Karriärservicen

Karriärservicen erbjuder dig karriärvägledning, rådgivning i praktikfrågor och ordnar evenemang om jobbsökning och karriärmöjligheter. Tjänsterna är tillgängliga för dig från början av dina studier och under ett år efter att du tagit examen.

Kort om Karriärservicen

Opiskelijat Kaisa-kirjastossa.

För karriärservicen står främjandet av sysselsättning som motsvarar studenternas utbildning och mål i centrum för all verksamhet. Du kan vända dig till oss  t.ex. när du

• funderar på din framtid och övergången till arbetslivet eller egna färdigheter och styrkor under dina studier,
  • söker jobb eller praktik,
  • behöver universitetets praktikstöd för att finansiera din praktik,
  • vill utveckla dina jobbsökningsfärdigheter och bygga dina nätverk i arbetslivet eller
  • behöver kamratstöd eller en mentor för att tydliggöra din egen karriärväg.

Praktik och praktikstödet

Lediga jobb och praktikplatser, JobTeaser

Karriärservicen har samlat ihop en lista av webbsidor där du kan hitta lediga jobb och praktikplatser.

Du hittar jobb och praktikplatser riktade till studenter vid Helsingfors universitet i JobTeaser.

Karriärservicens vägledning och rådgivning

För studerande och nyutexaminerade vid HU erbjuder vi karriärvägledning individuellt och i grupp samt rådgivning i frågor som gäller jobbsökning och praktik. Karriärvägledning för högutbildade invandrare erbjuds av SIMHE servicen.

Självstudiematerial för karriärplanering och jobbsökning

Våra karriärvägledare har sammanställt material för självstudier om karriärplanering och jobbsökning på sidorna nedan. Du kan också utvärdera din karriärberedskap på Kudin.fi. Bekanta dig med materialet och ta ett steg framåt!

Karriär- och rekryteringsevenemang

I avsnittet Karriär- och rekryteringsevenemang hittar du en sammanfattning av arbetslivsevenemang och workshoppar som ordnas av både karriärservicen och andra organisationer.

Mentorskap

Mentorverksamhet är ett utmärkt sätt att stärka din självkännedom, nätverka och skaffa kunskaper om arbetslivet. Du kan ha nytta av mentorskap om du funderar på vilken karriärväg du ska välja eller vill ha stöd för att klargöra vad din expertidentitet består av. Med mentorn kan du till exempel diskutera dina styrkor, identifiera och sätta ord på dina utvecklingsområden och kompetenser, diskutera olika karriäralternativ och kännedom om arbetslivet, karriärplanering och beslut samt hur man söker jobb.

Du kan delta i mentorskap när du utexamineras, eller tidigare under studietiden, när du funderar på de här frågorna eller om du är osäker på dina framtidsplaner.

Läs mera om mentorskap här.

Helsingfors universitet har också två egna gruppmentorskapsprogram:

Sysselsättning bland utexaminerade

Karriäruppföljningen vid Helsingfors universitet samlar in information om hur de utexaminerade sysselsätts och om arbetslivets kompetensbehov.

Personal och kontaktuppgifter

Ta kontakt per e-post om din fråga gäller

Karriärvägledning:

Sanna Grannas