Sisu-ohje: Opintoluonnos

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Tee Sisussa opintoluonnos silloin, kun seuraavat asiat pitävät paikkansa:

• olet suorittamassa tutkintosi valinnaisia opintoja jossakin muualla kuin Helsingin yliopistossa, esimerkiksi opiskelijavaihdossa tai toisessa kotimaisessa yliopistossa
  • et ole vielä suorittanut suunnittelemaasi opintoa, eikä sitä ole vielä hyväksiluettu Helsingin yliopistossa
  • suunniteltu opinto ei suoraan vastaa yhtäkään Sisun hakutoiminnolla löytyvää opintojaksoa.

Kun olet suorittanut opinnon, hae sen hyväksilukemista. Katso tekniset ohjeet hyväksilukemisen hakemiseen.

Huomaa, että opintoluonnokset eivät näy opintosuunnitelman tulosteessa. Tulosteessa ainoastaan luonnosten opintopistemäärät lasketaan mukaan kokonaispistemääriin.

Vaihto- tai JOO-opintojen sijoittaminen opintosuunnitelmaan

Lisäät vaihto-opinnot tai JOO-opinnot Sisun opintosuunnitelmaasi tekemällä opintoluonnoksia ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi. Luethan ensin yleiset ohjeet vaihto-opintojen suunnitteluun tai yleiset ohjeet JOO-opintojen suunnitteluun.

Jos suunnittelet suorittavasi tutkintosi valinnaisia opintoja vaihdossa tai JOO-opintoina, lisää ne opintoluonnoksina ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi.

• Mieti ensin, mihin kohtiin aiot sijoittaa vaihto-opinnot tai JOO-opinnot opintosuunnitelmassasi ja tee sitten opintoluonnokset niihin kohtiin. Tee jokaisesta vaihtoyliopiston tai JOO-kohdeyliopiston kurssista erillinen opintoluonnos. Jos sinulla on ongelmia vaihto- tai JOO-opintojen suunnittelun kanssa, ota yhteyttä kansainvälisen koulutusyhteistyön palveluihin.

Jos aiot suorittaa pakollisia opintoja vaihdossa, merkitse ne Sisun Ajoitus-sivulle. Katso tarkemmat ohjeet Sisu-ohjeesta Vaihdossa suoritettavien pakollisten opintojen suunnittelu

Opintoluonnoksen tekeminen

Tee opintoluonnos näin

1. Avaa opintosuunnitelmasi Opintojen rakenne -sivulla.
  2. Klikkaa sitä opintokokonaisuutta tai otsikkoa, johon haluat lisätä opintoluonnoksen esimerkiksi vaihto- tai JOO-opinnoista.
    Kuvassa näkyy kohta, josta klikkaamalla avataan valinta-avustin.
  3. Näytön oikeaan reunaan avautuu valinta-avustin. Vieritä valinta-avustin vierityspalkista aivan alas asti. Klikkaa alareunassa olevaa painiketta Lisää opintoluonnos.
    Kuvassa on Lisää opintoluonnos-painike valinta-avustimen alareunasta.
  4. Avautuu iso ponnahdusikkuna. Kirjoita ponnahdusikkunan kenttiin pakolliset tiedot: opinnon nimi, opinnon laajuus Helsingin yliopiston opintopisteinä, opinnon suorituspaikka ja tavoiteltavan osaamisen kuvaus. Jos teet opintoluonnoksen vaihto- tai JOO-opinnoista, aloita opinnon nimi sanalla "VAIHTO" tai "JOO". Jos vaihtoyliopisto käyttää eri opintopistemitoitusta kuin Helsingin yliopisto, merkitse opintopisteiden määrä vaihtoyliopiston opintopisteinä Sisussa kuvauskenttään
  5. Klikkaa Lisää-painiketta ponnahdusikkunan alareunassa.
    Kuvakaappaus uuden opintoluonnoksen lisäämisen ikkunasta Sisussa.
  6.  Opintoluonnos näkyy opintosuunnitelmassasi sen kokonaisuuden alla, johon olet sen luonut.
    Kuva opintosuunnitelman otsikosta, jonka alle on lisätty opintoluonnos.

Useissa koulutusohjelmissa opiskelijat voivat tietyin ehdoin suorittaa vaihdossa tutkintoon sisällytettävän valinnaisen kokonaisuuden. Katso oman koulutusohjelmasi kokonaisuuden tarkemmat kriteerit ja opintokokonaisuuden nimi ja koodi hyväksilukuja koskevasta ohjeesta. Suunnittele valinnainen kokonaisuus Sisun tutkintorakenteessa kohtaan "valinnaiset kokonaisuudet".

Esimerkki valinnaisen kokonaisuuden suunnittelusta Sisussa.

Huomio: Jos olet kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelija, kirjaa kokonaisuuden alle vain yksi opintoluonnos usean erillisen opintoluonnoksen sijaan.

Opintoluonnoksen poistaminen

1. Avaa valinta-avustin kuten silloin, kun lisäsit opintoluonnoksesi.
  2. Vieritä valinta-avustinta alaspäin, kunnes näet opintoluonnoksesi.
  3. Klikkaa roskakorin kuvaa opintoluonnoksen kuvakkeessa.

Kuva opintoluonnoksesta valinta-avustimessa. Kuvassa on kehystetty punaisella kehyksellä roskakorikuvake, jota klikkaamalla opintoluonnoksen voi poistaa.

4. Vahvista poisto klikkaamalla Kyllä-painiketta.

Linkit muihin Sisu-ohjeisiin

Löydät kaikki Sisun käyttöohjeet kootusti sivulta Sisun käyttöohjeet.

Löydät vastauksia yleisimpiin ongelmiin ja kysymyksiin sivulta Usein kysytyt kysymykset Sisusta.