaa hyvä ravinto, liikkuminen ja lepo. Voit halutessasi saada apua myös tälle sivulle listatuilta tahoilta ja keskittyä esimerkiksi mielen hyvinvoinnin sekä liikkumisen etäpalveluihin (listattu alla).
  4. Pohdi, miten paljon seuraat mediaa tänä aikana, jos se aiheuttaa ahdistusta. On tärkeää saada oikeaa ja ajantasaista tietoa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen miten uutisvirran jatkuva seuraaminen saattaa vaikuttaa mielialaasi.
  5. Ole yhteydessä muihin. Stressaavan tilanteen aikana on helpompi toimia, kun on yhteydessä perheeseen ja ystäviin vaikkapa etäyhteydellä. Voit olla yhteydessä myös ammattilaisiin, joita on listattu tälle sivulle.

Opintopsykologeilta tukea etäopiskelun haasteisiin

Koronan aiheuttaman huolen ja ahdistuksen lisäksi siirtyminen etäopiskeluun voi olla haastavaa. Arjessa ei ole ulkopuolelta tulevaa struktuuria, kursseja peruutetaan tai niiden siirtäminen verkkoon ei onnistu kitkatta. Voi myös olla, että joudut keskeyttämään kursseja esimerkiksi perhetilanteen takia. Toisaalta jos etäopiskelun haasteisiin löytää sopivia ratkaisuja, keskittyminen opiskeluun voi viedä ajatuksia pois ahdistavasta tilanteesta ja tuoda arkeen mielekästä tekemistä. Etätyöskentelyä tukevien keinojen etsimiseen siis kannattaa käyttää vähän aikaa.

Opintopsykologit ovat koonneet vinkkejä etäopiskelun helpottamiseksi Opiskelun tueksi -sivulle. Lisäksi voit varata ajan etäohjaukseen, linkki ajanvaraukseen löytyy Opintopsykologien sivulta. Heidän kanssaan voit jakaa huolesi ja miettiä, millainen opiskelu on tässä tilanteessa sinulle mahdollista ja miten se voisi käytännössä onnistua. 

Helsingin yliopiston oppilaitospapit ovat tukenasi

Kun sinä oppilaitosyhteisön jäsen

  • kaipaat luottamuksellista keskustelua, sielunhoitoa tai rukousta
  • tunnet tarvetta pohtia elämän suuria kysymyksiä (esim. kaiken tarkoitus, toivo tai toivottomuus, yksinäisyys, turvattomuus)
  • olet karanteenissa ja tarvitset apua

Ota yhteyttä oppilaitospappiisi. Yliopistopapit ovat oppilaitosyhteisömme jäseniä varten ja toimivat jokaisen vakaumusta kunnioittaen.

Voit sopia tapaamisen yliopistopapin kanssa myös erikseen:

  • Viikki ja Kumpula: Laura “Late” Mäntylä, laura.mantyla@evl.fi, 050 5919874, Messenger, WhatsApp, IG: lauralatemantyla, Telegram: t.me/YliopistopappiLate
  • Keskusta ja Meilahti: Leena Huovinen, leena.huovinen@evl.fi, 050 3019613, Messenger, IG: leenahuovinen
  • Ruotsinkieliset yliopistolaiset: Lisa Enckell, lisa.enckell@evl.fi, 050 3800 662, IG: studentprästen
  • Voit kohdata heidät myös Jodelissa @kirkkojakampus

Yhteisöllisyyttä voi rakentaa myös etänä

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on perustanut oman Discord-yhteisöllisyysalustan, josta voit löytää juttuseuraa ja vertaistukea eri teemoista. Lue lisää Ylioppilaskunnan sivuilta. Discord-palvelimelle pääset tästä kutsulinkistä.

Mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja ahdistuksen lievittämiseen tukea monelta taholta

Mindfulness- ja stressinhallintaharjoituksia Nyyti ry:ltä

  • Nyyti ry on koonnut Hengähdyshetki-sivulle teoriaa ja käytännön harjoituksia mielen rauhoittamisen helpottamiseksi.

Unisport edistää liikkumistasi

  • Voit ladata koneellesi Unisportin maksuttoman Break Pro- taukojumppaohjelman. Ohjelman avulla voit tauottaa opiskelua ohjatusti. Taukojumpan voi tehdä missä tahansa, myös pienessä tilassa. Lue lisää ohjelmasta Unisportin sivuilta Opiskelijan ohjeista!
  • Voit myös jumpata Unisportin Huolettomat hartiat -tallenteiden tahtiin.

Muita auttavia tahoja

ADHD-liiton sivuilta löytyy kursseja ja muuta hyödyllistä tietoa kuten erilaisia esitteitä toimivamman arjen rakentamista varten.

 

Tallenteita

Opiskelijoiden mielenterveyspäivän tallenteet ja artikkelit

Vuoden 2021 Opiskelijoiden mielenterveyspäivän teemana oli osallisuus ja oikeus apuun. Kampanjan taustavoimana toimii Opiskelijahyvinvointiverkosto, jonka koordinoinnista vastaa Nyyti ry. Tästä löydät linkit yliopiston järjestämien tapahtumien tallenteisiin:

  • Nyyti ry:n asiantuntijan ja yliopistopappien Q&A- tallenne
    Yliopistopappien ja Nyyti ry:n asiantuntijan pitämä Q&A-tapahtuma yliopiston Instagramissa järjestettiin 14.4. Voit katsoa tallenteen @universityofhelsinki -tililtä.
  • Webinaari myötätunnon edistämisestä
    Kuuntele ja katso Compassion: the challenge and strength of remote work -webinaari yliopiston Unitube-kanavalta. Tilaisuus antaa osallistujille välineitä edistää myötätuntoa omassa yhteisössä.
  • Study stress and exhaustion -webinaari
    Opintopsykologin pitämä englanninkielinen webinaari Study stress and exhaustion on katsottavissa yliopiston Unitube-kanavalla (tekstitys saatavilla videon cc-painikkeen kautta). Voit tutustua esitykseen näiltä kalvoilta (pdf).
    Webinaarin kuvaus englanniksi: Feeling stuck and alone? Experiencing challenges with getting things done? Have you started to feel like nothing you do in your studies is good enough? Welcome to the Study Psychologists’ webinar about study stress and exhaustion. The intention of the webinar is to share general observations and experiences of the influences that the prolonged pandemic and remote studies has had on students, with a special emphasis on strategies to cope and support wellbeing in studies.
  • Tutustu yliopiston hyvinvointitoimijoihin
    Yliopiston hyvinvointitoimijoista opintopsykologit ja yliopistopapit esiteltiin kahden artikkelin sarjassa Opiskelijan ohjeissa:
    Tutustu Helsingin yliopiston opintopsykologeihin (Opiskelijan ohjeiden tiedote)
    Tutustu Helsingin yliopiston yliopistopappeihin (Opiskelijan ohjeiden tiedote)

YTHS:n lounaswebinaarit

YTHS:n kevään 2021 lounaswebinaarien tallenteet voit katsoa YouTubesta:

  1. Rytmiä etäarkeen rutiinien avulla -webinaari
  2. Sosiaaliset suhteet ja yksinäisyys –webinaari
  3. Itsensä johtaminen ja motivaatio -webinaari