Opiskelijaneuvonta

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Opiskelijaneuvonnan palvelupisteet palvelevat kaikkia yliopiston opiskelijoita. Yleistä opintoneuvontaa tarjotaan kaikilla kampuksilla. Oman tiedekuntasi tutkintoihin ja opintoihin liittyvää neuvontaa saat tiedekuntasi lähipalvelupisteeltä. Haku- ja opiskelijaneuvonnan asiakaspalvelubotti Hubotti vastaa chatissa kysymyksiisi ympäri vuorokauden.

Näin valitset palvelupisteen

Valkoinen kyltti, jossa kolmella kielellä teksti "Opiskelijaneuvonta"

Valitse palvelupiste sen mukaan, tarvitsetko yleistä neuvontaa vai tutkintoosi liittyvää neuvontaa.

Yleistä neuvontaa kaikille opiskelijoille tarjoavat seuraavat palvelupisteet:

Tiedekuntakohtaista neuvontaa tarjoavat Kruununhaan, Kumpulan, Meilahden, Metsätalon, Porthanian, Siltavuoren ja Viikin opiskelijapalvelut. Nämä palvelupisteet ovat  erikoistuneet yhteen tai useampaan tiedekuntaan ja tarjoavat kyseisen tiedekunnan tutkintoihin ja opintoihin liittyvää neuvontaa.

Tohtorintutkintoon liittyvissä kysymyksissä neuvoo tohtorikoulutuksen palvelut. Avoimen yliopiston opiskelijat voivat olla yhteydessä Avoimen yliopiston opintoneuvontaan.

Yleistä neuvontaa Sisun käyttöön (tekniset kysymykset, oikean hakemustyypin valinta jne.) antaa Kaisa-talon palvelupiste. Jos tarvitset koulutusohjelma- tai opintosuuntakohtaista Sisu-neuvontaa, ota yhteyttä oman tiedekuntasi lähipalvelupisteeseen.

Näin otat yhteyttä neuvontaan

Punainen lankapuhelin valkoisella taustalla.

Tarkista ensin, löytyykö vastaus kysymyksiisi helposti ohjeista. Opiskelijaneuvontaan tulee paljon kysymyksiä esimerkiksi seuraavista aiheista: lukuvuosi-ilmoittautuminen, yhteys- ja henkilötietojen muutokset, opintosuoritusotteet ja opiskelutodistukset, matka-alennukset ja muut opiskelijaetuudet, yliopiston rahastojen apurahat, opiskelu-oikeudet ja Sisun käyttöön liittyvät kysymykset.

Kun otat yhteyttä neuvontaan, valitse yhteydenottotapa, joka sopii omaan tilanteeseesi parhaiten:

  • Vierailu palvelupisteellä: Tarkista haluamasi palvelupisteen aukioloajat ja sijainti alta. Huomaathan, että osassa lähipalvelupisteitä voit vierailla vain ajanvarauksella.
  • Sähköposti: Käytä viestien lähettämiseen ensisijaisesti yliopiston sähköpostiosoitettasi. Jos lähetät viestisi muusta osoitteesta, mainitse viestissä aina koko nimesi, opiskelijanumero (tai syntymäaika) sekä puhelinnumerosi.
  • Puhelin: Tarkista haluamasi palvelupisteen puhelinajat alta. Puhelinpalvelu on tarkoitettu yleisiä kysymyksiä varten. Kaisa-talon palvelupisteessä ei anneta puhelinneuvontaa.
  • Chat: Kaisa-talon palvelupiste antaa yleistä opiskelijaneuvontaa chatissa. Palveluaikojen ulkopuolella chatissa päivystää asiakaspalvelubotti Hubotti, jolta voit kysyä yksinkertaisia opintoihin liittyviä kysymyksiä. Löydät chatin tämän sivun oikeasta reunasta.
  • Ajanvaraus: Jos asiasi vaatii pidempää selvittelyä, voit varata ajan oman tiedekuntasi lähipalvelupisteeseen. Kerro ajan varaamisen yhteydessä mahdollisimman tarkkaan mitä asiasi koskee. Näin pystymme paremmin varautumaan tuloosi.

Huom! Ethän ota yhteyttä neuvontaan Sisun kautta. Sisussa jätetyt viestit ja kommentit on tarkoitettu ensisijaisesti sinun ja ohjaavan opettajasi väliseen yhteydenpitoon.

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta

Kaisa-talon kierreportaat.

Kaisa-talon opiskelijaneuvonnan pisteellä voit hoitaa lukuvuosi-ilmoittautumiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, viralliset opintosuoritusotteet, opiskelijoiden matkalippujen ostotodistukset sekä saat yleistä neuvontaa yliopistoon kirjoittautumiseen ja opiskelijaetuuksiin liittyen. Muissa asioissa palvelevat lähipalvelupisteet, jotka ovat erikoistuneet yhteen tai useampaan tiedekuntaan. 

Yhteystiedot:

Pääkirjasto Kaisan sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30
PL 53, 00014 Helsingin yliopisto
studentinfo@helsinki.fi

Aukioloajat ja palvelut:

Sähköposti

Palvelupiste

  • osoite: pääkirjasto, Kaisa-talon sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30
  • maanantaisin ja torstaisin klo 12–15
  • Poikkeus: maanantaina 6.2. suljettu

Chat

  • Chatbot-palvelumme on auki ympäri vuorokauden. Botti ymmärtää parhaiten lyhyitä kysymyksiä, yhden kysymyksen kerrallaan. Hubotti on uusi ja sitä kehitetään jatkuvasti. Mikäli botti ei osaa vastata kysymykseesi, se voi siirtää keskustelun neuvojalle, silloin kun neuvoja on paikalla tai voit jättää yhteydenottopyynnön asiakaspalvelijalle sen kautta. 
  • Neuvoja on paikalla chatissa tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 12-14. Poikkeukset: pe 3.2. ja ti 28.2. emme ole paikalla.
  • Chat-linkki löytyy tämän sivun oikeasta reunasta.

Sisu-neuvonta

  • Sisuun liittyvät tekniset kysymykset sekä yleinen neuvonta esimerkiksi oikean hakemustyypin valintaan
  • valmistaudu jakamaan oma opintosuunnitelmasi Sisussa
  • Walk-in Sisu-neuvonta Zoomissa

  • Pop-up Sisu-neuvonta Ohjauskulmassa
    • ti 28.2. klo 13-15, Viikin ohjauskulma, Infokeskus Korona, Viikin kampuskirjasto, Viikinkaari 11 A
    • ke 1.3. klo 14-16, Kaisatalon ohjauskulma, Kaisatalon kirjasto 3. kerros, Fabianinkatu 30, pääovien vieressä

Puhelinpalvelu

  • Kaisa-talon opiskelijapalvelupisteellä ei ole puhelinpalvelua
  • puhelinasiointi on mahdollista lähipalvelupisteissä, joiden yhteystiedot ja puhelinajat löydät selaamalla ohjetta alaspäin
  •  

Kruununhaan opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen opintoneuvonta: Svens­ka social- och kom­mu­nal­högs­ko­lan, val­tio­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot:

Svenska social- och kommunalhögskolan, Snellmaninkatu 12, käynti Yrjö-Koskisen kadulta
PL 16, 00014 Helsingin yliopisto
Puh. 02941 22221 (pvm/mpm)
kruununhaka-student@helsinki.fi

Poikkeukselliset aukioloajat:

Kruununhaan opiskelijapalveluiden puhelinpalvelu on toistaiseksi suljettu. Puhelinpalvelun mahdollisista aukioloajoista ilmoitetaan erikseen. Palvelemme tavalliseen tapaan sähköpostitse ja ajanvarauksella.

Kruununhaan opiskelijapalveluiden ajanvarausneuvonta on suljettu 22.12.2022–8.1.2023. Sähköposteihin vastaamme mahdollisuuksien mukaan, mutta vastausaika voi olla tavallista pidempi.

Aukioloajat:

Huomioithan, että puhelinpalvelu on tarkoitettu yleisiä kysymyksiä varten. Mikäli tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, voit lähettää sähköpostia tai varata neuvonta-ajan oheisen linkin kautta.

Valtiotieteellinen tiedekunta
Puhelinpalvelu
suljettu

Svens­ka social- och kom­mu­nal­högs­ko­lan
Puhelinpalvelu
suljettu

Tutkintotodistusten nouto
Kaisa-talon opiskelijaneuvonta
Pääkirjasto Kaisan sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30
ma ja to klo 12–15

tai

Helsingin yliopiston pääkirjaston asiakaspalvelu
Pääkirjasto Kaisan sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30
Tarkistathan kirjaston asiakaspalvelun aukioloajat kirjaston verkkosivuilta.  

Huom! Tutkintotodistusten noutopiste on siirtynyt Kaisa-taloon 22.11.2021 alkaen. Tarkista saamastasi sähköpostista, mistä todistuksesi on noudettavissa.

Kumpulan opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: ma­te­maat­tis-luon­non­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot

Physicum, Gustaf Hällströmin katu 2
PL 64, 00014 Helsingin yliopisto
Puh. 02941 50066 (pvm/mpm)
kumpula-student@helsinki.fi

DROP IN -opinto-ohjausta ja neuvontaa

Drop-in ohjauksessa voit tulla keskustelemaan opinto-ohjaajan tai opintoneuvojan kanssa ilman ajanvarausta. Drop in -ohjauksessa aikaa on varattu n. 20 minuuttia opiskelijaa kohden.

Keskiviikkosin klo 13 - 15

  • 18.1.
  • 8.2.
  • 1.3.
  • 22.3.
  • 12.4.
  • 3.5.

Huoneet G 244 (kampuskirjasto 2. krs.)

Puhelinpalvelu 

Torstaisin klo 13–15. 

Sähköposti

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: kumpula-student@helsinki.fi

Ajanvaraus

Mikäli tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, voit varata neuvonta-ajan oheisen linkin kautta.

Tutkintotodistusten nouto

Torstaisin klo 13-15. Tiedekunnan kanslia (Physicum, 2. kerros)

 

 

Meilahden opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: lää­ke­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot:

Meilahti
Biomedicum 1, 3. kerros, Haartmaninkatu 8
PL 63, 00014 Helsingin yliopisto

Puh. 02941 26200 (pvm/mpm)

meilahti-student@helsinki.fi
meilahti-specialist@helsinki.fi (ammatillinen jatkokoulutus)
meilahti-phd@helsinki.fi (tieteellinen jatkokoulutus)

Aukioloajat:

Palvelupiste:
to klo 12–14 

Puhelinpalvelu:
ma klo 12–15 
to klo 12–14

Puhelinpalvelussa vastaavat erikoislääkärikoulutuksen linja sekä yleisen neuvonnan linja.

Poikkeukset aukioloihin:

 

Metsätalon opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: hu­ma­nis­ti­nen tie­de­kun­ta, teologinen tiedekunta

Yhteystiedot:

Metsätalo, C-siipi, 3. kerros, huone C305, Unioninkatu 40
PL 24, 00014 Helsingin yliopisto
Puh. 02941 22322 (humanistisen tiedekunnan neuvonta) (pvm/mpm)
Puh. 02941 22699 (teologisen tiedekunnan neuvonta) (pvm/mpm)
metsatalo-student@helsinki.fi

Ota yhteyttä Metsätalon opiskelijapalveluihin puhelimitse puhelinpalvelun aukioloaikoina tai sähköpostitse. Voit myös varata neuvonta-ajan ajanvarauksella. Jos ajanvarausajat ovat varattuina, soita tai lähetä sähköpostia.

Poikkeusaukioloajat:

Puhelinpalvelu:

Humanistinen tiedekunta
ma klo 14–16
ti klo 13–15 
to klo 9–11

Teologinen tiedekunta
ma klo 14–16
to klo 9–11

Ajanvaraus:

Voit varata neuvonta-ajan Vihta-järjestelmän kautta.

Tutkintotodistusten nouto:

  • Tutkintotodistuksia toimitetaan pääsääntöisesti postitse.
  • Todistusten noutopiste on siirtynyt Kaisa-taloon 22.11.2021 alkaen. Tarkista saamastasi sähköpostista, mistä todistuksesi on noudettavissa.
  • Jos sinulla on kysyttävää, laita sähköpostia osoitteeseen metsatalo-student@helsinki.fi otsikolla "Tutkintotodistukset".

Porthanian opiskelijapalvelut

Opintoneuvonta

Tiedekuntakohtainen neuvonta: oikeustieteellinen tiedekunta sekä Kielikeskuksen neuvonta.

Oikeustieteellisen tiedekunnan opintoneuvonta

Voit ottaa yhteyttä oikeustieteellisen tiedekunnan opintoneuvontaan sähköpostitse, puhelimitse tai ajanvarauksen kautta.

Otsikoi viestisi selkeästi. Kiireellisissä tapauksissa lisää sähköpostin otsikkokenttään “KIIREELLINEN” ennen viestin aihetta ja selvitä viestissä kiireellisyyden syy. Kiireellisissä tapauksissa voit ottaa yhteyttä myös puhelinneuvontaan.

Opintoneuvonnan palvelut

Puhelinneuvonta

Puhelinneuvonnassa tarjotaan yleistä neuvontaa. Tarvitessasi koulutusohjelmakohtaista tai syventävää neuvontaa, ota yhteyttä sähköpostitse tai varaa neuvonta-aika oheisen linkin kautta.

Opintoneuvonnan vastaanotto

Neuvonnan vastaanotolla tarjotaan yleistä ja syventävää neuvontaa sekä Sisu-ohjausta. 
Varatessasi aikaa neuvonnan vastaanotolle, oleellista on varata asiasi kannalta oikeantyyppinen palvelu.

  • Yleinen neuvonta auttaa mm. opintosuunnitelman laatimisessa, opintojen hyväksilukemisessa, sekä suoritettujen opintojen tarkastamisessa valmistumisen kannalta;  
  • Syventävä neuvonta auttaa mm. tutkinnon suorittamiseen liittyvissä asioissa, koulutusohjelman tutkintovaatimuksissa sekä muissa syvempää opintoneuvontaa vaativista opintoihin liittyvistä asioissa; ja  
  • Sisu-ohjaus auttaa mm. laatimaan opintosuunnitelma Sisussa, sijoittamaan opintoja opintosuunnitelmaan, sekä opintojaksojen/osasuoritusten/kokonaisuuksien kokoamisessa sekä näihin liittyvissä teknisissä kysymyksissä.  

Ollessasi epävarma tarvitsemasi neuvonnan tai ohjauksen tyypistä, ota yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse.  
Voit varata neuvonta-ajan oheisen linkin kautta. Mainitse aikaa varatessasi toivotko lähi- vai etätapaamista.

Opintoneuvonnan yhteystiedot

Puhelinnumero 02941 24720 (pvm/mpm)
Puhelinneuvonnan aukioloajat
ma klo 14–15
ke klo 11–12

Sähköposti
porthania-student@helsinki.fi 

Vaasan yksikön opintoneuvonta
oik-vaasa-neuvonta@helsinki.fi  

Postiosoite
Svenska social- och kommunalhögskolan
Snellmaninkatu 12
PL 16
00014 Helsingin yliopisto

Käyntiosoite  

Ennalta varattuja opiskelijaneuvonnan lähitapaamisia järjestetään sekä Porthaniassa (Yliopistonkatu 3, 6. krs, P666) että Svenska social- och kommunalhögskolanissa (Yrjö-Koskisen katu 3).

Lomakkeet voi jättää Social- och kommunalhögskolanin aulan postilokeroon numero 60 (”Porthanian opiskelijapalvelut”) rakennuksen aukioloaikoina.  

Tutkintotodistusten noutopiste on siirtynyt Kaisa-taloon 22.11.2021. Tarkemmat ohjeet todistuksen noutamiseksi toimitetaan sähköpostitse.

Siltavuoren opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: kasvatus­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Huom! Minervan tilamuutoksista johtuen ajanvarauksellinen neuvonta pidetään tammikuussa etänä.

Yhteystiedot:

Minerva, Siltavuorenpenger 5 A, K1-kerros 
PL 9, 00014 Helsingin yliopisto
Puh. 02941 29600 (pvm/mpm)
siltavuori-student@helsinki.fi

Aukioloajat:

Puhelinpalvelu torstaisin klo 10–12 (15.12.2022 saakka). Tämän jälkeen puhelinpalvelu on auki torstaisin seuraavina ajankohtina:

  • 20.4.2023 - 15.6.2023 klo 10-12
  • 17.8.2023 - 21.9.2023 klo 10-12
  • 30.11.2023 - 21.12.2023 klo 10-12

Todistusten nouto Kaisa-talosta 9.1.2023 alkaen:

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta
Pääkirjasto Kaisan sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30
ma ja to klo 12–15

tai

Helsingin yliopiston pääkirjaston asiakaspalvelu
Pääkirjasto Kaisan sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30

Tarkistathan mahdolliset poikkeukselliset aukioloajat Kaisa-talon opiskelijaneuvonnan tai kirjaston verkkosivuilta.  

Huomioi myös nämä:

  • Huomioithan, että puhelinpalvelu on tarkoitettu yleisiä opintoihin liittyviä kysymyksiä varten. Mikäli tarvitset opintosuuntakohtaista neuvontaa puhelimitse, voit varata neuvonta-ajan oheisen linkin kautta. 
  • Jos asiasi vaatii pidempää käsittelyä, voit varata ajan oheisesta linkistä. Ajanvarauksellinen neuvonta järjestetään pääasiassa etäyhteydellä, mutta halutessasi voit varata ajan myös lähitapaamiseen.
  • Tohtorikoulutuksen neuvontapalvelujen yhteystiedot löytyvät täältä.

Viikin opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta opiskelijoille: bio- ja ym­pä­ris­tö­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta, eläin­lää­ke­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta, far­m­asian tie­de­kun­ta, maa­ta­lous-met­sä­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta.

Oletko hakemassa opiskelijaksi? Opiskelijanvalintoihin ja hakemiseen liittyvissä asioissa olethan yhteydessä Helsingin yliopiston hakuneuvontaan.

Yhteystiedot:

Infokeskus, 2. kerros, huone 2050, Viikinkaari 11
PL 56, 00014 Helsingin yliopisto
Puh. +358 2941 57600 (pvm/mpm)
viikki-student@helsinki.fi

Aukioloajat

Asiakaspalvelupiste on auki torstaisin klo 13-15.

  • Suljettu 22.12.2022–5.1.2023

Sähköposti

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: viikki-student@helsinki.fi.

Ajanvaraus

Voit varata ajan opintoneuvojalle oheisen ajanvarauslinkin kautta. Ajanvaraus voidaan toteuttaa  joko puhelimitse, videotapaamisena tai kasvotusten. Jos muuta ei ole sovittu ennen tapaamista, oletuksena on, että opintoneuvoja soittaa sinulle.

Puhelinneuvonta

Palvelemme puhelimitse torstaisin klo 13-15 (puh. 02941 57600). Suljettu 22.12.2022–5.1.2023.

Huomioithan, että puhelinpalvelu on tarkoitettu yleisiä kysymyksiä varten. Mikäli tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, voit varata neuvonta-ajan oheisen linkin kautta.

  • Pieneläin- ja hevossairaalassa opiskelijapalveluja sopimuksen mukaan.
  • Mäntsälän tuotantoeläinsairaalassa neuvontaa sopimuksen mukaan.

Muut neuvontapalvelut

Muistathan, että opiskelijapalvelujen lisäksi yliopisto tarjoaa opiskelusi tueksi myös monia muita palveluita. Oletko lähdössä opiskelijavaihtoon? Tarvitsetko neuvontaa kieliopintoihin tai urasuunnitteluun? Tai ehkä tukea mielen hyvinvointiin tai tietoteknisiin ongelmiin?

Opiskelijan ohjeiden Neuvontakompassista löydät oikean suunnan tarvitsemiesi palvelujen äärelle tilanteessa kuin tilanteessa.

Oletko vasta hakemassa Helsingin yliopistoon? Uusia hakijoita neuvoo yliopiston Hakijapalvelut.