Den individuella studieplanen (ISP) är en process som spänner över hela studietiden och som stöder studiegången och utvecklingen till expert. ISP-handledningen stöder arbetet med studieplanen och studentens professionella utveckling.
När du inleder dina studier får du en handledande lärare eller lärargrupp som ansvarar för ISP-handledningen. De hjälper dig hitta lösningar på eventuella frågor som uppstår i studierna. Genom ISP-handledningen knyter du också kontakter till lärarna och de andra studenterna.
I ISP-handledningen
- formulerar du dina mål för studierna och ditt yrkesliv
- planerar du dina studier
- identifierar och utvecklar du dina kunskaper.
Handledningen syftar till att stödja din studiegång och en smidig studieprocess samt att främja studentcentrerat lärande. Handledning och rådgivning kan ordnas på olika sätt i utbildningsprogrammen: under handledarens ledning i grupp, i seminarium, i en kamratgrupp som är avsedd för studenterna, eller i form av separat överenskomna individuella möten mellan handledaren och studenten. Handledningen kan också genomföras som en del av vissa studieavsnitt. Information om hur handledningen är ordnad vid ditt utbildningsprogram finns i det programspecifika avsnittet på denna sida.
Sisu är ditt och din ISP-handledares gemensamma verktyg. När du i Sisu har lagts till din handledares handledningsgrupp, ser din handledare din studieplan och ni kan skicka varandra frågor om och kommentarer på planen. På så sätt kan din handledare ge respons på din studieplan och svara på dina frågor. Närmare information om Sisus handledningsfunktioner finns i anvisningen för studieplanen.
Utöver den handledande lärarens stöd får du vägledning i studiefrågor av stöd-, rådgivnings- och handledningstjänsterna.
Rådgivningskompassen är en sammanställning av de vanligaste frågorna som uppstår under studierna och vem som kan hjälpa dig med dem.
Ytterligare information
Riktlinjer för studiehandledningen och studieuppföljningen ges i rektorns beslut (2017): Riktlinjer för handledning och uppföljning av studierna vid Helsingfors universitet (pdf ).