Mielen hyvinvointi

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Tarvitsetko kuuntelijaa, vertaistukea tai keskustelukumppania? Kun tarvitset apua, sitä on saatavilla monelta opiskelijaa tukevalta taholta.

Ajankohtaisia tapahtumia mielen hyvinvointiin

Tähän lukuun on kerätty yliopiston kumppaneiden ja sidosryhmien tapahtumia mielen hyvinvointiin liittyen. Muihin tapahtumiin voit tutustua Ohjauskulman sivuilla.

Kaupunkiolohuone Kohtaus 

Kaupunkiolohuoneet Helsingin Vallilassa ja Malmilla panostaa yhteisölliseen toimintaan ja oleiluun. Kaupunkiolohuoneet on perustettu aikuisten yksinäisyyden vähentämiseen. Olohuoneet on tarkoitettu 18-30- vuotiaille nuorille aikuisille. 

Kaupunkiolohuoneen Hävikkikioskista voit noutaa Stadin safkan toimittamaa hävikkiruokaa. Usein tarjolla on vihanneksia, hedelmiä, leipää ja eineksiä, mutta sisältö luonnollisesti vaihtelee paljon. Stadin safka on Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteistyötä, jolla kehitetään ruoka-aputoimintaa ja tarjotaan hävikkiruokaa ihmisten hyväksi. Samalla vähennetään ilmastovaikutuksia.

Kohtaus Vallila Päijänteentie 2, 00550 Helsinki
Kohtaus Malmi: Torikatu 3 (3.krs), 00700 Helsinki

Kohtauksen olohuoneissa tapahtumia on läpi kesän ja toimintaan voit tutustua Kohtauksen tiedotteesta sekä Kohtauksen sivuilta.

Huolettomat hartiat

Unisport järjestää Huolettomat hartiat -taukojumppaa Zoomissa seuraavina ajankohtina:

  • maanantaisin klo 12.00
  • keskiviikkoisin klo 13.00
  • Perjantaisin klo 11.00

Pääset osallistumaan Zoom-tapahtumaan Meeting ID:llä 861 9709 5476 tai klikkaamalla Huolettomien hartioiden sivulle tai Unisportin ryhmäliikuntakalenteriin. Huomaathan, että vaikka tunnit näyttävät kalenterissa punaiselta, ne eivät kuitenkaan ole täynnä. Klikkaa rohkeasti ponnahdusikkuna auki ja saat linkin taukoliikuntaan.

Voit myös ladata koneellesi Unisportin Break Pro-taukojumppaohjelman!

Nyyti ry:n tapahtumat

Nyytin chat on paikka yhteiselle ajatusten ja kokemusten vaihdolle.

Tallenteita

Opiskelijoiden mielenterveyspäivän tallenteet ja artikkelit

Opiskelijoiden valtakunnallista mielenterveyspäivää vietetään vuosittain keväällä. Vuoden 2021 teemana oli osallisuus ja oikeus apuun. Kampanjan taustavoimana toimii Opiskelijahyvinvointiverkosto, jonka koordinoinnista vastaa Nyyti ry. Alle on listattu yliopiston järjestämien tapahtumien tallenteet linkattuina alta.

  • Nyyti ry:n asiantuntijan ja yliopistopappien Q&A- tallenne
    Yliopistopappien ja Nyyti ry:n asiantuntijan pitämä Q&A-tapahtuma yliopiston Instagramissa järjestettiin 14.4. Voit katsoa tallenteen @universityofhelsinki -tililtä.
  • Webinaari myötätunnon edistämisestä
    Kuuntele ja katso Compassion: the challenge and strength of remote work -webinaari yliopiston Unitube-kanavalta. Tilaisuus antaa osallistujille välineitä edistää myötätuntoa omassa yhteisössä.
  • Study stress and exhaustion -webinaari
    Opintopsykologin pitämä englanninkielinen webinaari Study stress and exhaustion on katsottavissa yliopiston Unitube-kanavalla (tekstitys saatavilla videon cc-painikkeen kautta). Voit tutustua esitykseen näiltä kalvoilta (pdf).
    Webinaarin kuvaus englanniksi: Feeling stuck and alone? Experiencing challenges with getting things done? Have you started to feel like nothing you do in your studies is good enough? Welcome to the Study Psychologists’ webinar about study stress and exhaustion. The intention of the webinar is to share general observations and experiences of the influences that the prolonged pandemic and remote studies has had on students, with a special emphasis on strategies to cope and support wellbeing in studies.
  • Tutustu yliopiston hyvinvointitoimijoihin
    Yliopiston hyvinvointitoimijoista opintopsykologit ja yliopistopapit esiteltiin kahden artikkelin sarjassa Opiskelijan ohjeissa:
    Tutustu Helsingin yliopiston opintopsykologeihin (Opiskelijan ohjeiden tiedote)
    Tutustu Helsingin yliopiston yliopistopappeihin (Opiskelijan ohjeiden tiedote)

YTHS:n lounaswebinaarit

Helmikuussa pidettyjen webinaarien tallenteet voit katsoa YouTubesta:

  1. Rytmiä etäarkeen rutiinien avulla -webinaari
  2. Sosiaaliset suhteet ja yksinäisyys –webinaari
  3. Itsensä johtaminen ja motivaatio -webinaari

YTHS:n sivut korona-arkeen

Yliopiston toimijat

Opintopsykologit

Opintopsykologit tarjoavat yksilöohjausta ja ryhmiä Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijoille, jotka kaipaavat tukea opiskelutaitoihin, motivaatioon, ajankäyttöön, jaksamiseen, jännittämiseen tai tutkielmien tekoon liittyvissä kysymyksissä. Lue lisätietoa opintopsykologien ohjesivulta.

Yliopistopapit

Voit ottaa yhteyttä yliopistopappiin, kun haluat keskustella hengellisistä asioista, opiskelusta, työstä, ihmissuhteista tai muista elämään liittyvistä kysymyksistä. Yliopistopapit tarjoavat kaikille turvallisen tilan riippumatta henkilön vakaumuksesta, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Lue lisää yliopistopappien ohjesivulta.

YTHS:n mielenterveyspalvelut

YTHS:llä mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä sinua auttavat terveyden- ja sairaanhoitajat, yleislääkärit, psykiatriset erikoissairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät, psykologit ja psykiatrit.

Tutustu myös YHTS:n mielen hyvinvoinnin maksuttomiin verkkokursseihin ja sivut korona-arkea helpottamaan.

Huom! Lue YTHS:n ohjeet asiointiin koronavirusepidemian aikana.

Nyyti ry

Nyyti ry on opiskelijoiden tukikeskus, joka edistää ja tukee opiskelijoiden mielen hyvinvointia sekä elämänhallinta- ja opiskelukykyä. Toiminta ja palvelut on tarkoitettu kaikille yliopisto-opiskelijoille.

Opiskelijoille tarjotaan kohdennettua ennaltaehkäisevää toimintaa kuten ryhmächatteja ja NyytiTalkeja stressiin, uupumukseen, jännittämiseen ja elämänhallinnan haasteisiin liittyen. Pääkaupunkiseudulla Nyyti järjestää myös teemailtoja, ryhmiä ja kursseja. Yksi suosituimmista kursseista on elämäntaitokurssi, johon voit tutustua myös verkkoversiona.

Lue lisää Nyytin palveluista ja toiminnasta Nyytin sivuilta.

Muita auttavia tahoja

Kun tarvitset tukea, voit olla yhteydessä myös seuraaviin tahoihin:

Mielen hyvinvoinnin tukeminen koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana

Koronaviruksen aiheuttamat muutokset arjessa saattavat herättää huolta ja ahdistusta. Tässä luvussa on vinkkejä ja tahoja, joista voi olla sinulle apua koronavirustilanteen aiheuttaman huolen lievittämisessä. Tätä osuutta päivitetään säännöllisesti.

Vinkkejä mielen hyvinvointiin

  1. Vältä spekulaatiota ja huhupuheita, jotka saattavat aiheuttaa lisää ahdistusta. Seuraa luotettavia lähteitä.
    - Ajantasaista tietoa koronaviruksesta saat esimerkiksi THL:n sivuilta.
    - Helsingin yliopiston ohjeistuksia opiskeluun poikkeustilanteessa löydät Opiskelijan ohjeiden sivulta Koronaviruksen vaikutus opiskeluun.
    - Seuraa myös sähköpostiasi.
  2. Noudata annettuja suosituksia kotonaolosta sekä hygieniasta. Muista pestä kätesi sekä noudattaa hygieniaa, on sinulla flunssaoireita tai ei.
  3. On suositeltavaa pitää päivärutiinit mahdollisimman samanlaisina kuin arkena. On tärkeää muistaa hyvä ravinto, liikkuminen ja lepo. Voit halutessasi saada apua myös tälle sivulle listatuilta tahoilta ja keskittyä esimerkiksi mielen hyvinvoinnin sekä liikkumisen etäpalveluihin (listattu alla).
  4. Pohdi, miten paljon seuraat mediaa tänä aikana, jos se aiheuttaa ahdistusta. On tärkeää saada oikeaa ja ajantasaista tietoa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen miten uutisvirran jatkuva seuraaminen saattaa vaikuttaa mielialaasi.
  5. Ole yhteydessä muihin. Stressaavan tilanteen aikana on helpompi toimia, kun on yhteydessä perheeseen ja ystäviin vaikkapa etäyhteydellä. Voit olla yhteydessä myös ammattilaisiin, joita on listattu tälle sivulle.

Miten ylläpitää jaksamista koronaviruksen luomissa poikkeusoloissa?

Lue kysymyksiä ja vastauksia yliopiston työntekijöiden ja opiskelijoiden lähettämiin kysymyksiin 2. huhtikuuta järjestetystä "Kuinka jaksamme koronan keskellä" -tilaisuudesta Flamma-intranetistä.

Opiskelijoille järjestetään opiskelukykyä ja hyvinvointia tukevia tapahtumia Ohjauskulman Hyvinvointitiistaissa. Lue lisää Ohjauskulman sivulta.

Opintopsykologeilta tukea etäopiskelun haasteisiin

Koronan aiheuttaman huolen ja ahdistuksen lisäksi siirtyminen etäopiskeluun voi olla haastavaa. Arjessa ei ole ulkopuolelta tulevaa struktuuria, kursseja peruutetaan tai niiden siirtäminen verkkoon ei onnistu kitkatta. Voi myös olla, että joudut keskeyttämään kursseja esimerkiksi perhetilanteen takia. Toisaalta jos etäopiskelun haasteisiin löytää sopivia ratkaisuja, keskittyminen opiskeluun voi viedä ajatuksia pois ahdistavasta tilanteesta ja tuoda arkeen mielekästä tekemistä. Etätyöskentelyä tukevien keinojen etsimiseen siis kannattaa käyttää vähän aikaa.

Opintopsykologit ovat koonneet vinkkejä etäopiskelun helpottamiseksi Opiskelun tueksi -sivulle. Lisäksi voit varata ajan etäohjaukseen, linkki ajanvaraukseen löytyy Opintopsykologien sivulta. Heidän kanssaan voit jakaa huolesi ja miettiä, millainen opiskelu on tässä tilanteessa sinulle mahdollista ja miten se voisi käytännössä onnistua. 

Helsingin yliopiston oppilaitospapit ovat tukenasi

Kun sinä oppilaitosyhteisön jäsen

  • kaipaat luottamuksellista keskustelua, sielunhoitoa tai rukousta
  • tunnet tarvetta pohtia elämän suuria kysymyksiä (esim. kaiken tarkoitus, toivo tai toivottomuus, yksinäisyys, turvattomuus)
  • olet karanteenissa ja tarvitset apua

Ota yhteyttä oppilaitospappiisi. Yliopistopapit ovat oppilaitosyhteisömme jäseniä varten ja toimivat jokaisen vakaumusta kunnioittaen.

Voit sopia tapaamisen yliopistopapin kanssa myös erikseen:

  • Viikki ja Kumpula: Laura “Late” Mäntylä, laura.mantyla@evl.fi, 050 5919874, Messenger, WhatsApp, IG: lauralatemantyla, Telegram: t.me/YliopistopappiLate
  • Keskusta ja Meilahti: Leena Huovinen, leena.huovinen@evl.fi, 050 3019613, Messenger, IG: leenahuovinen
  • Ruotsinkieliset yliopistolaiset: Lisa Enckell, lisa.enckell@evl.fi, 050 3800 662, IG: studentprästen
  • Voit kohdata heidät myös Jodelissa @kirkkojakampus

Yhteisöllisyyttä voi rakentaa myös etänä

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on perustanut oman Discord-yhteisöllisyysalustan, josta voit löytää juttuseuraa ja vertaistukea eri teemoista. Lue lisää Ylioppilaskunnan sivuilta. Discord-palvelimelle pääset tästä kutsulinkistä.

Mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja ahdistuksen lievittämiseen tukea monelta taholta

Mindfulness- ja stressinhallintaharjoituksia Nyyti ry:ltä

  • Nyyti ry on koonnut Hengähdyshetki-sivulle teoriaa ja käytännön harjoituksia mielen rauhoittamisen helpottamiseksi.

Unisport edistää liikkumistasi

  • Voit ladata koneellesi Unisportin maksuttoman Break Pro- taukojumppaohjelman. Ohjelman avulla voit tauottaa opiskelua ohjatusti. Taukojumpan voi tehdä missä tahansa, myös pienessä tilassa. Lue lisää ohjelmasta Unisportin sivuilta Opiskelijan ohjeista!
  • Voit myös jumpata Unisportin Huolettomat hartiat -tallenteiden tahtiin.