Opiskelijaneuvonta

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Opiskelijaneuvonnan palvelupisteet palvelevat kaikkia yliopiston opiskelijoita. Yleistä opintoneuvontaa tarjotaan kaikilla kampuksilla. Kaisa-talon yleinen opiskelijaneuvonta neuvoo sinua myös kieli- ja viestintäopintoihin liittyvissä kysymyksissä. Oman tiedekuntasi tutkintoihin ja opintoihin liittyvää neuvontaa saat tiedekuntasi lähipalvelupisteeltä.

Kiireinen kysymys ja opiskelijaneuvonta suljettuna? Haku- ja opiskelijaneuvonnan asiakaspalvelubotti Hubotti vastaa chatissa kysymyksiisi ympäri vuorokauden!

Näin valitset palvelupisteen

Valitse palvelupiste sen mukaan, tarvitsetko yleistä neuvontaa vai tutkintoosi liittyvää neuvontaa.

Yleistä neuvontaa kaikille opiskelijoille tarjoavat seuraavat palvelupisteet:

Tiedekuntakohtaista neuvontaa tarjoavat Kruununhaan, Kumpulan, Meilahden, Metsätalon, Porthanian, Siltavuoren ja Viikin opiskelijapalvelut. Nämä palvelupisteet ovat  erikoistuneet yhteen tai useampaan tiedekuntaan ja tarjoavat kyseisen tiedekunnan tutkintoihin ja opintoihin liittyvää neuvontaa.

Tohtorintutkintoon liittyvissä kysymyksissä neuvoo tutkijakoulutuksen palvelut. Avoimen yliopiston opiskelijat voivat olla yhteydessä avoimen yliopiston opintoneuvontaan.

Yleistä neuvontaa Sisun käyttöön (tekniset kysymykset, oikean hakemustyypin valinta jne.) antaa Kaisa-talon palvelupiste. Jos tarvitset koulutusohjelma- tai opintosuuntakohtaista Sisu-neuvontaa, ota yhteyttä oman tiedekuntasi lähipalvelupisteeseen.

Näin otat yhteyttä neuvontaan

Tarkista ensin, löytyykö vastaus kysymyksiisi helposti ohjeista. Opiskelijaneuvontaan tulee paljon kysymyksiä esimerkiksi seuraavista aiheista:

Kun otat yhteyttä neuvontaan, valitse yhteydenottotapa, joka sopii omaan tilanteeseesi parhaiten:

  • Vierailu palvelupisteellä: Tarkista haluamasi palvelupisteen aukioloajat ja sijainti alta. Huomaathan, että osassa lähipalvelupisteitä voit vierailla vain ajanvarauksella.
  • Sähköposti: Käytä viestien lähettämiseen ensisijaisesti yliopiston sähköpostiosoitettasi. Jos lähetät viestisi muusta osoitteesta, mainitse viestissä aina koko nimesi, opiskelijanumero (tai syntymäaika) sekä puhelinnumerosi.
  • Puhelin: Tarkista haluamasi palvelupisteen puhelinajat alta. Puhelinpalvelu on tarkoitettu yleisiä kysymyksiä varten. Kaisa-talon palvelupisteessä ei anneta puhelinneuvontaa.
  • Chat: Chatissa päivystää asiakaspalvelubotti Hubotti, jolta voit kysyä yksinkertaisia opintoihin liittyviä kysymyksiä. Löydät chatin tämän sivun oikeasta reunasta palaute-kuvakkeen yläpuolelta. Jos et näe chattia, tarkista että olet hyväksynyt toiminnalliset evästeet.
  • Ajanvaraus: Jos asiasi vaatii pidempää selvittelyä, voit varata ajan oman tiedekuntasi lähipalvelupisteeseen. Kerro ajan varaamisen yhteydessä mahdollisimman tarkkaan mitä asiasi koskee. Näin pystymme paremmin varautumaan tuloosi.

Huom! Ethän ota yhteyttä neuvontaan Sisun kautta. Sisussa jätetyt viestit ja kommentit on tarkoitettu ensisijaisesti sinun ja ohjaavan opettajasi väliseen yhteydenpitoon.

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta

Kaisa-talon opiskelijaneuvonnassa:

  • neuvomme lukuvuosi-ilmoittautumiseen, opiskeluoikeuksiin, opiskelijaetuuksiin liittyvissä kysymyksissä
  • neuvomme Kielikeskuksen opetustarjontaa, kursseille ilmoittautumista ja tutkintoon kuuluvien pakollisten kieli- ja viestintäopintojen suorittamista ja hyväksilukua koskevissa kysymyksissä. Valinnaisten kieliopintojen hyväksilukemisesta neuvoo oma lähipalvelupiste.
  • autamme Sisuun liittyvissä yleisissä ja teknisissä kysymyksissä, esimerkiksi liittyen opintosuunnitelmaan, kurssi-ilmoittautumisiin ja osasuorituksiin
  • teemme henkilötietojen muutoksia opiskelijarekisteriin
  • annamme esimerkiksi virallisia opintosuoritusotteita, opiskelijatodistuksia, ateriatukikortteja, sekä lukuvuositarroja opiskelijakorttiin
  • täytämme erilaisia lomakkeita, kuten HSL-alennuslomakkeita

Sähköposti

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin:

Jos tarvitset opintosuoritusotteen, tutustu otteen tilaamista koskeviin ohjeisiin ennen yhteydenottoa.

Palvelupiste

Kaisa-talon opiskelijaneuvonnan asiakaspalvelupiste Kaisa-kirjaston sisääntuloaulassa, 3. kerros, Fabianinkatu 30 

  • maanantaisin klo 12–16
  • torstaisin klo 12–15

Neuvonta Zoomissa

Kaisa-talon neuvonnassa Zoomissa voit saada apua ja neuvontaa samoihin asioihin kuin palvelupisteellä, esimerkiksi yleinen ja tekninen Sisu-neuvonta onnistuu hyvin Zoomissa. Sisu-kysymyksissä valmistaudu jakamaan oma opintosuunnitelmasi Sisussa. Voit tulla Zoom-neuvontaan sinulle sopivana hetkenä Zoomin ollessa auki. Mikäli neuvonnassa on jonoa, odotathan odotushuoneessa. Päästämme sinut sisään mahdollisimman pian.

  • Zoom-neuvonta tiistaisin klo 14–16
  • Zoom on poikkeuksellisesti kiinni ti 11.3.2025

Pop up -Sisu-neuvonta

Kaisa-talon Ohjauskulmassa 

  • to 22.5.2025 klo 14–16
  • ke 18.6.2025 klo 14–16

Chat

  • Opiskelijaneuvonnan asiakaspalvelubotti Hubotti palvelee ympäri vuorokauden. Löydät chat-kuvakkeen sivun oikeasta reunasta palaute-kuvakkeen yläpuolelta. Jos et näe chattia, tarkista että olet hyväksynyt toiminnalliset evästeet.
  • Hubotti palvelee kolmella kielellä: suomi, ruotsi ja englanti. Botti puhuu sitä kieltä, jonka kieliseltä sivulta aloitat keskustelun. Jos botti ei osaa vastata kysymykseesi, voit jättää chatin kautta yhteydenottopyynnön asiakaspalvelijalle.

Postiosoite

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta
PL 59, 00014 Helsingin yliopisto

Kaisa-talon opiskelijapalvelupisteellä ei ole puhelinpalvelua.

Kruununhaan opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen opintoneuvonta: Svens­ka social- och kom­mu­nal­högs­ko­lan, val­tio­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot:

  • Valtiotieteellinen tiedekunta, Unioninkatu 37, PL 54, 00014 Helsingin yliopisto
  • Svenska social- och kommunalhögskolan, Snellmaninkatu 12 (käynti Yrjö-Koskisen kadulta), PL 16, 00014 Helsingin yliopisto

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: kruununhaka-student@helsinki.fi

Ajanvaraus:

Jos tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, varaa aika opintoneuvontaan. Valtiotieteellisen tiedekunnan ajanvarausneuvonta pidetään Metsätalossa (Unioninkatu 40).

Tutkintotodistusten nouto:

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta tai kirjaston asiakaspalvelu (sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30). Tarkista tarkemmat tiedot saamastasi sähköpostista.

Poikkeukset aukioloaikoihin:

Ajankohtaiset poikkeukset aukioloajoissa päivitetään tähän. Tällä hetkellä ei ole tiedossa olevia poikkeuksia. 

Kumpulan opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: ma­te­maat­tis-luon­non­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot:

Drop in -opintoneuvontaa:

Viikottain järjestettävässä drop-in ohjauksessa voit tulla keskustelemaan opintoneuvojan kanssa ilman ajanvarausta. Drop-in -ohjauksessa aikaa on varattu n. 20 minuuttia opiskelijaa kohden.

Keskiviikkoisin 15.1.–21.5.2024 klo 13.00–15.00

Tiedekunnan kanslia, Physicum 2. kerros, Gustav Hällströminkatu 2.

Puhelinpalvelu:

Torstaisin klo 13–15.

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: kumpula-student@helsinki.fi

Ajanvaraus:

Jos tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, varaa aika opintoneuvontaan.

Tutkintotodistusten nouto:

Torstaisin klo 13-15. Tiedekunnan kanslia (Physicum, 2. kerros).

Poikkeukset aukioloihin:

Meilahden opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: lää­ke­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot:

  • Biomedicum 1, 3. kerros, Haartmaninkatu 8, PL 63, 00014 Helsingin yliopisto

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin:

Poikkeuksia aukioloihin:

 

Puhelinpalvelu:

Puhelinpalvelussa vastaavat yleisen neuvonnan linja sekä erikoislääkärikoulutuksen linja. Yleisen neuvonnan puhelimeen vastaa opintoneuvoja, joka antaa neuvontaa yleisissä tutkinto-opiskeluun liittyvissä asioissa:

  • yleinen linja: ma klo 12–13.30
  • erikoislääkärikoulutus: ma klo 12–15 ja to klo 12–14

Puh. 02941 26200 (pvm/mpm)

Palvelupiste:

Palvelupisteemme on auki keskiviikkoisin klo 12–14. 

Jos tarvitset syvällisempää tai koulutusohjelmakohtaista neuvontaa, varaa aika opintoneuvontaan.

 

Oletko vasta hakemassa Helsingin yliopistoon? Uusia hakijoita neuvoo yliopiston Hakijapalvelut.

Metsätalon opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: hu­ma­nis­ti­nen tie­de­kun­ta, teologinen tiedekunta

Yhteystiedot:

  • Metsätalo, C-siipi, 3. kerros, huone C305, Unioninkatu 40, PL 24, 00014 Helsingin yliopisto
  • Puh. 02941 22322 (humanistisen tiedekunnan neuvonta) (pvm/mpm)
  • Puh. 02941 22699 (teologisen tiedekunnan neuvonta) (pvm/mpm)
  • metsatalo-student@helsinki.fi

Puhelinpalvelu:

  • Humanistinen tiedekunta: maanantaisin klo 14–16 ja torstaisin klo 9–11.
  • Teologinen tiedekunta: maanantaisin klo 14–16 ja torstaisin klo 9–11.

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: metsatalo-student@helsinki.fi

Ajanvaraus:

Halutessasi voit varata henkilökohtaisen neuvonta-ajan Vihta-järjestelmän kautta. Jos ajanvarausajat ovat varattuina, soita tai lähetä sähköpostia.

Pop up -opintoneuvonta:

Kevätlukukausi 2025:

  • torstai 9.1. klo 13.00–15, hum ja teolog. uusien ja tauolta palaavien talviorientaatio/-info (linkki tiedotteeseen), Metsätalo, B310 (sali 11) 
  • torstai 9.1. klo 16–17.30, humanistinen ja teologinen tiedekunta, Metsätalo, B214 (sali 4)
  • torstai 13.2 klo 16–17.30, humanistinen ja teologinen tiedekunta, Porthania, P722, P723 ja P724
  • torstai 13.3. klo 16–17.30, humanistinen ja teologinen tiedekunta, Porthania, P723 ja P724
  • torstai 10.4. klo 16–17.30, humanistinen ja teologinen tiedekunta, Porthania, P722, P723 ja P724
  • torstai 15.5. klo 16–17.30, humanistinen ja teologinen tiedekunta, Porthania, P722, P723 ja P724

Pop up -opintoneuvontaa. Ota oma tietokoneesi mukaan. 

Tutkintotodistusten nouto:

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta tai kirjaston asiakaspalvelu (sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30). Tarkista tarkemmat tiedot saamastasi sähköpostista.

Poikkeukset aukioloaikoihin:

Palvelu suljettu 20.12.2024–7.1.2025 (puhelinpalvelu ja ajanvaraus). 

Porthanian opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: oikeustieteellinen tiedekunta

Yhteystiedot:

Ennalta sovitut tapaamiset järjestetään Porthaniassa (Yliopistonkatu 3) huoneessa 363.

Puhelinpalvelu:

Toistaiseksi suljettu.

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: porthania-student@helsinki.fi tai oik-vaasa-neuvonta@helsinki.fi (Vaasan yksikön opintoneuvonta)

Ajanvaraus:

Jos tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, voit varata ajan opintoneuvontaan.

Pop up -opintoneuvonta:

Pop up -opintoneuvontaa noin kerran kuukaudessa Porthanian lehtisalissa (P219). Seuraava Pop up -opintoneuvonta 10.4. klo 12–14.30.

Tutkintotodistusten nouto:

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta tai kirjaston asiakaspalvelu (sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30). Tarkista tarkemmat tiedot saamastasi sähköpostista.

Poikkeukset aukioloihin:

Siltavuoren opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: kasvatus­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta

Yhteystiedot:

Puhelinpalvelu:

Toistaiseksi suljettu.

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: siltavuori-student@helsinki.fi

Ajanvaraus:

Jos tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, voit varata ajan opintoneuvontaan.

Tutkintotodistusten nouto:

Kaisa-talon opiskelijaneuvonta tai kirjaston asiakaspalvelu (sisääntuloaula, 3. kerros, Fabianinkatu 30). Tarkista tarkemmat tiedot saamastasi sähköpostista.

Poikkeukset aukioloihin:

Ajankohtaiset poikkeukset aukioloajoissa päivitetään tähän. Tällä hetkellä ei ole tiedossa olevia poikkeuksia.
 

Viikin opiskelijapalvelut

Tiedekuntakohtainen neuvonta: bio- ja ym­pä­ris­tö­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta, eläin­lää­ke­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta, far­m­asian tie­de­kun­ta, maa­ta­lous-met­sä­tie­teel­li­nen tie­de­kun­ta.

Yhteystiedot

  • Infokeskus Korona, 2. kerros, huone 2050, Viikinkaari 11, PL 62, 00014 Helsingin yliopisto
  • Puh. +358 2941 57600 (pvm/mpm)
  • viikki-student@helsinki.fi

Palvelupiste:

Asiakaspalvelupisteemme on auki torstaisin klo 13–15.

  • Pieneläin- ja hevossairaalassa opiskelijapalveluja sopimuksen mukaan.
  • Mäntsälän tuotantoeläinsairaalassa neuvontaa sopimuksen mukaan.

Puhelinpalvelu:

Palvelemme puhelimitse torstaisin klo 13–15. Puhelinpalvelu on tarkoitettu yleisiin opintoihin liittyviin kysymyksiin. Jos tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, ota yhteyttä sähköpostitse tai ajanvarauksen kautta.

Sähköposti:

Palvelemme sähköpostitse arkipäivisin: viikki-student@helsinki.fi 

Ajanvaraus:

Jos tarvitset koulutusohjelmakohtaista tai syvällisempää neuvontaa, voit varata ajan opintoneuvontaan. Ajanvaraus voidaan toteuttaa joko puhelimitse, videotapaamisena tai kasvotusten. Jos muuta ei ole sovittu ennen tapaamista, opintoneuvoja soittaa sinulle varattuun aikaan.

Poikkeukset aukioloihin:

Palvelupiste ja puhelinpalvelu ovat suljettuina 20.12.2024–8.1.2025.

Kansainvälinen opiskelijaneuvonta

Kansainvälinen opiskelijaneuvonta tarjoaa yleistä opintoneuvontaa kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille. Lisää tietoa palvelusta saat vaihtamalla sivun kielen englanniksi.

Muut neuvontapalvelut

Muistathan, että opiskelijapalvelujen lisäksi yliopisto tarjoaa opiskelusi tueksi myös monia muita palveluita. Oletko lähdössä opiskelijavaihtoon? Tarvitsetko neuvontaa kieliopintoihin tai urasuunnitteluun? Tai ehkä tukea mielen hyvinvointiin tai tietoteknisiin ongelmiin?

Opiskelijan ohjeiden Neuvontakompassista löydät oikean suunnan tarvitsemiesi palvelujen äärelle tilanteessa kuin tilanteessa.

Oletko vasta hakemassa Helsingin yliopistoon? Uusia hakijoita neuvoo yliopiston Hakijapalvelut.