Studieorientering och tutorering

Instruktioner för examensstudenter som anländer efter orienteringsveckan hittar du på sidan Den nya studentens första steg. Om du är utbytesstudent kan du läsa mer på sidan för utbytesstudenter (på engelska).

Orienteringsevenemanget: handledning och välbefinnande

Du måste godkänna de funktionella kakorna för att se videon.

Tutorn hjälper dig på traven

Alla nya studerande som inleder sina studier på hösten delas in i mindre tutorgrupper. Grupperna leds av en studenttutor – en längre hunnen studerande från samma fakultet.

Tutorn vägleder dig och din tutorgrupp i studiestarten: Tutorn visar dig t.ex. var viktiga lokaler och tjänster finns samt hur man hittar dem. Tutorn hjälper dig också att komma till rätta med vardagslivet vid universitetet. Tillsammans med tutorgruppen bekantar du dig med studielivet och de andra studenterna.

Som ny studerande har du också själv ansvar för att söka information och vara aktiv i dina egna studier. Tutorn ska inte fungera som officiellt IT-stöd, studierådgivare eller reseguide, men tutorn kan hänvisa dig vidare till det rätta stället för din fråga. Tutorn ger dig verktygen så att du kan klara dig själv i fortsättningen.

Du kan lära känna några våra tutorer redan våren 2023.

Bekanta dig med de olika tjänsterna

Bekanta dig med de olika tjänsterna i rådgivningskompassen.

Anmälan i Sisu

Du måste godkänna de funktionella kakorna för att se videon.

Bekanta dig med ditt campus

Welcome Fair

Helsingfors universitet har fyra campus.

• Centrumcampus (humanistiska, pedagogiska, juridiska, teologiska och statsvetenskapliga fakulteten samt Svenska social- och kommunalhögskolan)
  • Campus Gumtäkt (matematisk naturvetenskapliga fakulteten)
  • Campus Vik (bio- och miljövetenskapliga, agrikultur-forstvetenskapliga, farmaceutiska och veterinärmedicinska fakulteten)
  • Campus Mejlans (medicinska fakulteten)

Campusen har också olika lärandemiljöer där du kan studera själv eller i grupp.

Hungrig?

UniCafe har restauranger på alla universitetets campus och Sodexo har restauranger i universitets huvudbyggnad och i Vik. De erbjuder förmånlig lunch för studerande. Alla examensstuderande som anmält sig som närvarande är berättigade till lunch till ett förmånligt pris. Priserna och kontaktuppgifterna till restaurangerna hittar du på Studentlunch webbsida.

Januari evenemang och kampanjer

• Ask Me! -kampanjen kommer att äga rum mellan den 15 och 19 september 2024. Ask Me! -kampanjen uppmanar nya studenter att inte tveka att ställa frågor om studielivet och vardagen vid universitetet.

Följ meddelanden på Studietjänstens startsida!