En arbetsansökan, det vill säga ett ansökningsbrev, kallas också motivationsbrev. Brevets viktigaste syfte är att lyfta fram din motivation, kompetens och dina styrkor samt visa din lämplighet för anställningen du söker. I ansökningsbrevet kan du sammanställa exempel på dina kompetensområden och ge konkreta exempel på var du har fått din kompetens. Brevet ska ge en allmän bild av vem du är, medan den mer detaljerade informationen om din utbildning och arbetslivserfarenhet hör hemma i ditt cv.
Den tredelade strukturen nedan kan vara till hjälp när man skriver ett ansökningsbrev. Ett ansökningsbrev ska vara högst en sida långt.
Del 1 i ansökningsbrevet: Varför?
Ett ändamålsenligt ansökningsbrev fångar läsarens uppmärksamhet genast med den första meningen. Tänk på hur du vill inleda din ansökan. Du kan använda din fantasi och kreativitet, eftersom brevet inte behöver – och ska kanske inte heller – börja i stil med: ”Jag är 23 år och studerar geografi ...”
Ett väl formulerat ansökningsbrev klargör genast för läsaren varför du är intresserad av anställningen. I allmänhet ställer läsaren frågan ”varför?”. ”Varför söker du det här jobbet? Varför är du intresserad av just den här uppgiften? Varför är du intresserad av att arbeta i just vår organisation?” Därför är det viktigt att du skräddarsyr ansökningsbrevet för varje jobb du söker och att du lyfter fram din motivation och ditt intresse för just den aktuella arbetsuppgiften.
Ta reda på vad som är viktigt för organisationen i fråga och försök skapa lämpliga kopplingar mellan de här prioriteringarna och din egen profil i hela ansökningsbrevet. En bra källa till bakgrundsinformation är till exempel organisationens värderingar, mission och strategi, som ofta finns på organisationens webbplats. Du kan också hitta information om aktuella och viktiga frågor på organisationens sidor på sociala medier.
Del 2 i ansökningsbrevet: Vad?
När du har berättat om din motivation och dina intressen är det dags att övertyga läsaren med hjälp av dina kompetenser och styrkor. Den andra frågan som läsaren ställer sig är ”vad?”. ”Vilka är dina kompetenser? Vad tillför du till vår arbetsgemenskap om vi väljer dig? Vad har du gjort under din karriär?” Reflektera över vilka kompetenser och styrkor som är de mest relevanta för anställningen.
De viktigaste kraven och förutsättningarna står oftast i platsannonsen, så läs den noggrant. Om du söker anställning med en öppen ansökan bör du försöka ta reda på vilket kunnande som prioriteras högst för uppgiften. Du kan till exempel söka efter liknande platsannonser som andra organisationer publicerat, titta på Linkedin-profiler för personer inom liknande uppgifter eller intervjua personer med liknande uppgifter.
Lyft fram din kompetens med konkreta och koncisa exempel: du kan nämna sådana studier, arbetsuppgifter, projekt, frivilligarbeten eller förtroendeuppdrag som har byggt på din kompetens. Fokusera på de kompetensområden som har särskild relevans för uppgiften och håll ditt ansökningsbrev kort och koncist. Berätta hur dina kompetenser och styrkor är till nytta för arbetsgivaren, vilka behov just din kompetens möter och hur du kan använda din kompetens i dina kommande uppgifter.
Del 3 i ansökningsbrevet: Vem?
I slutet av ansökningsbrevet kan du föra fram din egen personlighet, eftersom läsaren också vill veta vem du är. Du kan svara på frågan genom att berätta om dina arbetssätt, dina styrkor och till exempel hur du agerar när du arbetar ensam eller med andra. Du kan också berätta om respons du fått.
Föreslå en fortsatt kontakt i slutet av ansökningsbrevet: berätta att du är villig att träffas och diskutera vidare. Kom också ihåg att lägga till dina kontaktuppgifter i ansökningsbrevet.
Ansökningsbrevets utformning
Ditt ansökningsbrev kan ha samma visuella uttryck som ditt cv. Det som ska framgå tydligt i brevet är dina kontaktuppgifter, brevets datering, namnet på den organisation din ansökan riktar sig till och anställningen du söker. Om du känner till mottagarens namn kan du lägga till i ansökningsbrevet.
Fler tips på hur du skriver ett ansökningsbrev hittar du i Guiden för arbetssökning (pdf).
Be om feedback på din arbetsansökan och ditt cv
Innan du skickar in ditt ansökningsbrev och cv är det bra att be till exempel en vän, studiekamrat eller familjemedlem att läsa dem, eftersom ett par utomstående ögon lättare upptäcker eventuella stavfel, felaktigheter eller uppgifter som saknas. Du kan också be om respons från Karriärservicens drop-in stöd för arbetssökning.
Frågor till den som ger respons:
- Hurdant första intryck ger mitt ansökningsbrev och cv om mig?
- Kommer min motivation tydligt fram?
- Kommer min kompetens tydligt fram?
- Vilka är de viktigaste kompetensområdena som jag lyfter fram i min ansökan och mitt cv?
- Hur syns min personlighet i texten?