Tips för att söka jobb

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

Någon gång under dina studier kan det bli aktuellt för dig att söka jobb! Oavsett om du ska söka sommarjobb, praktikplats, deltidsarbete eller anställning efter examen är det bra att förbereda sig noggrant. En lyckad sökning grundar sig på att du kan identifiera dina egna önskemål, mål, möjligheter och kompetenser.

Vi som är karriärvägledare vid Helsingfors universitet har sammanställt information, uppgifter och verktyg till den här sidan för att stärka din förmåga att söka jobb. Du kan också vilja dra nytta av vår Guide för arbetssökning (pdf) och sidan Verktyg för att planera din karriär och framtid, som innehåller en annan uppsättning mycket användbara övningar.

Karriärservicen erbjuder också annat mångsidigt stöd för studerande och för mindre än ett år sedan utexaminerade alumner när de planerar sin karriär eller söker jobb. Bekanta dig med Karriärservicens utbud här.

Jobbsökning steg för steg och jobbsökningsplan

Att söka jobb är mer än att skriva ett cv och ett ansökningsbrev och att förbereda sig för anställningsintervjuer. Därför är det bra att lära sig steg för steg hur man söker jobb redan innan det blir aktuellt. 

Det är viktigt att du är medveten om ditt kunnande och att du också kan beskriva det på ett sätt som tilltalar sådana arbetsgivare som du är intresserad av. Påminn dig också om de större frågorna som har koppling till karriärplanering: Vad önskar du dig av din framtid? Vilka alternativ tycker du är intressanta? Vilka av dina kompetenser vill du utnyttja och utveckla? Vad vill du främja med din arbetsinsats? Hur väl motsvarar ett visst arbetstillfälle dina framtidsönskningar och till exempel dina värderingar? 

Jobbsökning kan vara tidskrävande och konkurrensen om en plats kan vara hård. Med ett noggrant grundarbete blir det betydligt lättare för dig att hitta intressanta arbetstillfällen och att skilja dig från andra sökande. Klargör därför dina kompetenser, styrkor, intressen, motivationsfaktorer och mål för dig själv. Tiden du använder till det betalar sig mångdubbelt tillbaka.

Jobbsökningsplan 

Gör en plan för jobbsökningsprocessen. En sådan underlättar tids- och resursdisponeringen när du söker jobb. Utforma planen efter eget tycke. Använd tidsramar: anteckna i din kalender när du enbart koncentrerar dig på jobbsökning och när du är ledig. Som utvilad är det också lättare att söka jobb. 

Beakta följande steg i när du gör upp din jobbsökningsplan:  

  1. Identifiera dina kompetenser och styrkor: Vilka är dina kärnkompetenser? Vad har du fokuserat på i dina studier? Vilka färdigheter och kompetenser har du förvärvat tidigare, genom jobb, hobbyer, frivilligarbete, föreningsverksamhet och annat liknande?
     
  2. Kartlägg dina intressen: Vilka områden och/eller arbetsuppgifter intresserar dig överlag? Vilka frågor var du särskilt intresserad av när du studerade? Hurdan är den organisation som du vill arbeta i? Var önskar du att din arbetsplats ligger? Hurdant är det team eller den arbetsgemenskap som vill du arbeta i? Hur mycket frihet behöver du när det till exempel gäller arbetstider och arbete på distans/på plats?
     
  3. Kartlägg intressanta karriärmöjligheter: Vilka arbetsuppgifter och/eller organisationer är du intresserad av? Gör till exempel en lista över de 3–5 intressantaste möjligheterna och sök mer information om dem från olika källor (t.ex. genom informationsintervjuer eller Linkedin). 
     
  4. Lyft fram din kompetens och expertis: Behöver ditt cv och din eventuella Linkedin-profil uppdateras? Är dina andra arbetsrelaterade profiler på sociala medier (t.ex. Twitter) uppdaterade? Kontrollera läget, uppdatera vid behov och be andra om respons.
     
  5. Relatera din kompetens och dina styrkor till arbetsgivarens behov: Vad vill arbetsgivaren veta om dig? Hurdan kompetens kräver de arbetsuppgifter som intresserar dig? Vad betonar arbetsgivaren i sin platsannons? Vad har just du att erbjuda en arbetsgivare?
     
  6. Olika plattformar för jobbsökning: Vilka jobbportaler följer du? Använder du sociala medier för att söka jobb? Har du skickat in öppna ansökningar? Kom ihåg att undersökningar visar att cirka 70–80 procent av de lediga jobben i Finland är så kallade dolda jobb, det vill säga sådana som inte utannonserats. Din egen aktivitet är avgörande när det gäller dolda jobb: du kommer åt de dolda jobben när du lämnar in öppna ansökningar och utnyttjar dina nätverk. Kontakta därför de arbetsgivare som du är intresserad av, oavsett om de har offentligt lediga jobb just nu eller inte.

Karriärservicens Guide för arbetssökning (pdf) innehåller tips på hur du bland kartlägger dina kompetenser och mål, nätverkar och utarbetar dokument för jobbsökningen, samt hur du förbereder dig inför en anställningsintervju.

Reflektera också över var du kan få stöd när du söker jobb. Kom ihåg att du kan vända dig till Karriärservicen som student eller nyutexaminerad (ett år efter examen). Bekanta dig med våra tjänster här. Du kan också ha nytta av kamratstöd: om du känner andra som aktivt söker jobb, kan ni överväga en gemensam grupp för ändamålet. 

Egna kompetenser och styrkor

En god kännedom om de egna kompetenserna och styrkorna, samt en förmåga att klä dem i ord, är viktiga i alla skeden av jobbsökningen. När du vet vad du kan och vilka dina styrkor är, kan du lättare kartlägga olika alternativ och söka efter sådana arbetstillfällen som intresserar dig.

Du behöver också kunna sätta ord på dina kompetenser och styrkor för att kunna informera andra om dem på ett begripligt sätt, till exempel när du skriver arbetsansökningar eller berättar om dig själv under en anställningsintervju. Dessutom bör du känna till dina utvecklingsområden och sådana kompetensområden som du vill stärka. Fortsätt att följa upp dina kompetenser och styrkor under hela din tid i arbetslivet. 

Avsnittet Verktyg för att planera din karriär och framtid innehåller uppgifter som hjälper dig att kartlägga dina kompetenser och styrkor och på att sätta ord på dem. Kolla in avsnittet här.

Var söka jobb?

Du kan lära dig om olika arbetstillfällen och karriäralternativ till exempel genom att läsa berättelser av alumner, göra informationsintervjuer och ta del av hur utexaminerade studenter har kommit in på arbetsmarknaden. Dessutom kan du använda alumnsök på Linkedin för att hitta profilerna för utexaminerade personer från Helsingfors universitet. Information om sysselsättning bland utexaminerade finns också på sidan Sysselsättning bland utexaminerade.

Det viktigaste är att identifiera de saker, teman och frågor som just du vill arbeta med. På så sätt kan du bilda dig en uppfattning om de arbetstillfällen som passar dig. Avsnittet Verktyg för att planera din karriär och framtid innehåller tips och anvisningar som kan vara till hjälp när du kartlägger intressanta karriärmöjligheter. Där hittar du bland annat anvisningar om hur du använder alumnsök på Linkedin och tips på hur du gör informationsintervjuer. Kolla in avsnittet här.

Lediga jobb och praktikplatser

När du aktivt söker jobb kan det vara bra för dig att använda flera parallella plattformar för jobbsökning. På sidan Lediga jobb och praktikplatser har vi samlat ett antal jobbportaler som är värda att följa. Följ även platsannonserna på LinkedIn och ställ in jobbvakter med lämpliga sökord.  

Du har väl också meddelat dina nätverk om att du söker jobb? Det är definitivt värt att utnyttja nätverken, eftersom dina kontakter kan upplysa dig om sådana jobb som det annars kan vara svårt att få information om. Det finns många så kallade dolda jobb: alla lediga jobb finns alltså inte på jobbportalerna, Linkedin eller på andra sociala medier. Börja med att sammanställa en lista över arbetsgivare som intresserar dig och sök information om dem via olika plattformar.

Kom ihåg att även om du inte hittar några lämpliga platsannonser, kan du alltid själv ta initiativ och kontakta intressanta arbetsgivare med öppna arbetsansökningar eller andra meddelanden. Läs mer om öppna ansökningar nedan.

Cv dvs. meritförteckning

Cv:t fungerar som ditt visitkort: det är ofta det första dokumentet om dig som rekryteraren läser och som därför ger en första uppfattning om dig som sökande. Om ditt cv inte är övertygande kan läsaren låta bli att läsa ditt ansökningsbrev. Därför är det väldigt viktigt att cv:t ger ett gott första intryck och tydligt redogör för din kompetens, motivation och dina intressen. Oavsett om du svarar på en platsannons eller lämnar in en öppen ansökan, ska du alltid skräddarsy ditt cv och din ansökan för den anställning som du söker. 

Om du söker anställning med en öppen ansökan bör du ta reda på vilka krav eller behov arbetsgivaren eventuellt har och vad du bör ta upp i ditt cv och ansökningsbrev. Du behöver inte uppfylla alla krav. Om du ändå saknar någon väsentlig kompetens som du skulle vilja ha, kan du redan i förväg tänka på hur du skulle kunna skaffa den. Du kanske kan anmäla dig till ett projekt eller en kurs på din fritid för att få kompetensen redan innan du inleder ditt eventuella arbete. Samtidigt visar du för arbetsgivaren att du är motiverad. 

Innehåll och struktur för ditt cv 

Följande bör ingå i ditt cv: 

  • Datum: Detta talar om för läsaren att ditt cv har uppdaterats. 
  • Dina kontaktuppgifter: Kontrollera att alla dina kontaktuppgifter är uppdaterade och att de är lätta att hitta i ditt cv. Namn, telefonnummer och e-postadress räcker som kontaktuppgifter. Om du vill kan du också lägga till en länk till din LinkedIn-profil. Om det inte finns plats i ditt cv för allt som du tror att rekryteraren är intresserad av, kan du nämna att mer information finns i din Linkedin-profil. Du kan också lägga till en länk till din webbplats, blogg, video-cv eller annat webbmaterial som kan intressera läsaren. Länkar kan också läggas till annanstans i ditt cv; en blogg kan till exempel fungera som ett arbetsprov och din webbplats eller Instagram-profil kan berätta om ditt företagande med mera.  
  • Profiltext: Början av ditt cv bör ha en koncis sammanfattning om dig själv och dina kompetenser, styrkor och mål som har betydelse för anställningen du söker. Om du till exempel söker ett lärarjobb kan du betona sådant som rör läraryrket; om du söker anställning inom förvaltningen kan du betona andra saker. En skickligt sammanställd profiltext berättar det viktigaste om dig för läsaren i cirka 4–5 meningar och ger en infallsvinkel som gör det lättare för läsaren att tolka även annat innehåll i ditt cv. Välj alltså dina ord med omsorg! Se exempelstrukturen för profiltext från denna uppgift: Skriv en effektiv profiltext (pdf)
  • Utbildning: Uppge dina examina och utbildningar så att din nyaste examen kommer först. Om du studerar bör du också komma ihåg att nämna den examen du har för avsikt att avlägga (t.ex. kandidat i naturvetenskap eller filosofie magister). Du kan också ge mer information om dina studier eller din examen, om du upplever att det är väsentligt med tanke på anställningen du söker, eller om du vill föra fram något särskilt om dina studier. Du kan nämna kurser eller studiehelheter som du har genomfört, berätta om arbets- och studiemetoder i samband med studierna (t.ex. grupp- eller projektarbeten) samt nämna vad ditt examensarbete och slutarbete ska handla om. 
  • Arbetslivserfarenhet: Du kan redogöra för din arbetslivserfarenhet antingen i kronologisk ordning (den senaste erfarenheten först) eller enligt ämnesområde (rubrikerna kan då till exempel vara ”Erfarenhet inom läraryrket” eller ”Erfarenhet inom området” och ”Annan erfarenhet”). Kom ihåg att det är ytterst viktigt att du lyfter fram sådan kompetens i ditt cv som du förvärvat via arbete. Det räcker inte med att enbart räkna upp arbetsuppgifterna. Läs mer om att beskriva kompetens här. STAR-verktyget här (pdf) hjälper dig att sätta ord på dina kompetenser.
  • Språkkunskaper: Språkkunskaperna kan med fördel delas in enligt kunskapsnivå (till exempel kunskaper i modersmål: utmärkta/mycket goda, goda, grundläggande/nöjaktiga, hjälpliga) eller till exempel enligt den europeiska referensramen för språkkunskaper (CEFR, nivåerna A1–C2). Muntlig och skriftlig kunskapsnivå kan vara bra att specificera. Det är också bra att nämna sådana språk som du endast kan grunderna i eller som du har studerat litet: de berättar bland annat om ditt intresse att lära dig nya saker. Om du har använt ett språk som arbetsspråk kan du nämna det antingen i det här avsnittet eller när du beskriver arbetsuppgiften. 
  • It-färdigheter, andra färdigheter: Beakta de allmänna och branschspecifika programmen och systemen som du använt i dina studier, hobbyer och eventuella arbetsuppgifter och tänk på vilka av dem som är bra att nämna när du söker en viss anställning. I den här delen kan du också nämna andra tekniska färdigheter som är användbara i anställningen du söker, såsom dina kompetenser i fråga om forskningsmetoder, bildbehandling eller sociala medier. 
  • Förtroendeuppdrag, frivilligverksamhet: Det är också bra att nämna förtroendeuppdrag och frivilligverksamhet i ditt cv, eftersom det du satsar din värdefulla fritid på säger mycket om dig. Redogör alltså tydligt för den mångsidiga kompetens som du förvärvat genom dina uppdrag: Vilka uppgifter hade du? Vad ansvarade du för? Vilka färdigheter och styrkor fick du utveckla? 
  • Hobbyer: Hobbyer behöver inte anges i ett cv, men ibland kan de säga mycket om dig och berätta om dina styrkor. Om du nämner dina hobbyer, berätta också om de färdigheter och styrkor som de bidragit till att öka. 
  • Referenser: Nämn gärna 1–3 referenser och deras kontaktuppgifter i ditt cv. För tydlighetens skull är det också bra att klargöra din relation till varje referens, till exempel före detta chef/kollega, ämnesföreningsaktiv, lärare, avhandlingshandledare och så vidare. Kontrollera på förhand att personen är villig att vara din referens – även om du fått ett samtycke, men det gått en tid sedan dess. Det är bra att dina referenser vet att du söker jobb eftersom de är en del av ditt nätverk och du kan få information om lediga jobb via dem. 
  • Foto: Enligt finländsk praxis kan du själv välja om du vill lägga till ett foto av dig själv i ditt cv. Om du väljer att lägga till ett foto, se till att det är sakligt och att det lämpar sig för ändamålet. Om du söker arbete utomlands bör du kontrollera vilken praxis man har i det landet: i alla länder är det inte önskvärt att lägga till ett foto till cv:t. 

Layout

Den rekommenderade maximala längden för ett cv är två sidor. Allt behöver inte och ska inte stuvas in på en sida, utan du kan fortsätta på nästa. Se ändå till att den mest relevanta informationen (kontaktuppgifterna, profiltexten, utbildningsbakgrunden och eventuellt åtminstone en del av din arbetslivserfarenhet) finns på den första sidan. 

I ett cv är det viktigt att följa en omvänd kronologisk ordning: ange alltid din senaste utbildning, arbetslivserfarenhet eller annan erfarenhet först. Du kan också dela upp innehållet med rubriker. Om till exempel din senaste arbetslivserfarenhet inte verkar vara den mest väsentliga med tanke på anställningen du söker, kan du först uppge den arbetslivserfarenhet som du tycker är viktigast under en egen rubrik (till exempel Erfarenhet inom området) och därefter uppge annan arbetslivserfarenhet till exempel under rubriken Annan erfarenhet. Det är viktigt att den information som är mest relevant för anställningen du söker kommer först i ditt cv och att läsaren lätt hittar informationen. Tydlig rubricering gör det lättare att läsa cv:t och hitta relevant information. Redigera och lägg till egna rubriker fritt efter behov. 

Så kallade visuella cv:n är numera populära: ett cv behöver inte se ut som ett traditionellt svartvitt dokument, utan du kan använda dig av spaltindelning, färger och andra effekter. På nätet finns många exempel och avgiftsfria visuella cv-mallar. Pröva på att skapa ett visuellt cv till exempel på webbplatsen Canva.com. Det viktigaste i ett cv är dock innehållet och läsbarheten, så se till att din kompetens framgår tydligt och att de visuella elementen eller till exempel ett för litet eller ljust typsnitt inte försämrar läsbarheten för ditt cv. Se också till att det inte finns några stavfel i texten. Spara och skicka alltid ditt cv i pdf-format, och namnge filen till exempel enligt ”cv Förnamn Efternamn”. 

Eftersom det är lätt att glömma bort detaljerna kring viktiga arbetslivserfarenheter, prestationer och viktig respons, kan du skapa ett så kallat meta-cv där du samlar information med tillhörande beskrivningar, både för din studietid och efter det. En sådan informell databank kan vara till stor nytta när du skriver och skräddarsyr ditt cv för en viss anställning. Observera att ett meta-cv endast är avsett för dig själv och att det inte har några begränsningar i fråga om form eller storlek, till skillnad från det cv som du använder när du söker jobb. 

Ytterligare tips på hur du skriver ett cv hittar du i Guiden för arbetssökning (pdf).

Ett akademiskt cv

Ett akademiskt cv, det vill säga en meritförteckning för forskare, skiljer sig från det icke-akademiska cv:t ovan, bland annat för att ett akademiskt cv ska innehålla alla akademiska meriter, all undervisningserfarenhet och alla publikationer. Anvisningar om hur du sammanställer ett akademiskt cv hittar du på Forskningsetiska delegationens webbplats.

Arbetsansökan

En arbetsansökan, det vill säga ett ansökningsbrev, kallas också motivationsbrev. Brevets viktigaste syfte är att lyfta fram din motivation, kompetens och dina styrkor samt visa din lämplighet för anställningen du söker. I ansökningsbrevet kan du sammanställa exempel på dina kompetensområden och ge konkreta exempel på var du har fått din kompetens. Brevet ska ge en allmän bild av vem du är, medan den mer detaljerade informationen om din utbildning och arbetslivserfarenhet hör hemma i ditt cv.  

Den tredelade strukturen nedan kan vara till hjälp när man skriver ett ansökningsbrev. Ett ansökningsbrev ska vara högst en sida långt.  

Del 1 i ansökningsbrevet: Varför?

Ett ändamålsenligt ansökningsbrev fångar läsarens uppmärksamhet genast med den första meningen. Tänk på hur du vill inleda din ansökan. Du kan använda din fantasi och kreativitet, eftersom brevet inte behöver – och ska kanske inte heller – börja i stil med: ”Jag är 23 år och studerar geografi ...” 

Ett väl formulerat ansökningsbrev klargör genast för läsaren varför du är intresserad av anställningen. I allmänhet ställer läsaren frågan ”varför?”. ”Varför söker du det här jobbet? Varför är du intresserad av just den här uppgiften? Varför är du intresserad av att arbeta i just vår organisation?” Därför är det viktigt att du skräddarsyr ansökningsbrevet för varje jobb du söker och att du lyfter fram din motivation och ditt intresse för just den aktuella arbetsuppgiften. 

Ta reda på vad som är viktigt för organisationen i fråga och försök skapa lämpliga kopplingar mellan de här prioriteringarna och din egen profil i hela ansökningsbrevet. En bra källa till bakgrundsinformation är till exempel organisationens värderingar, mission och strategi, som ofta finns på organisationens webbplats. Du kan också hitta information om aktuella och viktiga frågor på organisationens sidor på sociala medier.  

Del 2 i ansökningsbrevet: Vad?

När du har berättat om din motivation och dina intressen är det dags att övertyga läsaren med hjälp av dina kompetenser och styrkor. Den andra frågan som läsaren ställer sig är ”vad?”. ”Vilka är dina kompetenser? Vad tillför du till vår arbetsgemenskap om vi väljer dig? Vad har du gjort under din karriär?” Reflektera över vilka kompetenser och styrkor som är de mest relevanta för anställningen.

De viktigaste kraven och förutsättningarna står oftast i platsannonsen, så läs den noggrant. Om du söker anställning med en öppen ansökan bör du försöka ta reda på vilket kunnande som prioriteras högst för uppgiften. Du kan till exempel söka efter liknande platsannonser som andra organisationer publicerat, titta på Linkedin-profiler för personer inom liknande uppgifter eller intervjua personer med liknande uppgifter. 

Lyft fram din kompetens med konkreta och koncisa exempel: du kan nämna sådana studier, arbetsuppgifter, projekt, frivilligarbeten eller förtroendeuppdrag som har byggt på din kompetens. Fokusera på de kompetensområden som har särskild relevans för uppgiften och håll ditt ansökningsbrev kort och koncist. Berätta hur dina kompetenser och styrkor är till nytta för arbetsgivaren, vilka behov just din kompetens möter och hur du kan använda din kompetens i dina kommande uppgifter.

Del 3 i ansökningsbrevet: Vem?

I slutet av ansökningsbrevet kan du föra fram din egen personlighet, eftersom läsaren också vill veta vem du är. Du kan svara på frågan genom att berätta om dina arbetssätt, dina styrkor och till exempel hur du agerar när du arbetar ensam eller med andra. Du kan också berätta om respons du fått.  

Föreslå en fortsatt kontakt i slutet av ansökningsbrevet: berätta att du är villig att träffas och diskutera vidare. Kom också ihåg att lägga till dina kontaktuppgifter i ansökningsbrevet.

Ansökningsbrevets utformning 

Ditt ansökningsbrev kan ha samma visuella uttryck som ditt cv. Det som ska framgå tydligt i brevet är dina kontaktuppgifter, brevets datering, namnet på den organisation din ansökan riktar sig till och anställningen du söker. Om du känner till mottagarens namn kan du lägga till i ansökningsbrevet. 

Fler tips på hur du skriver ett ansökningsbrev hittar du i Guiden för arbetssökning (pdf).

Be om feedback på din arbetsansökan och ditt cv 

Innan du skickar in ditt ansökningsbrev och cv är det bra att be till exempel en vän, studiekamrat eller familjemedlem att läsa dem, eftersom ett par utomstående ögon lättare upptäcker eventuella stavfel, felaktigheter eller uppgifter som saknas. Du kan också be om respons från Karriärservicens drop-in stöd för arbetssökning.  

Frågor till den som ger respons: 

  • Hurdant första intryck ger mitt ansökningsbrev och cv om mig? 
  • Kommer min motivation tydligt fram? 
  • Kommer min kompetens tydligt fram? 
  • Vilka är de viktigaste kompetensområdena som jag lyfter fram i min ansökan och mitt cv? 
  • Hur syns min personlighet i texten?  

Video-cv

Ett video-cv kan skilja dig från andra sökande. Med hjälp av video-cv:t kan rekryteraren se vem du är och höra dig berätta om dig själv med egna ord. Det är dock alltid bra att också lämna in ett traditionellt cv och ett ansökningsbrev utöver video-cv:t. Lägg till länken till ditt video-cv i kontaktuppgifterna i ditt cv och ansökningsbrev. 

Planera ditt budskap och håll dig till det väsentliga. Videon ska vara kort, med en längd på ungefär en minut.

Ett video-cv kan till exempel ha samma uppbyggnad som ett så kallat hisstal: 

  • Presentera dig själv med namn och ”titel” (till exempel blivande mångkunnig inom X, eller n:te-årsstudent inom X vid Helsingfors universitet) 
  • Berätta vad du vill, dvs. ditt mål 
  • Mina kärnkompetenser är... (1–2 meningar) 
  • Jag kan också/mina andra kompetensområden/jag är också intresserad av... (1–2 meningar) 
  • Jag har X års erfarenhet av A och B. 
  • Till mina styrkor hör (1–2 meningar) 
  • Jag har fått positiv feedback på... (1–2 meningar) 
  • Avsluta texten i artig ton och visa att du önskar bli kontaktad. Om du vill kan du lägga till dina kontaktuppgifter i redigeringsfasen, till exempel i slutet av videon. 

Var uppmärksam på följande: 

  • Belysning: Du syns väl bra på videon? Undvik motljus som förmörkar ansiktet, likaså för stark belysning. 
  • Bildvinkel: Kontrollera att dina ögon är på lämplig nivå i förhållande till kameran. Den bästa nivån brukar vara den samma som kamerans. 
  • Beskärning: Är beskärningen behaglig (inte för snäv, inte för vid)? Vad får synas i bakgrunden? Kontrollera att bakgrunden ser bra ut. 
  • Ljud: Testa ljudkvaliteten och använd till exempel mikrofonen på ett par hörlurar om det behövs. 
  • Ögonkontakt och kroppsspråk: Försök att hålla ögonkontakten med kameran. Läs inte innantill från ett papper. Kom ihåg att le!

För att se hur man filmar ett video-cv på en mobil enhet se den här instruktionsvideon på finska (länken öppnas i YouTube)

Två exempel på ett video-cv (länkarna öppnas i YouTube):

Sociala medier vid jobbsökning

Du kan med fördel bygga professionella nätverk på sociala medier såsom Linkedin eller Facebook redan under din studietid, så att andra får veta om dina kompetenser och styrkor. Samtidigt skapar du en bild av dig själv. Den egna professionella profilen ska vara sanningsenlig, och även uppdaterad. Din profil byggs bland annat upp av din kompetens, motivation, dina styrkor och din arbetslivserfarenhet. Googla dig själv med jämna mellanrum för att se hurdant material det finns om dig på webben. Kom ihåg att det tar tid att bygga nätverk och att det pågår under hela studietiden och i arbetslivet. Nätverk byggs inte bara en gång, utan det är viktigt att upprätthålla och bygga vidare på dem över tid. 

Det finns också många platsannonser på sociala medier. Du kan söka efter sådana på olika plattformar med hashtaggar såsom #rekry, #duuni, #avointyöpaikka, #työpaikat, #jobs och #career.

LinkedIn 

LinkedIn är den plattform som används mest när man söker jobb. Din LinkedIn-profil ger dig en cv-liknande plats där du kan lyfta fram din person, dina mål och din arbetslivserfarenhet, och enkelt nätverka med andra. Därför är det viktigt att du skriver sammanfattningsavsnittet (About) för din profil, så att läsaren kan få en klar bild om dina kunskaper och intressen. 

Via LinkedIn får du kontakt med grupper och personer som intresserar dig – även sådana som du inte har träffat tidigare. Du kan också se var proffsen inom ditt område arbetar och kontakta dem via LinkedIn. Sätt alltså igång och börja nätverka! 

Särskilt i slutskedet av dina studier kan du effektivera din jobbsökning genom att lyfta fram dina kompetenser och skapa nya kontakter. I början av studierna kan du börja med att berätta vad du studerar. Du kan också lägga till din erfarenhet inom frivilligarbete och föreningsverksamhet i profilen samt länka till sådant webbinnehåll som du själv har producerat.

Twitter X (tidigare Twitter) 

På X (tidigare Twitter) kan du följa arbetsgivare, rekryteringstjänster, andra inom ditt område och till exempel läsa nyheter. Antalet X-användare i Finland ökar fortsättningsvis. Du kan också använda X för att locka besökare till din blogg eller ditt video-cv. På X, liksom på LinkedIn, kan du också bygga på din expertprofil genom att delta i diskussioner. 

Bloggar och Slideshare 

Bloggar och Slideshare kan vara nyttiga när du vill lyfta fram din expertis. Du kan till exempel använda X (tidigare Twitter) för att få läsare till din blogg, eller bädda in Slideshare-länkar i din LinkedIn-profil. Lägg också till länkar till dina profiler på sociala medier i ditt cv, så att rekryteraren kan få mer information om dig och din kompetens.

Facebook 

På Facebook kan du följa arbetsgivare, rekryteringsföretag och organisationer inom ditt område samt delta i diskussioner. Även om Facebook inte nödvändigtvis ses som den idealiska platformen för att hitta ett jobb, finns det olika professionella Facebook-grupper där man delar tips om lediga jobb. Facebook är också ett livligt forum för professionell diskussion och dialog – och därmed för lärande och nätverkande.

Anställningsintervju

En inbjudan till en anställningsintervju innebär att du anses ha rekryteringspotential. Intervjun är en värdefull möjlighet för rekryteraren: den ger mer information om din kompetens och motivation, och även om din lämplighet för arbetsgemenskapen och arbetsuppgiften. Intervjun ger dig möjlighet att fråga mer om arbetet och organisationen och få svar på andra frågor som du funderar på.  

Förbered dig omsorgsfullt för intervjun. Sök så mycket information som möjligt om arbetsgivaren och arbetsuppgiften och påminn dig om vad det stod i platsannonsen. Du hittar information bland annat på arbetsgivarens webbplats och sidor på sociala medier, såsom Linkedin. Googla vad organisationen senast har publicerat eller vad som på senaste tid har sagts om organisationen.  

När du bjuds in på intervju är det bra att fråga vem som intervjuar dig och hurdan intervjusituation det är fråga om. Du kan lättare förbereda dig för intervjun när du vet hur den ska gå till. Ibland kan det finnas fler än en person som intervjuar dig, och även andra sökande kan intervjuas utöver dig. En anställningsintervju kan också innehålla till exempel problemlösningsuppgifter, arbetsprov eller uppgifter som används för lämplighetsbedömning. Bered dig också på överraskande situationer: du kan till exempel intervjuas på olika språk beroende på vad du har berättat om dina språkkunskaper i ditt cv.

Några tips på hur du kan förbereda dig för en intervju

  • Förbered en presentation av dig själv, dvs. ett hisstal (se avsnittet Video-cv på denna sida).

  • Gör dig redo att svara på de vanligaste intervjufrågorna. Du hittar en lista med de vanligaste frågorna i videon som Duunitori har publicerat (på finska).

  • Var på plats i tid! Kontrollera eventuella tidtabeller och rutter i förväg. Vid en distansintervju bör du säkerställa att ditt rum är lugnt och att apparaterna och nätförbindelsen fungerar. Se också till att ha intervjuarens telefonnummer till hands så att intervjun kan fortsätta om nätförbindelsen bryts. 

  • Gör dig redo att framföra dina löneanspråk. När du bildar dig en uppfattning om lönen kan du till exempel läsa det kollektivavtal som organisationen följer eller läsa lönejämförelser (på finska) på Duunitori (duunitori.fi/palkat), Palkkadata (palkkadata.fi) eller Oikotie (oikotie.fi/palkkavertailu). Om du är medlem i ett fackförbund kan ditt eget förbund ge dig råd i lönefrågor.

  • Se till att ditt cv, ansökningsbrev, studieprestationsutdrag, examensbevis och arbetsintyg finns lätt tillgängliga om de skulle behövas under eller efter intervjun.

  • Förbered dig på att ställa frågor under eller i slutet av intervjun. Tänk på förhand på vad du vill veta om till exempel organisationskulturen, dina framtida kollegor, arbetsintroduktionen och en typisk arbetsdag i det aktuella arbetet.

  • Klä dig rätt till anställningsintervjun. Besök arbetsgivarens webbplats eller sidor på sociala medier för att hitta tips på lämplig klädsel i organisationen.

  • Efter intervjun är det artigt att skicka ett meddelande till intervjuaren där du tackar för mötet. Samtidigt är det också bra att berätta om intervjun stärkte ditt intresse för jobbet. Du kan också du ställa frågor och klargöra saker som eventuellt blev oklara. 

  • Tveka inte att be om respons efter intervjun. Om du inte fick jobbet är det särskilt viktigt att be intervjuaren om respons på hur du presterade under intervjun och fråga vad som betonades vid valet av arbetstagare. Responsen kan vara till nytta för dig vid kommande anställningsintervjuer.

Arbetsavtal

Be om ett skriftligt arbetsavtal för varje anställning, även för sommarjobb och korta arbetsförhållanden. Ett skriftligt avtal säkerställer att båda parter känner till vad som överenskommits. Avtalet är också till hjälp i en problemsituation eftersom parterna kan hänvisa till det i frågor som gäller anställningsförhållandet.

För mer information om arbetsavtal, se arbetarskyddsförvaltningens webbplats.

Även Akavas guide På alerten i arbetslivet innehåller information om vad man kan och ska beakta när man ingår ett arbetsavtal.